Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Lenz logica

Gestart door tunnelmotor2000, 03 mei 2012, 18:22:19 PM

tunnelmotor2000

Heb hier een hoop met sound uitgeruste lokomotieven waarmee ik best tevreden ben ALS ze individueel rijden. Nee er zijn geen BEMF gevechten gaande, het zit in de centrale. Al mijn decoders hebben instellingen die werken wanneer de lok alleen rijdt en andere instellingen wanneer deze met 2 of meer samen een trein trekken. Welnu bij Lenz kun je dat op 2 manieren doen maar telkens is het enkel de koplokomotief die bijvoorbeeld dynamisch remgeluid weergeeft:( terwijl de decoderinstellingen zo zijn dat alle lokomotieven in de samenstelling dit zouden moeten doen. Welnu heb ik heel toevallig een oplossing gevonden op het net die in mijn ogen te zot is om los te lopen maar ze werkt.
Je begint met te kiezen welke lokomotieven je in een samenstelling gaat zetten.
Dan ga je de betreffende lokomotiefnummers uit het geheugen van de centrale wissen.
Hierna zet je de eerste lokomotief op het programmeerspoor en je geeft daar een waarde in in CV19. bv 17 als lok vooruit gaat rijden; 128 bijtellen als de lok achteruit gaat karren.
Je doet hetzelfde met de tweede, derde enz lokmotief uit de samenstelling.
Nu plaats je de samenstelling op de sporen, geef nummer 17 in en hop alle lokomotieven doen wat er van hen gevraagd word: vooruit, achteruit, snel, langzaam  en op allemaal werken de dynamische remmen nu wel!
Lokomotief uitnemen of bijvoegen = via programmeerspoor.
ECHTER: nummer invoeren die op de zijkant van de lokomotief staat = bye bye gedrag in samenstelling = volgt niet langer de instellingen van de decoder bij gebruik lokomotief in samenstelling.

Had graag geweten hoe andere DCC systemen omgaan met samenstellingen.
Iemand ervaring hieromtrent?

JM