Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Mobile station booster

Gestart door Huugooke, 07 mei 2012, 20:57:49 PM

Huugooke

Hoe koppel je het M?rklin Mobile Station II aan de Edits booster?

anne w

Beste Hugooke,

Je voert in principe de uitgang van de MS naar de middenleider en de massarailstaven, naar de ingang van de Edits, tenminste zo staat het beschreven in het Edits boek voor de aansluiting van een 6021 op een Edits booster.

In het boek staat een schakeling beschreven, wat die precies doet, weet ik niet meer.

Natuurlijk heb je in het boostergebied geen MFX terugmelding meer, er is van Tams een Booster-Link die dat probleem zou oplossen.

Ik weet ook niet of de Edits booster goed overweg kan met het MFX signaal, dus zoek eens naar iemand die het al uitgevoerd heeft.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door anne w

Ik weet ook niet of de Edits booster goed overweg kan met het MFX signaal, ....
Dat zal geen probleem zijn. De kortste pulsen van het MFX signaal zijn langer dan de kortste pulsen van het Motorola signaal, dus de booster zal geen moeite hebben om dit te volgen.

Huugooke

Bedankt voor de reacties. Het helpt me al in welke richting ik moet zoeken. Ik heb wel niet de complete situatieschets gegeven.
Alhoewel ik die Mobile station heb gekocht omdat het multiprotocol is, gebruik ik nu enkel nog DCC als aansturing voor de locs. Mijn baan is twee-rail. De wissels e.d. zijn nog aangesloten op het oude Edits-systeem. Ik heb ook nog de Edits booster, die is gewijzigd zodat die met MRdirect kan samenwerken.

svvander

Effe het topic terug openknallen, ik zit ook met een vraag. Heeft het zin om de standaard transfo van de MS2 (18VA, 1A stroom) te vervangen door deze van 32VA, 2A stroom? Er rijden nu op mijn testbaantje 5 locomotieven (waarvan 4 digitaal, 1 delta) en er worden 4 wissels bedient via de MS2. Dit lukt soms maar net.

Nu ik had gelezen dat je als volgt moet rekenen: voor een stilstaande loc, met lampjes aan tot 150 mA (dus, in mijn geval 5x150 = 750 mA, dus 0,75A : op zich nog voldoende... als ze stilstaan uiteraard). Rijden met de loc's zou tot 300 mA zijn... dus het dubbele 1,5A. Ik laat ze quasi nooit allemaal tegelijk rijden, maar stel dat ik er 2 laat rijden (600 mA en ik laat er 3 op de baan staan 450 mA), dan zit ik al krap wat betreft de bediening van de wissels. Ik weet niet wat de wissels op zich verbruiken en dit is meestal wel een momentopname, maar toch.
Bijkomend: nu is het nog maar een relatief kleine baan en uit ervaring weet ik dat er op een grotere baan, zowieso verlies zit. Correct?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Klaas Zondervan

Je kan de voeding vervangen door een die 2A kan leveren. Meer heeft geen zin want de MS2 heeft een maximale uitgangsstroom van 1,9A.
De grootte van de baan maakt niks uit. De baan zelf vreet geen stroom. Op een grote baan kun je wel spanningsverlies hebben, daarom moet je die altijd op meerdere punten voeden met voldoend dikke draden.

svvander

Ok, maar hoe kan je voeden om meerder punten met MS2? Je mag toch geen extra transfo aansluiten?

Dus vervangen heeft weinig of geen zin (alhoewel, naar 1,9A is al een stukje vooruit). Je kan dus m.a.w. niets vanuit je standaard MS2 beginnen, tenzij je zulke set van Tams aankoopt?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ACFI

Citaat van: svvander op 11 juli 2019, 12:42:27 PM
Effe het topic terug openknallen, ik zit ook met een vraag. Heeft het zin om de standaard transfo van de MS2 (18VA, 1A stroom) te vervangen door deze van 32VA, 2A stroom? Er rijden nu op mijn testbaantje 5 locomotieven (waarvan 4 digitaal, 1 delta) en er worden 4 wissels bedient via de MS2. Dit lukt soms maar net.

