Auteur Topic: 12.004  (gelezen 757 keer)

Offline dgrr57

  • Forumlid
  • Berichten: 1.947
    • Spoorse Zolder
  • Voornaam: Patrick
12.004
« Gepost op: 04 mei 2012, 09:54:06 am »
imghttp://www.tassignon.be/trains/TMM/12004_Soir.jpg/img

Misschien goed nieuws :p:p

Offline factageklerk

  • Forumlid
  • Berichten: 1.147
  • Voornaam: joris
12.004
« Reactie #1 Gepost op: 04 mei 2012, 20:04:19 pm »
Laat het ons hopen[:D] ik denk niet dat ik deze al eens zien rijden heb. Als het ervan zou komen word die dan ook onder handen genomen in Meiningen
 

Offline the_gold

  • Forumlid
  • Berichten: 1.204
  • Voornaam: Nicolas
12.004
« Reactie #2 Gepost op: 04 mei 2012, 21:07:11 pm »
Kan iemand dat vertalen aub? :)

Offline mini-bs

  • Forumlid
  • Berichten: 514
  • Voornaam: onbekend
12.004
« Reactie #3 Gepost op: 04 mei 2012, 21:58:13 pm »
In 1938 werden door Cockerill Seraing 6 hoge snelheids-stoomlokomotieven gebouwd.
Deze moesten dienen om tegen 165 km/u passagiers van Brussel naar Oostende te brengen.
Met gigantische wielen van 2,1 m doorsnede en een futuristisch gestyleerd silhouet dat zicht liet op de machtige
aandrijfmechaniek werd de type 12 de snelste lok van haar tijd.
De strip 12-la-douce van tekenaar-illustrator Fran?ois Schuiten brengt haar weer in herinnering.
Afgelopen donderdag hing de auteur vier platen uit z'n schitterende strip in de vitrines van Luik Guillemins.
De wederopstanding van dit stukje patrimonium staat in de sterren geschreven:
Vanaf 2014 wordt de type 12 een pronkstuk dat het nieuwe spoorwegmuseum van Schaarbeek - een project dat onder de artistieke leiding staat van Schuiten -
heel wat aanzien zal geven.
Het is trouwens de firma CMI uit Seraing die de restauratie voor haar rekening zal nemen. NMBS Holding vroeg de firma ook om
de haalbaarheid van een totale revisie te bestuderen die de lok weer rijvaardig zou maken.
Als dat lukt wordt de expositie een grote technische uitdaging. Het museum stelt immers al alles in het werk om de lok
in een groots decor aan het publiek te presenteren, maar moet dan ook nog de mogelijkheid om de lok buiten te rijden bieden.
Een complete renovatie van de lok zou zo'n 600000 euro kosten.
In afwachting moeten reizigers zich tevreden stellen met de stripplaten in het station van Luik.
Enig minpuntje hierbij: het totaal ontbreken van een begeleidende tekst die de geschiedenis van deze weergaloze machine illustreert.