Kort koppelingen op I11 van LS models

Gestart door VC_berlare, 01 mei 2012, 21:10:42 PM

VC_berlare

Hallo,

Ik heb een probleem bij het gebruiken van kortkoppelingen van Marklin op I11 wagonnen. Op rechte stukken rijden die prima, maar vanaf ik wissels (slanke) moet nemen of bochten, dan haken de beugels in de bumpers. Ik heb een test gedaan met profi koppelingen, dat werkt perfect maar ik kan moeillijk de 2 gaan combineren.

Bijkomend probleem, op de HLE13 krijg ik de kortkoppeling niet in de schacht, de lip komt tegen het chassis van de loc.

Iemand advies?

Groeten,

Christophe

Metpetergaathetbeter

#1
Waarom zou je geen verschillende kortkoppelingen gebruiken op je baan ?

Ikzelf gebruik roco kortkoppelingen, maar vrienden of clubleden gebruiken bv. Fleichm- en roco - kortkoppelingen op eenzelfde baan !

Als een andere kortkoppeling je meer voldoening geeft waarom zou je dan niet op een beperkt aantal loc's en wagons geen andere kortkoppelingen gebruiken ?

Groeten Peter[;)]

VC_berlare

#2
Hallo Peter,

Ik had dat ook al gedacht. Mijn idee was om personen rijtuigen met profi koppelingen uit te rusten en de rest met de kortkoppelingen. Maar dan zit ik met een probleem met locs die zowel goederen- als personen rijtuigen gaan trekken.

Groeten,
Christophe

Metpetergaathetbeter

#3

Keuzes maken, ik weet niet met hoeveel koppelingen je loc's rijden, mochten er 2 zijn dan zou een oplossing zijn aan beide zijden een verschillende, anders dien je geregeld eens een kortkoppeling te verwijderen, even iets lastig of vervelend, maar kan een oplossing zijn !

Ikzelf heb wagons van alle merken en ik ruil mijn Fleichm- en Marklin-koppelingen steeds voor roco's (tot nu toe nog steeds gelukt !)

Groeten Peter[;)]

conducteur

#4
Bij Marklin staan de buffers iets hoger dan ze zouden moeten, zodat de grote koppeling er onderdoor kan. Bij andere merken zal dat dus problemen geven met die Marklin kortkoppeling, omdat die dan mogelijk wel op schaalhoogte zijn gemaakt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

#5
Ik had eerst ook allemaal M?rklin kortkoppelingen omdat ik vooral M?rklin materieel had. Met de komst van andere merken ben ik uiteindelijk overgestapt op de Fleischmann Profi koppelingen.

Het is een prullewerk om je hele materieelvoorraad om te wisselen, maar beginnend met de modellen die je het meest gebruikt kom je er wel. Het voordeel vind ikzelf dat deze korter koppelen dan die van M?rklin en mijn rijtuigen haken niet meer in elkaar met de buffers terwijl dit bij de M?rklin koppelingen wel zo was.

Nadeel is dat niet alle NEM-schachten even hoog staan waardoor je op hellingen wel eens rijtuigen of wagens kan verliezen. Maar bij mij komt dat vooral omdat mijn baan niet goed ligt.

In ieder geval heb ik nog geen seconde spijt gehad van mijn beslissing.

Ik moet er wel bijvermelden dat ik een M?rklin DHG-locje staan heb en daar kan ik de koppeling niet bij gebruiken. De koppeling zit hier vast in de loc waardoor de rijtuigen en goederenwagens ontsporen in de bochten. Hiervoor moet je dus wel een M?rklin koppeling gebruiken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

VC_berlare

#6
Hallo Jurgen,

Ik ben verder aan het testen met profi koppelingen, maar stuit op een probleem. Het pennetje die onderaan de koppeling zit komt soms vast te zitten aan de pinnen van de middengeleider, en dit op wissels. Ik heb de indruk dat de pennen in lengteverschillen, ik heb de indruk dat er daar 2 maten in zijn. Wat is uw ervaring hiermee?

