probleem baan

Gestart door luc037, 09 mei 2012, 10:15:50 AM

luc037

ik heb ongeveer hetzelfde probleem, heb wel totaal ging ervaring met modeltreinen. ik heb gisteren een set 2de hands gekocht om te starten samen met mijn zoontje van 9, als startpakket. er is een transfo bij van titan type 806-35va . als ik die los in de stekker steek hoor ik een zoemend geluid als ik vooruit of achteruit rij maar als ik hem aan de baan aansluit brand er een rood lampje continu, onder dat lampje staat een soort golfje. als ik test met een multimeter rechtstreeks in de transfo heb ik een 17 volt, en als ik op de baan meet heb ik nog maar een 3 volt, en er wil niks op rijden. heb met een stuk of vijf locomotieven geprobeerd. er hangt niks extra aan van wissels of verlichting, enkel een klein stukje om te proberen. weet er hier iemand wat het mogelijke probleem kan zijn? alvast bedankt
luc

ysbeer

zie andere draad.
wim

Huugooke

citaat:
Geplaatst door ysbeer

zie andere draad.
wim


idem[:D]

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke

citaat:
Geplaatst door ysbeer

zie andere draad.
wim


idem[:D]



Goed zo Hugo dat jij hem dat ook nog even verteld.
Als jij nu weer schrijft "graag gedaan" zal ik ook weer terug schrijven
Samen krijgen we deze bladzijde wel vol.
Zo zie wat samen werking vermag
wim

Huugooke

Ja, hoe geraak ik anders aan die 1500 berichtjes om directeur te worden?[;)]
Ondertussen is het berichtje in het andere draadje aangepast.

luc037

merci voor de hulp
een heel leuke site voor mensen die er niks van kennen( of die er meer van willen kennen) ik blijf hier alles volgens zodat ik er een beetje mijn plan mee kan trekken en uit kan gaan breiden als alles goed marcheert hier

groetjes luc

bjornbockstal

Luc,

Zelf heb ik ook zo een Titan transformator.
Van het zoemende geluid moet je je niet te veel aantrekken, is volstrekt normaal. Het rode lampje dat oplicht geeft aan dat er ergens een kortsluiting is. Je schrijft dat het het lampje is met het golfje onder, dit is indicatie voor de wisselstroom kring.
Wat er volgens mij is fout gegaan: je hebt je sporen op de verkeerde uitgang van de transfo aangesloten.
Boven de uitgangen staan er bij mij 2 kleine tekeningen:
bij de rood-blauwe uitgang staat er een locomotief (schematisch weliswaar), deze moet je gebruiken om naar de sporen te gaan.
Boven de zwart-grijze staat er een wissel, deze moet je gebruiken om verlichting, wisselmoteren en dergelijke te voeden.

Hopelijk ben je hier wat wijzer van geworden.

Bjorn

luc037

bedankt voor de reactie bjorn, het probleem is ondertussen opgelost.
had een oude set 2ehands gekocht via internet. was er alles behalve tevreden over en heb met die persoon gebeld en mag mijn geld terug komen halen, ben nu op zoek naar een degelijke startset, een nieuwe.
twijfel nog een beetje over het merk en type dat ik ga aanschaffen. het is de bedoeling om eerst een soort testbaan met wat wissels, verlichting en zo te maken met mijn zoontje en nadien groter te gaan, met wat relief en zo eens dat ik mijn plan kan trekken. en eerst een paar boeken aanschaffen om een beetje wegwijs te geraken

grts luc

doomslu

Beste Luc, het is een uitstekend idee om eerst wat te gaan uitproberen. Het is bovendien zeker aan te raden wat te gaan lezen. Je zal versteld staan van wat er allemaal mogelijk is.
Een boek dat ik persoonlijk zou aanraden aan alle nieuwelingen (maar ook aan gevorderden) is van de hand van MSM medewerker Gerard Tombroek: "Praktijkboek modelspoowegen".

Succes er mee, en vergeet niet dat we hier zijn om raad te geven... [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

luc037

bedankt voor de tip luc, eens dat ik aan mijn grotere baan ga beginnen zal ik nog tips genoeg nodig hebben, wees daar maar zeker van[;)] . ben nu samen met mijn zoontje startsets aan het bekijken op internet. hij heeft en set gezien met kranen op van marklin en is al verkocht. ik had liever van een ander merk omdat daar nadien beter op verder te gaan is en ik niet perse alles van marklin aan moet kopen dan. ik ben op zoek naar een andere stratset met kranen om die van marklin uit zijn hoofd te zetten maar vind er natuurlijk geen.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum