aansluiten van een tortoise op de Lenz LS150

Gestart door renstimpie, 02 mei 2012, 19:50:29 PM

Huugooke

Zijn we niet allemaal groot geworden zo?[;)]

René

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door bossie

Nee maar een motor die niet verder kan omdat hij tegen een eindstop op loopt verbruikt veel stroom en zal dus heet worden.

Bij een Tortoise is dat dus niet het geval. Dat is een z.g. stall motor. Aan het eind van de slag kan hij niet verder en stopt, maar de spanning mag er op blijven staan.
De motor gaat dan niet meer stroom trekken en wordt ook niet heet. De Tortoise is er juist speciaal op ontworpen om onder spanning te blijven staan. De fabrikant beveelt dat ook aan, juist om het ongewild teruglopen te voorkomen.



Dat is niet helemaal waar Klaas.
Ook een Tortoise motor gaat bij het "vastlopen" meer stroom trekken. De stroom die er loopt bij het vastlopen is alleen nog steeds heel laag. De inwendige weerstand is veel hoger dan bij andere motoren. Bij een voedingspanning van 12 volt zal de stroom dan niet boven de 20mA uitkomen. Tijdens het bewegen van de motor loopt er 5 a 10 mA. Daar wordt hij niet echt warm van.  

Door een weerstand van 1k in serie te zetten loopt de motor iets langzamer en wordt de wissel rustig en stil omgezet. Eventueel kun je nog twee LED's antiparallel in het circuit opnemen. Afhankelijk van de stroomrichting (en dus de stand) brandt 1 van de LED's. Tijdens het bewegen geeft de LED dan erg weinig licht (is wel afhankelijk van het type) en zodra de wissel zijn eindstand bereikt heeft en de motor dus aanloopt zal de LED feller branden.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

René

Ik reageerde alweer te snel Klaas. [8D]
Ik zie dat je de stroomverschillen later al hebt genoemd
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Huugooke


ysbeer

Samen gevat (voor alle die deze discussie niet meer begrijpen of zinnig vinden)

De motor wordt niet warm.
De motor verbrand niet
De motor loopt op lage spanning beter dan met een serie weerstand

En of het nu 5,10.14 of 1000 mA is dat zal mij(en vele meer)worst zijn.

wim

Huugooke

Als hij niet warm wordt dan verbrandt hij ook niet.

En het verschil tussen 14 mA en 1000mA (0,014A <> 1A) is wel een flink stuk worst, met twee eindjes zelfs.

(Ja ik wil altijd gelijk hebben, dat is aangeboren en in mijn opvoeding nooit bijgestuurd en zelfs aangemoedigd.)

Ik bedoel maar: deze hele motor-toestand is wel bepalend voor de programmatie van de decoder.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Als hij niet warm wordt dan verbrandt hij ook niet.
(Ja ik wil altijd gelijk hebben, dat is aangeboren en in mijn opvoeding nooit bijgestuurd en zelfs aangemoedigd.)



Maar als hij verbrand wordt hij wel warm

En zelfkennis is het begin van verbetering (laten we het hopen)

wim