Mvg,

Christophe

ERVIN

#7
Hoi Christophe , ik heb al mijn rijtuigen en wagons uitgerust met de Fleischmann Profi-koppeling , op het eerste zicht is er geen verschil van lengte in die pennetjes , je kan er mss een stukje afknippen , maar dat lijkt mij nogal omslachtig om dit te doen , ikzelf rij niet met de Marklin rails , dus daar heb ik geen ervaring mee.

Wat betreft het haken van je beugels , er is op de markt een verlengstukje dat je over je koppeling schuift , hierdoor komt de koppeling iets verder van je andere rijtuig te zitten , waardoor je geen problemen meer hebt van hakende buffers.

In mijn Reeks 11 van LS-Models zat zulk een verlengstukje in het zakje , onderstaande foto maakt duidelijk wat ik bedoel.


Olivier77

#8
Beste Ervin,

Ter info.
Deze kleine verlengstukken zijn er om te beletten dat koppeling niet vast zit in de koppelingshouder (de houder is te kort voor de koppeling).
LS maakt nml. de koppelingshouder iets korter om het mogelijk te maken een natuurgetrouwe baanschuivers (koevanger) te kunnen monteren voor de
koppelingshouder zonder deze te moeten demonteren.
Mehano heeft dat vroeger ook toegepast (en nog andere merken).
Bij het duwen heb je dan zeker problemen.

Mvg

Olivier

3rail, Krails, Ecos2, Koploper

ERVIN

#9
Bedankt voor de info Olivier , wist ik helemaal niet , wat bedoel je precies " met het duwen heb je dan zeker problemen"??

Olivier77

#10
Beste Ervin,

Ik bedoelde dat bij het duwen de koppeling te dicht tegen de wagen gaat komen en dan haken de buffers misschien ook nog in elkaar.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

bollen neus

#11
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Hoi Christophe , ik heb al mijn rijtuigen en wagons uitgerust met de Fleischmann Profi-koppeling , op het eerste zicht is er geen verschil van lengte in die pennetjes , je kan er mss een stukje afknippen , maar dat lijkt mij nogal omslachtig om dit te doen , ikzelf rij niet met de Marklin rails , dus daar heb ik geen ervaring mee.

Wat betreft het haken van je beugels , er is op de markt een verlengstukje dat je over je koppeling schuift , hierdoor komt de koppeling iets verder van je andere rijtuig te zitten , waardoor je geen problemen meer hebt van hakende buffers.

In mijn Reeks 11 van LS-Models zat zulk een verlengstukje in het zakje , onderstaande foto maakt duidelijk wat ik bedoel.





ERVIN, dit klein onderdeeltje zitten ook gewoon standaard bijgeleverd bij ROCO (NOHAB en AFB modellen zeker) modellen , zelf zet ik deze steeds enkel op de locomotief om te vertrekken met universele koppeling op de loc. Heeft nog nooit problemen opgeleverd.[:)]

ERVIN

#12
Ahh ok? , begrepen , bedankt.[;)]

Jurgen

#13
@ Christophe: Ik heb nog geen problemen gehad bij mijn I11-rijtuigen. Ik gebruik nu wel C-rails, ik weet niet of dit bij K- of M-rails ook zonder problemen werkt. K-rails zou moeten lukken, maar bij M-rails zitten de puntcontacten iets hoger dacht ik.

Ik gebruik de koppelingen met artikelnummer 386515 (per 50 stuks in een doosje). Ik weet niet meteen of er koppelingen met korte pinnetjes zijn, maar als ik even ga zoeken op de site van Fleischmann dan denk ik dat die er wel zijn. Meer bepaald voor de locs die met tandradrails werken. Tenminste, als ik de uitleg goed versta. Misschien zijn er mensen die dit zeker weten hier op het forum?


Bij mijn locs reeks 22/23/25 van M?rklin heb ik wel al gemerkt dat de koppelingen soms blijven hangen achter de puntcontacten, maar dat gebeurt met de M?rklin kortkoppelingen ook. De NEM schacht hangt gewoon te laag bij deze locs.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur

#14
Als je er zelf een stuk van haalt zal de koppeling uit elkaar vallen! Het onderste gedeelte is wat dikker en voorkomt dat het pennetje volledig door het gat kan!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum