Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

aansluiten van een tortoise op de Lenz LS150

Gestart door renstimpie, 02 mei 2012, 19:50:29 PM

Huugooke

En is het nog altijd de bedoeling dat die Tortoise motor blijft draaien?

renstimpie

citaat:
En is het nog altijd de bedoeling dat die Tortoise motor blijft draaien?


???   Gaat dit dan vonken geven ???

Huugooke

Hangt blijkbaar van de constructie van de wissel af.
Maar ik gooi het maar in de poel voor de experts! Ik heb het ook maar van horen zeggen!
In elk geval zal er een langere tijd moeten geprogrammeerd worden om de wissel te sturen.
Met een wissel die door magneten geschakeld wordt (links op de tekening) is de tijd dat er spanning op de spoelen komt (de bekrachtigingstijd) heel kort: anders "smoren" die spoelen op. En dat geeft dan wel zwarte rook.[:D]

PietB

citaat:
Geplaatst door Huugooke

En is het nog altijd de bedoeling dat die Tortoise motor blijft draaien?

Neen Hugo, de decoders zijn van een timer voorzien.
Met de waarde in een CV kun je bepalen hoelang de uitgang bekrachtigd blijft, meestel 2-3 seconden.
Dat is tenminste bij mij een realistische waarde.
Maar ook dat staat in de handleiding.

grt Pieter

Huugooke

Ik bedoel de situatie waarbij door de combinatie met een bepaalde soort wissel, het kan zijn dat de wisseltong terugveert als de Tortoise stopt.
Dat geval staat trouwens in de handleiding. Volgens diezelfde handleiding kan het trouwens geen kwaad dat de motor blijft draaien.

PietB

Nee maar een motor die niet verder kan omdat hij tegen een eindstop op loopt verbruikt veel stroom en zal dus heet worden.
Een wissel  hoort een soort van overcenter te hebben.
Dat is een mechanisme met doorgaans een veer, die er voor zorgt dat een van de beide kanten van een mechanische beweging (symetrisch van het midden) wordt gefixeerd.
Zodat de situatie gehandhaafd blijft zonder arbeid van de aandrijving.
Een voorbeeld van een testopstelling http://www.modelbaan.ath.cx/servo/
die ik gemaakt heb om eens met servo aandrijvingen te experimenteren.
Aan het einde van de pagina zie je het youtube filmpje, in de spiegel zie je de wissel omlopen.

Je ziet bij de eerste keer omlopen dat de servomotor hoorbaar tegen een mechannische blokkade oploopt.
Daarna de uitslag van de servoarm zo ingesteld dat de wissel door de ingebouwde overcenterveer positief omklapt nog voordat de motor het einde van zijn  slag bereikt.

grt Pieter.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door bossie

Nee maar een motor die niet verder kan omdat hij tegen een eindstop op loopt verbruikt veel stroom en zal dus heet worden.

Bij een Tortoise is dat dus niet het geval. Dat is een z.g. stall motor. Aan het eind van de slag kan hij niet verder en stopt, maar de spanning mag er op blijven staan.
De motor gaat dan niet meer stroom trekken en wordt ook niet heet. De Tortoise is er juist speciaal op ontworpen om onder spanning te blijven staan. De fabrikant beveelt dat ook aan, juist om het ongewild teruglopen te voorkomen.

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door bossie

Nee maar een motor die niet verder kan omdat hij tegen een eindstop op loopt verbruikt veel stroom en zal dus heet worden.

Bij een Tortoise is dat dus niet het geval. Dat is een z.g. stall motor. Aan het eind van de slag kan hij niet verder en stopt, maar de spanning mag er op blijven staan.
De motor gaat dan niet meer stroom trekken en wordt ook niet heet. De Tortoise is er juist speciaal op ontworpen om onder spanning te blijven staan. De fabrikant beveelt dat ook aan, juist om het ongewild teruglopen te voorkomen.



Dat bedoelde ik...
De motor draait, als hij is aangesloten zoals hierboven, op "halve gelijkstroom", waar hij (ook volgens de handleiding) prima tegen bestand is.Sommigen vinden dat de motor dan "knort".
De spanning mag echter nooit meer dan 12 volt zijn. Liever minder.

Als het weer te Chinees is, Tim, zeg het dan.



PietB

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Bij een Tortoise is dat dus niet het geval. Dat is een z.g. stall motor. Aan het eind van de slag kan hij niet verder en stopt, maar de spanning mag er op blijven staan.
De motor gaat dan niet meer stroom trekken en wordt ook niet heet. De Tortoise is er juist speciaal op ontworpen om onder spanning te blijven staan.
Aha prima , bedankt voor de info Klaas, dat wist ik niet.
Maarja ik heb ook alleen ervaring met die goedkope rommel van conrad.

Die moet je echt afschakelen.

grt Pieter.

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door bossie

Nee maar een motor die niet verder kan omdat hij tegen een eindstop op loopt verbruikt veel stroom en zal dus heet worden.

Bij een Tortoise is dat dus niet het geval. Dat is een z.g. stall motor. Aan het eind van de slag kan hij niet verder en stopt, maar de spanning mag er op blijven staan.
De motor gaat dan niet meer stroom trekken en wordt ook niet heet. De Tortoise is er juist speciaal op ontworpen om onder spanning te blijven staan. De fabrikant beveelt dat ook aan, juist om het ongewild teruglopen te voorkomen.



Om toch gelijk te willen hebben: hij verbruikt wel degelijk meer, namelijk 14mA bij "stall" tegen 5mA in bedrijf.
Wat zo goed als niks is natuurlijk.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke
Om toch gelijk te willen hebben: hij verbruikt wel degelijk meer, namelijk 14mA bij "stall" tegen 5mA in bedrijf.
Wat zo goed als niks is natuurlijk.



Ja hoor Hugo heeft weer gewonnen[;)][;)]
Ik gebruik deze type motor ook maar dan van het AMERIKAANS merk (even vergeten).
Mijn motoren draaien op 1.5 volt ,worden niet warm,staan continu onderspanning (als de baan aanstaat)
Anderhalf volt doet het veel beter dan 12 volt met weerstand,met weerstand loopt het ding met een klap aan en vergeet dan maar de mooi vloeiende beweging van de tong.
Stroom draaiend 3mA en geblokt 4.5 mA
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Om toch gelijk te willen hebben: hij verbruikt wel degelijk meer, namelijk 14mA bij "stall" tegen 5mA in bedrijf.
Lang geleden heb ik er eens aan gemeten. Toen had ik een kleiner verschil, 14 tegen 12mA of zoiets.

renstimpie

citaat:
Als het weer te Chinees is, Tim, zeg het dan.



Ik hoor het in Keulen donderen,  maar ik probeer toch wat ervaring op te pikken..

Ik heb de wisselmotor dus aangesloten zoals op het schema.. nu nog de wisseldecoder programmeren.. en testen...  ik hou jullie op de hoogte..

Tim

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Om toch gelijk te willen hebben: hij verbruikt wel degelijk meer, namelijk 14mA bij "stall" tegen 5mA in bedrijf.
Lang geleden heb ik er eens aan gemeten. Toen had ik een kleiner verschil, 14 tegen 12mA of zoiets.


Ik lees dat ook maar in de data-sheet hoor[:D]

Klaas Zondervan