G.I.P: automatisch schaduwstation zonder wissels

Gestart door conducteur, 09 mei 2012, 21:33:26 PM

Havoc

Neen, dat kan:
- je gaat weg van de meetklok en stopt: dus nu heb je weg van de meetklok geen spelling
- je zet de meetklok tegen je slede en duwt die er tegen totdat je bvb 1mm induwt (met een klok van 10mm): dit is je nulpunt
- nu laat je de slede naar de meetklok toe bewegen voor bvb 8mm theroretisch berekend met de spoed van je draadstang, eventuele vertraging etc (1 puls = x mm verplaatsing --> 8 mm = yyy pulsen)
- je gaat naar de meetklok toe, dus moet je mechanisme eerste backlash opheffen en dan pas komt je slede in beweging.
- als nu je meetklok 8.65 mm meet na je pulsen dan is de totale verplaatsing (8.65 - 1) = 7.65 mm en heb je 0.35 mm backlash in je opstelling. Die 1 mm komt omdat je nulpunt 1 mm was.

Je kan bij de meeste meetklokken echter je nul instellen door aan de schijf te draaien, maar de kleine wijzer blijft wel op 1 staan. Hangt uiteraard van meetklok af.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Groetjes, Peter


conducteur

#498
Er steekt al een programma in de µC om dit op te meten. Nu nog de meetklok ergens op zien te monteren

forever loop
wacht ;... wachten tot knop ingedrukt is om verder te gaan (routine in rest van programma)
verplaatsen(0,4000); ga 2 cm weg  (van positie 0 naar 4000)
wacht    ; meetklok goed zetten
verplaatsen(4000,4800) ; ga 4mm vooruit (800 stappen per toer ) (oproep routine in rest programma)
wacht   ; wacht
verplaatsen(4800,4000); ga terug
wacht; aflezen
verplaatsen(4000,0)  ;indien opnieuw te meten


end loop

... eerst eens de as deftig uitgelijnd, het was nodig.
edit: achterzijde van een oude defecte cd speler uit metaal kan dienen als basis voor de meetklok
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Ik heb er lang over nagedacht, maar na het zien van Olivier's berichtje elders op het forum dat hij met z'n BelleVue stopt, ook de knoop doorgehakt om hiermee op te houden.


IK heb er héél veel van geleerd, hoe stappenmotoren in elkaar zitten, mijn ervaring met 3d-tekenen op de pc is er door vooruit gegaan, ik heb dankzij Peter die me daarvoor een hele dag geholpen heeft JAL geleerd en kan nu véél meer dan met mijn beperkte ervaring C/flowcode. (oa 16*2 lcd,rs232....), ook met de CNC kunnen werken voor dit project, waar ik ook heb "bijgeleerd". De moeilijkheidsgraad van dit project lag dan misschien een beetje boven mijn kunnen, maar dat zag ik als een uitdaging, en heb er dus als ik nu terug kijk veel aan bijgeleerd.

Ik ben al, de periodes waarin niet veel heb kunnen doen (examens, periode na overlijden mama edm) en tijd voor voorbereiding meer dan 2 jaar bezig geweest aan dit project, en heb er wel véél tijd in gestoken. Ik ben vrij ver geraakt, maar ik had al maanden het gevoel dat het bijna af zou zijn, maar telkens ik een van de laatste problemen had opgelost voor ik definitief kon beginnen met testrijden kwam er minstens een probleem bij, en heb geen goesting om nog lang te moeten "wachten" vooraleer ik eindelijk alle problemen zou hebben opgelost, en verder te kunnen doen met de bouw van de rest van een baan om eindeijk eens te kunnen rijden met m'n eigen materiaal. (in de treinclub zijn alle H0 projecten voorlopig op 3-rail).
Daarom start ik met de bouw van een eenvoudig baantje op de oppervlakte die ik heb met
gewone opstelsporen om hopelijk binnen afzienbare tijd te kunnen testrijden.

Ik hoop zoveel mogelijk materialen te kunnen recupereren, maar dat zal mij wel lukken.

