Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

aansluiten van een tortoise op de Lenz LS150

Gestart door renstimpie, 02 mei 2012, 19:50:29 PM

renstimpie

Collega's,

Na een paar dagen het internet af te schuimen, geraak ik er nog steeds niet uit...  

Ik zou twee tortoise wisselmotoren willen aansluiten op de Lenz Wisseldecoder LS150.    Overal, op verschillende fora, kom ik tegen dat ik er diodes moet tussen zetten...  (daar stopt de kennis dus...)

Kan er iemand in verstaanbare taal (want van elektronica ken ik echt de 8888) dit uitleggen welke diode, waarom dit moet en hoe dit moet gebeuren.

Alvast bedankt

Tim

Klaas Zondervan

Heb je de handleiding van de LS150 al gelezen?
Daarin staan de antwoorden op al je vragen.

PietB

Even een goed bedoeld advies, als je niet weet waar je aan begint, doe het dan niet!
Dan kan het ook nooit teleurstellend aflopen.

bellejt

google onder afbeeldingen naar : ANSCHLUSS LENZ LS150.
Allerlei tekeningetjes brengen oplossing.
Voor juiste aansluiting diode zie in een WIKI of via google.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door bossie

Even een goed bedoeld advies, als je niet weet waar je aan begint, doe het dan niet!
Dan kan het ook nooit teleurstellend aflopen.



Dat is misschien zo bij kindjes maken,maar hier schiet hij niks mee op.
Ook de link geeft niet het antwoord (een forum met nog meer vragen)
Is er nu niemand die even 5 min kan neer pennen wat hij moet doen.
Ik ken de aandrijving niet.
wim

bellejt

dan maar op een blaadje :

http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_245.pdf

http://www.ldt-infocenter.com/netherland/anschlussbeispiele_nl.htm

Verder zal je of zelf eens moeten zoeken of hulp vragen dat iemand je het thuis uitlegt.Als je niets van elektronica afweet dan maar ff wat leren.

renstimpie

citaat:
Even een goed bedoeld advies, als je niet weet waar je aan begint, doe het dan niet!
Dan kan het ook nooit teleurstellend aflopen.
 

Dit mag toch geklasseerd worden als het leukste antwoord ooit...

ik zal ook even zeggen waarom ik de uitgebreide uitleg wil...   je bent nooit te jong om bij te leren... als ik nu weet waarom en hoe ik het moet doen,  kan ik weer een beetje "bijleren"  en dan is dit een vraag die niet moet terugkomen.  Meneer "google" geeft enkele links, maar als dat allemaal chinees is,  kan je er toch niets mee doen.

Aan alle andere..  bedankt voor de links en tips...

Tim

renstimpie

http://www.tonystrains.com/productcompare/sta_dec_comparison_ls150.htm
Dit is een optie zonder diodes, waar je de cv's moet instellen...  Hier ben ik meer in thuis... ik ga dit eens proberen... ;-)

Tim

bellejt

goed lezen : I also tried the LS150 with a Tortoise? slow motion stall motor switch machine. I followed the manual by using two external diodes to connect the Tortoise?.

Wat is er nou eigenlijk moeilijk aan een diode ?

In het schema :

plat streepje is de min of kathode.
Brede kant van het pijltje is de + of anode.
Op de diode zelf is dus de kant van het streepje de min.

renstimpie

http://www.lenzusa.com/1newsite1/Manuals/LS150.pdf

Deze had ik al enkele keren doorlezen,  maar kennelijk een slechte vertaling (google translate... grmbl..).. nu met enkele andere links te zoeken (wiki's,  google search,..)  is het in plaats van chinees al meer duits.. of zo...

Klaas Zondervan

Je had de handeleiding kennelijk al gelezen.
Maar wat is daar zo onbegrijpelijk aan?
Het is gewoon een goede vertaling, er staat hetzelfde in als in het Duitse origineel, en is beslist niet via google translate vertaald van Duits naar Engels, maar door iemand met kennis van zaken.

PietB

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Is er nu niemand die even 5 min kan neer pennen wat hij moet doen.
Ik ken de aandrijving niet.

Je hebt hardstikke gelijk Wim.
Ik had alleen een melige bui en kon onderstaande link niet zo snel produceren.
Maar als renstimpie even de volgende link klikt http://www.modelbaan.ath.cx/besturing/ anderen mogen dat ook hoor.
Daar leg ik uit aan de hand van een LDT S-DEC-4-MM decoder en een Conrad motortje wat de functie is van de diodes, voor een marklin digital systeem.
De werking van de Lenz zal niet zo heel erg verschillen met de LDT als ik zo de handleidingen vergelijk en de Conrad wissel aandrijving is een lowcost alternatief voor de wat duurdere Tortoise.

Kort gezegd is het zo dat er aan de wisselmotor een spanning wordt aangeboden die of positief is, of negatief is tenopzichte van het middelste contact (C) van de decoder.

In het bovenstaande schema zal het linker kontakt een lagere spanning hebben dan het middelste kontakt, dan zal de linker diode de rechter motoraansluiting met het linker kontakt verbinden.
De motor zal een bepaalde kant opdraaien.
Anders om als de rechter decoder aansluiting een hogere spanning heeft dan het middelste kontakt dan verbind de rechter diode de rechter motoraansluiting met de decoder.
In deze situatie zal de motor de andere kant op lopen.

Ook wordt er in de afbeelding een wissel met tweespoelen getoond, hier heb je dus drie draden naar de aandrijving lopen, en bij de tortoise feitelijk maar 2 en worden de drie draden door de diodes gesimuleerd.

grt Pieter.

renstimpie

Thank you very much...    Nu begrijp ik ook wat het doet.. in wat voor mij verstaanbare taal is... en daar had ik nood aan..

Tim


Klaas Zondervan

Je bent nu wel geholpen, maar eerlijk gezegd snap ik nog steeds niet wat je probleem was.
Wat Pieter vertelt staat toch ook in de handleiding?
Dus waarom begrijp je het nu ineens wel?

renstimpie

Ja en nee...  Het staat er inderdaad zo in,  maar laten we zeggen dat ik niet zo'n talent ben..   Ik kon het er echt niet uithalen hoe dit zou kunnen werken...   De uitleg van bossie gekoppeld aan de figuur uit de handleiding was duidelijker voor mij.

Het beste leer ik nog.. als iemand het voordoet,  dan zal ik het geen twee keer moeten vragen.   Ik moet dit echt eerst kunnen zien of zelf gedaan hebben.

Ik kon het me echt niet voorstellen..  (en ik heb nochthans een levendige verbeelding... ;-))

Tim