Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Vitrine bouwen

Gestart door nicolasdj, 20 mei 2012, 22:16:05 PM

nicolasdj

De plexi's zijn binnen, nu nog het hout bestellen.

Dit wordt het: (Doorsnede vanuit het midden)
-Hoekvorminge plexi met telkens 2 kleine plooien op de lange zijden. (3 plooien in totaal)
-Hoekvormige houten hoekje uit zwart in de massa gekleurd MDF. Uiteinden kunnen open om in en uit te rijden.
-Elke sleep krijgt een apparte vitrine en deze worden at-random op de muur bevestigd met een systeem dat je zal kunnen vergelijken met dat van Gerolf.


Binnenkort meer..

Koen

@Nicolasdj,

Lijkt mij een interessant profiel. Is dit al krasvrije plexi?
Waar bestel je deze?


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Ik zou die klemmende lipjes niet te groot maken, zodat je niet teveel kracht moet zetten om de plexi van het hout te halen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

nicolasdj

@Koen: Het is PolyCarbonaat/PC plaatmateriaal. De enigste die durfden dit te plooien en voor een degelijke prijs wat Metaplex in Wilrijk. +-€100 voor 3x2m, 2x1,4m, 1x1,2m, 2x0,4m

@Gerolf: De lipjes zijn 12mm, maar het probleem is dat de rechter boven hoek niet 100% 90° is. Hierdoor moet ik ze oftewel klemmen op de houten hoek of deze iets groter maken. Optisch geen probleem dat de hoek iets meer dan 90 is. Mijn eerste prototype was met PMMA dit zijn PC platen, hun stijfheid is groter waardoor de berekende 12mm te groot is.

Ik moet nog een paar testen proberen voor het monteren van de plexi en het beugel ontwerp. Meer hierover in de loop der dagen.

Koen

@Nicolas,

Bedankt voor de info. Wilrijk is niet ver van de deur. Ik ga mij daar wel eens informeren.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Ik heb ook al met dat bedrijf gewerkt, Koen
Email gaat prima, en online bestellen ook  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

@Gerolf,

Bedankt voor de info.
Ga vanavond eens op hun site kijken.
Hebben zij daar ook het profiel dat jij gebruikt?

Nog een ander vraagje. Komt de plexi niet (te) vlot los op de wijze waarop jij je plexi vast zet? Ik heb schrik dat deze bij het minste tegen de grond gaat.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Je moet zelf aangeven wat je wil (maattekening/schets). "Mijn" profiel hebben ze dus niet in voorraad  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Handig dat men alles op maat maakt.
Als ik wat tijd heb ga ik eens aan de figuurlijke tekentafel zitten en eens een en ander uittekenen.
Bedankt voor de info.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

nicolasdj

@ Koen

Ik ben nog bezig het een ander op punt te stellen/prototypen. Filmpje zet ik straks online, je zal zien dat afhankelijk van onder welke spanning je de plexi zet deze zeker goed vast blijft steken.
Mijn tekening wil ik wel doorgeven, of aanpassen naar jouw afmetingen geen probleem. Maar ik wacht nog op het uiteindelijke resultaat om aanpassingen door te voeren.

Koen

Dag Nicolas,

Heel erg bedankt. Dit spaart mij weer wat werk  :).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren