G.I.P: automatisch schaduwstation zonder wissels

Gestart door conducteur, 09 mei 2012, 21:33:26 PM

PeterC

#45
Wim, oef, ik dacht dat ik de enige was die overtuigd was van zo'n systeem [;)]
Groetjes, Peter


Havoc

#46
Wel, een treinbrug in 1:1 is wel iets anders dan een schuiftafel met enkele modeltreinen.

Als ik zie dat die hobby CNC frezen ook in open loop draaien, over vergelijkbare lengtes en dan zonder problemen 0.1mm herhaalbaarheid halen denk ik niet dat dit in deze toepassing problemen gaat geven.

Zelf heb ik electronica voor een toestel gemaakt dat een veel hogere naukeurigheid moest halen en daar was dit ook geen probleem. Goed, het was maar 30cm maar de nauwkeurigheid was enkele hondersten.

Kosten vergelijken is moeilijk zonder beide systemen verder uit te werken. Maar een ik denk dat beide systemen niet ver uit elkaar liggen. Grofweg (ebay prijzen):
- stepper: 15 euro
- L293 driver: 5 euro
- 16mm stang tolerantie h6: 2 euro/10 cm
- draadstang M6: enkele euro in de brico

Ik denk dat diegenen die aan centreerpennen denken niet al de mogelijke problemen beschouwen die aan dat systeem vastzitten:
- Als je de onnauwkeurigheid van de tafel wil "rechttrekken" met pennen dat heb je behoorlijk wat kracht nodig.
- Ook hangt het dan af van het maken van die "lat met gaten". Die is enkel bruikbaar als elk gat perfect op positie staat in 2 dimensies, en de pen dan ook nog eens in de as van het spoor staat en haaks.
- Vermits de uitlijning enkel goed is als de pen er is, moet je dat nog eens detecteren. En als het wat wringt moet je ook nog eens detecteren of de pen er wel uit is voor je de tafel verzet.
- Dit langs beide kanten van de tafel.
- kost lijkt me niet veel lager: kettingen, tandwielen zijn niet goedkoop en een (stappen)motor met zijn sturing heb je ook nodig, evenals geleiders. De pennen komen er nog bij.

Ik beweer niet dat het ene nu simpelder/beter is dan het andere. Veel hangt af van wat voor materiaal beschikbaar is en of je je beter voelt in mechanica of sturen. Die beslissing moet conducteur maar maken, tenslotte is het zijn eindwerk en systemen vergelijken op voor- en nadelen maakt daar deel van uit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eve

#47
Ergens gelezen hier : "...je haalt nooit die nauwkeurigheid...".

Even bekijken : De meeste motoren zijn 200 stappen voor een omwenteling in "full step mode" of 400 stappen per omwenteling in "half step mode".

Een draadstang van 6 mm diameter heeft een spoed van 1mm per omwenteling, dus een resolutie van 1/400 ste van een mm is teoretisch mogelijk.

Het is een kwestie om zo weinig mogelijk speling te hebben.

Erik en Mark

ysbeer

#48
citaat:
Geplaatst door PeterC

Wim, oef, ik dacht dat ik de enige was die overtuigd was van zo'n systeem [;)]




Sory waarschijnlijk iemand zijn idee gejat.
Geen kwade bedoeling hoor.
wim

ysbeer

#49
citaat:
Geplaatst door eve

Ergens gelezen hier : "...je haalt nooit die nauwkeurigheid...".

Het is een kwestie om zo weinig mogelijk speling te hebben.

Erik en Mark



Daar zit juist het probleem voor de amateur.
Iemand met een machine park van 5 ton en 20 jaar ervaring maakt het in een avond.
wim

Havoc

#50
citaat:
Iemand met een machine park van 5 ton en 20 jaar ervaring maakt het in een avond.


Speling wegwerken doe je met het hoofd. Veel meer dan een blok materiaal, zaag, vijl, boren en tappen hab je niet nodig. Als machine is een kolomboor van de Gamma voldoende.

Om het systeem met de pen te maken heb je minstens een frees nodig met een tafel langer dan de strip die je wil maken. Tenminste als je wil dat de positioneergaten +/- 0.1mm liggen. En het mechanisme met de pen is ook niet simpel, zeker als je de tafel wil rechtwringen. Een geleiding voor die pin is dan minstens enkele cm lang en geruimd.

Trouwens ik denk dat conducteur via de school de nodige machines beschikbaar heeft.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#51
Op school machines genoeg, maar ben niet 100% zeker dat ik dingen kan  (laten) doen.
Mijn metabo kgs254M (verstekzaag) kan alles zagen behalve staal. Ook kunststoffen en non-ferro metalen.  Deze zomer komt daar nog een kolomboor/freesmachientje bij. Daarmee kom ik al een heel eind denk ik.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

#52
Je hebt helemaal geen machinepark van "5 ton" nodig...

Goed nadenken zoals Havoc schrijft. Speling elimineren moet je vooral doen daar waar de draadstang de schuivende tafel aandrijft...
Bestudeer dat eens.

Erik en Mark

conducteur

#53
De schroefdraadstang zal trapziumdraad zijn. Dat heeft weinig speling. Het idee van de leerkracht was om in de moer gaten te boren, waarin schroefdraad getapt wordt voor bevestiging met de tafel. Ik ben op zoek naar zgn blinde moeren, omdat dat volgens mij beter zal gaan. De schroefdraadstang zal op een of andere manier met lagers bevestigd worden. Dat laatste moet ook nog nader worden bestudeerd.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

#54
Rian, ik heb hier overschot staan van enkele afbraken van XY-tafels. Als je een basis-schets met afmetingen klaar hebt zie ik wel of ik iets kan invullen...

Dan nog volgende opmerking op enkele van de aanmerkingen hier:
Als je werk met ?ets" dat vergrendelt op de opeenvolgende posities moet je een beetje aan "Thinking out of the box" doen. De nauwkeurigheid waarvan hier sprake is hoeft helemaal niet (de lat met gaatjes waarvan sprake).
Op het bewegend tafelgedeelte wacht je gewoon van sporen leggen tot de positie-grendeltjes gemonteerd zijn en je lijnt je sporen uit op die posities. Het maakt helemaal niets uit als er sporen eens op 50mm van elkaar liggen en daarbaast op 51mm....
Die grendeltjes kunnen heel eenvoudige ouderwetse meubel deursluitertjes zijn (kogeltje met veer)... want, als je de sporen richt op de vergrendelde positie moeten ook die niet nauwkeurig zijn. Ze moeten gewoon steeds op dezelfde positie komen te staan...
Ik ben er alvast van overtuigd dat het "goedkoop" kan en toch feilloos loopt...

eve

#55
Ik ben het helemaal eens met de bedenkingen van Dirky.
Maar ik wil dat er nog stap verder gedacht wordt.
Stel dat je na de complete realisatie van het geheel TOCH een spoor iets moet opschuiven, of dat het zich onder invloed van "het is eender wat" toch verplaatst, dan is een stappenmotor-?C combinatie met enkele toetsenbord tikken veel en veel sneller en eenvoudiger in te stellen dan de pin-gat-combinatie...
Trouwens waarom op de hier platgetreden paden blijven? Is een automatische optische plaatsbepaling niet te overwegen cq. te realiseren ?

Erik

conducteur

#56
Ik denk ook dat optisch makkelijker zal zijn. Ik zie niet direct hoe je dat dan weer dat mechanische vergrendelsysteem laat loskomen. Een mechanische verbinding tussen de bewegende tafel en de rest van de treinbaan kan voor problemen zorgen... Als die er dus niet zijn is dat al een zorg minder.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

#57
Hoeft niet persee met een stappenmotor.
De draaibrug hier wordt bestuurt met een gewone elektromotor.
Op de as van het aandrijfwiel is een rondje gemonteert met gaatjes in. Hoe meer gaatjes des te nauwkeuriger u kan werken. Een IR sluis registreert hoeveel omwentelingen de as gedaan heeft. ?C telt de pulsen van de IR sluis en regelt gans de boel. makkelijk eigenlijk.
Voordeel is dat u geen stappenmotorsturing moet maken !
Het is makkelijk uit een oude muis met bal te halen zo een systeem.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Dirky

#58
Rian, vergrendelen hoeft niet, gewoon "positioneren". Positioneren kan d.m.v. veerkracht...

Voorbeeld: als je met de fiets traag op een rechte lijn rijdt, en er is ergens een put, dan blijft je fiets daar staan. Met weinig kracht geraak je er ook weer uit. De volgende keer dat je - in eender welke richting -  op diezelfde lijn rijdt zal je wiel weer op exact dezelfde plaats blijven staan.
Voor je tafel hetzelfde principe: wat in bovenstaand voorbeeld zwaartekracht is, vervang je nu door een kogel (wiel) met een veertje en monteer je plat of omgekeerd of... maakt niet uit.
Die positionering vangt eenvoudig de speling van je aandrijfsysteem op!

Als je project doorgaat kan je alvast van mij een trapezium-spindel met bronzen moer en lagers krijgen... enige voorwaarde: "Project tot een goed einde brengen!" [:)][;)]

gjvdz

#59
Ik zit op dit moment in 6 industri?le wetenschappen en m'n gip is net af. Ik heb hieruit vanalles geleerd, vooral dat als je optijd begint en je je er echt voor inzet je veel kan realiseren. Mijn onderwerp was het aansturen van een baan met het MM formaat. Als ik je kan helpen met je scriptie of iets dergelijks kan je me altijd mailen.
Mvg Giel-Jan