Allemaal bedankt aan zij die mij hebben geholpen/gesteund/.... Ik ben zéér blij de kans te hebben gekregen om dit aan te nemen als school project, en heb er zoals al geschreven veel aan bijgeleerd, maar als ik nu zie wat er allemaal bij komt kijken was ik er misschien niet aan begonnen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Citaat van: conducteur op 01 augustus 2014, 22:55:35 PM
...ook de knoop doorgehakt om hiermee op te houden...

Rian,

Neem eens een flinke adempauze.  Zet je project een tijd(je) in de wachtrij.  Bekijk alles eens vanop afstand en ik ben er zeker van dat je na een bezinningsperiode er weer volle bak tegenaan gaat!

Je bent goed op weg en het is van de technische problemen (tegenslagen?) dat je veel opsteekt - dat is het leven.

Een project van 2 jaar is in jouw perspectief van levensjaren al vrij lang, maar hoe ouder je wordt, hoe korter een jaar wordt...

Die twee jaren dat je er mee bezig bent geweest, ga je daar een schat aan informatie en kennis mee hebben verzameld.  Beschouw het als een leerschool (elke stap in je leven is een leerschool).

Gooi niets weg.  De 'goesting' komt wel terug!

In elk geval ben ik blij dat ik een deel(tje) van mijn kennis heb kunnen overdragen aan the-next-generation.  En je bent nog altijd welkom om te brainstormen of een reëel probleem uit te werken!



Groetjes, Peter


Steam.N

Ging ik net ook schrijven, Peter.
Rian, geef niet op !
Je bent al zo ver, en aan de problemen komt zeker een eind ;-)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Ik treed Peter en Jean bij.

Struikelen en vallen is geen probleem, zolang je niet blijft liggen maar opstaat en er terug tegen aangaat.

Zet het even gewoon aan de kant, begin aan je baantje dat je in gedachten had, weliswaar een stukje kleiner omwille van heet ontbreken van, maar je zal weer andere ervaringen opdoen en uiteindelijk terug aan je "uitdaging" verder werken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Citaat van: SuSke op 02 augustus 2014, 00:21:03 AMStruikelen en vallen is geen probleem, zolang je niet blijft liggen maar opstaat en er terug tegenaan gaat.

Knap geformuleerd, en helemaal terecht  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#504
Het duurde me net allemaal iets te lang, Ik heb wel enorm veel geduld maar... Ik heb het al voor 90 % gedemonteerd... De schat aan informatie en kennis die ik heb opgedaan neem ik mee naar volgende (iets kleinschaligere ) projecten waar het nuttig gebruikt zal worden . Zie het als een soort "oefening" nu....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

dat is nu blijkbaar tzo typerend voor de jeugd van tegenwoordig.  Als alles niet snel gaat en van de eerste keer lukt, dan gaat het weg en begint men aan iets anders. 

Neem het niet persoonlijk, Rian, maar ik zie dat meer en meer bij de jonge mensen de dag van vandaag .
Ik heb ook projectjes (op de treinbaan) die niet vlotten zoals ik het zou willen, maar  die blijven dan gewoon even liggen en komen een poos (soms 2 jaar) later van onder het stof.

Jammer dat je de zaak hebt afgebroken.  Maar anderzijds hoop ik dat je 1 belangrijke les geleerd hebt :   START SMALL   !  Begin met iets simpel en werk van daaruit verder.   Dat gaat je in de toekomst veel frustratie en kopzorgen besparen.

Greetz
Dani
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Spijtig om te lezen, 'k had het wel eens werkend willen zien, maar ja als het blijft tegenslaan,  dan kan je er op den duur wel genoeg van krijgen ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Klaas Zondervan

Het hele verhaal begon als een G.I.P., dus een schoolopdracht. Hoe zit het daarmee? Is je project door de school wel als voldoende beoordeeld, ondanks het feit dat het niet voltooid is?

conducteur

Dit bouwen was niet echt een deel van de schoolopdracht, dat heb ik er maar zelf bij genomen. Enkel het dossier moest af zijn:
http://treinbaanrian.be/downloads/dossier.pdf

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

fijn dossier ...   ik zal dat es op 't gemakje moeten doornemen :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.