(digitale) Aansluiting Piko Wissels

Gestart door dieseltje, 06 december 2005, 10:52:21 AM

dieseltje

Voor de aansluiting van Peco wissels bij digitale sturing van de baan bestaan er schema's (en links) on -line.
Aangezien ik in m'n schaduwstations nu ook enkele Piko A-spoor wissels ga leggen : kent er iemand links naar site die hierover info geven , of wie heeft deze wissels al aangepast voor digitaal gebruik.
Lijkt met tamelijk analoog te zijn met de peco's, alleen denk ik dat er bij de piko's een stukje rail moet doorgezaagd worden ivbm contacten ?


Koen

Hallo Dieseltje,

Naar ik vermoed werkt een Piko wissel met 2 spoelen? Of maak je gebruik van een motor?
Indien je gebruik maakt van spoelen, blijft de sturing voor de verschillende merken hetzelfde. Ik maak gebruik van Peco rails en wissels. Voor de digitale sturing maak ik gebruik van de Viessmann decoder 5211. Als je wenst zal ik de Nederlandse handleiding doormailen. Je laat maar iets weten.
Waarom dien je een stukje rail door te zagen met betrekking tot contacten? Ik vermoed dat ik een "missing link" heb? Nu ja, ik ken de wissels van Piko niet maar bij de Peco's dien je dit niet te zagen. Wat is de bedoeling van die contacten? Of bedoel je het indelen van het spoor in blokken?

MVG
Koen
Nooit te oud om te leren

dieseltje

Ter verduidelijking : het heeft alleen te maken met de electrische aansluiting bij digitaal rijden.
Bedoeling is alleen kortsluiting te voorkomen wanneer een lok over de wissel rijdt.

Benny

n/a

Dieseltje, je bedoeld dus de aansluiting van het stroomgeleidende puntstuk.
Nu dat heeft dus helemaal niets te maken met een digitale baansturing. Het is dus hetzelfde als met een normale gelijkspanning.
Het is dus een kwestie om de juiste railstaaf te verbinden met het hard (puntstuk van de wissel, dus dat doe je met een omschakelcontact, wat misschien in je wisselaandrijving is opgenomen, en anders gebruik je daar een monostabiel relais voor wat je over de eindafschakeling van je wisselaandrijving mee laat schakelen, of een dubbelspoelig relais, wat je gewoon mee laat schakelen met je wissel.
Dit onderwerp is al meerdere malen besproken, en de schema's zijn terug tevinden op dit Forum.

Wim.