Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

opstart treinspoor

Gestart door luc037, 10 mei 2012, 12:28:09 PM

luc037

ik ben van plan om een nieuw spoor te kopen voor mijn zoontje(en voor mij ook wel) is een leuke manier om iets samen te doen.
ik heb hier al wat gelezen op het forum en de link van luc dat andere merken evengoed zijn en beter te combineren, vooral digitaal en dat de sporen mooier zijn.
nu is mijn vraag, ik wil een simpele lus maken met aan de ene kant een stukje voor een perron aan te zetten en aan de andere kant een stopplaats voor een trein of 2.ik had ook graag verlichtingspalen er rond gezet en een spoorwegovergang of 2. moet ik daarvoor een extra transfe gebruiken of kan dat samen met de rails aangesloten worden?
kan er iemand uitleggen wat ik daar ongeveer voor nodig heb, liefst digitaal zodat we de wissels en de spoorwegovergangen van 1 plaats kunnen bedienen. het is de bedoeling om hier met de tijd nog veranderingen aan te doen en met de jaren uitbreiden.
weet er iemand van jullie een degelijke winkel in belgie of eventueel internet ? en het merk piko , is dat bij jullie bekend? en goed?
alvast bedankt
luc

Gerolf

citaat:
Geplaatst door luc037
liefst digitaal zodat we de wissels en de spoorwegovergangen van 1 plaats kunnen bedienen.
Dat lijkt me geen reden om digitaal te gaan. Langere draden naar een centraal bedieningspaneel kan ook [:)]
Piko is de afgelopen jaren fel verbeterd. Vroeger was dat een goedkoop oostduits merk, niet te vergelijken met wat ze nu doen.
Of je een tweede transfo nodig hebt voor je verlichting en zo, hangt vooral af van je stroomverbruik. Voor een ovaaltje met wat zijsporen is ??n bakje meestal genoeg.
Degelijke winkels in Belgi?? Kijk eens bij de adverteerders in Modelspoormagazine [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Hier kan je een zaak vinden in je buurt:

http://modeltreinen.2link.be/

Digitaal is in gebruik wel eenvoudig maar de opzet vraagt wel wat inzet.
Zoiets als de eerste keer een computer gebruiken.
Ook vrij duur: de bedieningscentrales gaan rond de 500 euro en je hebt nog decoders nodig voor de wissels en andere apparatuur.
Ik heb in dat andere draadje al gezegd dat het van je toekomstplannen afhangt.
De beste start is met een startdoos: de som van de stukken is altijd veel kleiner dan als je alles los koopt.
En ander keuzeprobleem is of je naar een bepaald thema wil werken of gewoon alles door elkaar. Bijvoorbeeld alleen Belgisch, Duits (is het meeste van te vinden), modern, stoomtijdperk...
Het stoomtijdperk spreekt natuurlijk het meest tot de verbeelding.


luc037

belgisch of niet en thema maakt niet veel uit op het moment, zou wel met de tijd een beetje niveau in willen bouwen, bruggen, tunnel, station enz. en groter te maken met de tijd, ben van plan een startset te kopen nu maar weet nie goed welk merk ik kan pakken , ook voor later te combineren, om op verder te bouwen. en welkt type spoor het meest gangbare is, daar zit ik eigenlijk mee, ik heb gelezen op het forum dat die 2 spoors rails beter en mooier zijn

Gerolf

2-rail spoor is mooier, en beter te combineren met andere spoor-merken. Wat de stroomafname betreft is 3-rail waarschijnlijk iets meer betrouwbaar.
Ik meen dat zowel Roco als Piko goede startsets hebben. De rails van Tillig horen bij de mooiste, maar ik denk dat die geen startsets hebben.
Edit: Tillig heeft w?l startsets, en ik zou Fleischmann nog vergeten [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

luc037

ik ben net aan het kijken op de link van Huugoke . alle winkels die er die site staan zit ik minstens 2u in de wagen . ben zelf van turnhout afkomstig. mijn vorige aankoop heb ik 2e hands via internet gekocht en bleek achteraf een hoop oude brol te zijn, daarom dat ik nu liever iets meer uitgeef en een degelijk setje heb om mee te starten. ben al 2 dagen aan het zoeken op internet en de enigste site die ik gevonden heb met startsets is conrad.

Gerolf

Turnhout? Wel, in het Antwerpse zijn er drie winkels: in Berchem, Borgerhout en het centrum. In de buurt van Hasselt is er ook nog ??n.
De meeste handelaars verkopen ook via het internet, en verzending is goedkoper dan benzine [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

luc037

Gerolf, wil jij voor mij eens kijken op de site http://www.treinenpassage-online.com/products-page/piko/?page_number=2 naar piko artikelnummer 57175, is die echt volledig digitaal, zou je er de wissels en zo ook kunnen verzetten met dat kastje? ik ken er niks van maar lijkt me wel een leuke set voor die prijs.

Gerolf

Die wissels lijken me niet aanstuurbaar. Daar zal je nog wat "hardware" voor moeten bijkopen.
Kijk ook eens hier: http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/PIKO/15-4-0-21079-002001-0-0-3-5-2-0-grp-nl-p-0/produkt.html (iets goedkoper [;)])
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

luc037

[:)] leuk, is ff 50 euro minder, kan ik nog een station en verlichting voor bij kopen. is die set iets voor mij denk je? is al wl redelijk wat spoor bij, en 2 treinen tegelijk laten rijden lijkt me ook wel leuk voor men zoontje.

Huugooke

Laat eens weten waaruit die "oude brol" bestaat die je gekocht heb; wie weet is er hier een belangstellende die er wat voor over heeft[;)]

Huugooke

Heb je dat aanbod van die digitale startset gezien bij de koopjes?

luc037

hugo, die spullen die ik gekocht had via internet mag ik terug brengen, heb met de eigenaar gebeld en krijg men centen terug, op welke site stond die digitale startset? op die duitse site?

stefan

nee deze staat in de rubriek modelspoorseintjes onder te koop
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=14969

directe link ;)

luc037

is wel intressant ja, heb wel intresse
bedankt voor de hulp huugoke en stefan