Nu ik had gelezen dat je als volgt moet rekenen: voor een stilstaande loc, met lampjes aan tot 150 mA (dus, in mijn geval 5x150 = 750 mA, dus 0,75A : op zich nog voldoende... als ze stilstaan uiteraard). Rijden met de loc's zou tot 300 mA zijn... dus het dubbele 1,5A. Ik laat ze quasi nooit allemaal tegelijk rijden, maar stel dat ik er 2 laat rijden (600 mA en ik laat er 3 op de baan staan 450 mA), dan zit ik al krap wat betreft de bediening van de wissels. Ik weet niet wat de wissels op zich verbruiken en dit is meestal wel een momentopname, maar toch.
Bijkomend: nu is het nog maar een relatief kleine baan en uit ervaring weet ik dat er op een grotere baan, zowieso verlies zit. Correct?

Als je de trafo vervangt heb je quasi het dubbele aan beschikbaar vermogen (1,9 ipv 1A).
Je kan dan ook nog je wissels etc aansluiten op een "licht"-transfo ttz een aparte transfo voor alle andere types van stroomgebruikers. Zo kom je al een eind ver.
Meerdere aansluitpunten op je baan vragen geen extra transfo. Dat vraagt een ringleiding. als je de standaard C-spoor aansluitbox gebruikt is dat wel iets moeilijker om maken denk ik. Ikzelf heb nu alles in M-spoor liggen en ik heb een rode en bruine draad die naar de gewone M-rail aansluitrail gaan. En daarbij is het makkelijk om dit om te vormen naar een ringleiding.

Als je baan nog verder gaat uitbreiden, heb je nood aan een booster (die ook weer zijn trafo nodig heeft). De booster versterkt het stuursignaal. Maar eens je zover bent, zal je wel al een meer performante controller in gebruik hebben of bijv. een software centrale a la Koploper of iTrain. Dus zorgen voor later, zeker niet voor morgen.

Klaas Zondervan

Als je de baan gaat uitbreiden heb je niet direct een booster nodig. Zoals ik eerder zei, de baan vreet geen stroom. Alleen als de uitbreiding inhoudt dat je ook met meer treinen tegelijk gaat rijden, dan zal je gauw aan de grens van de MS2 komen.

svvander

#9
CiteerJe kan dan ook nog je wissels etc aansluiten op een "licht"-transfo ttz een aparte transfo voor alle andere types van stroomgebruikers. Zo kom je al een eind ver.
Meerdere aansluitpunten op je baan vragen geen extra transfo. Dat vraagt een ringleiding. als je de standaard C-spoor aansluitbox gebruikt is dat wel iets moeilijker om maken denk ik. Ikzelf heb nu alles in M-spoor liggen en ik heb een rode en bruine draad die naar de gewone M-rail aansluitrail gaan. En daarbij is het makkelijk om dit om te vormen naar een ringleiding.

Dit is zo ongeveer wat ik wou vermijden. Nog een extra apart circuit voor wissels etc. Ik dacht juist dat dit de sterkte was van het MS? Doch goede tip... maar ik hoopte te lezen dat het ook mogelijk was op een andere manier  :-\

CiteerAls je de baan gaat uitbreiden heb je niet direct een booster nodig. Zoals ik eerder zei, de baan vreet geen stroom. Alleen als de uitbreiding inhoudt dat je ook met meer treinen tegelijk gaat rijden, dan zal je gauw aan de grens van de MS2 komen.

Waarom gebruik je dan een booster? Enkel om meer loc's te kunnen laten rijden? Dit is mij nu niet altijd duidelijk. Mijn logica is misschien ook een beetje verdraait in dit geval: grotere baan => meer mogelijkheden voor locomotieven.

Maar inderdaad als al ik zou kunnen verdubbelen en op termijn dan (terug) koploper of dergelijke aanschaffen. Of gewoon een andere centrale besturing. Verdorie, ik dacht dat ik het allemaal goed had uitegezocht deze keer... helaas de baan (ok, nog niet definitief), groeit iets sneller dan verwacht.

Edit donderdag 11/07, 19:28;

Met het zoeken op het net, kwam ik dit tegen:

https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=125364
Blijkbaar een mogelijkheid om via de MS2 een koppeling te maken met de PC. Iemand hier ervaring mee? Mijn Duits is helaas niet zo goed om alle details te begrijpen.


Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Klaas Zondervan

Citaat van: svvander op 11 juli 2019, 19:09:11 PM
Dit is zo ongeveer wat ik wou vermijden. Nog een extra apart circuit voor wissels etc.
De meeste decoders voor wissels hebben 2 ingangen, 1 voor de voeding en 1 voor de digitale informatie. Je kunt de uitgang van je MS2 (of andere centrale) op beide aansluiten want de digitale spanning levert zowel de voeding als de informatie. Maar je kunt het ook apart aansluiten. De voeding lever je dan uit een gewone transfo en de digitale informatie uit de MS2.