rem-geluid bij 77/78

Gestart door ERVIN, 04 december 2005, 18:25:50 PM

ERVIN

Ik heb een paar locs van de reeks 77/78 DC met locsound,als ik deze locs met knarsende remmen wil laten stoppen moet ik altijd mijn regelaar(Twin-Center)in ??n ruk naar stand nul draaien,is het mss mogelijk om die knarsende geluiden altijd te horen,zonder dat ik daar wat geweld bij moet gebruiken,of is dit iets dat normaal is en hebben jullie dit probleempje ook?

D_Loc

Je zou wat kunnen experimenteren met CV 64. Deze regelt de zogenaamde Bremsound Schwelle. Hoe hoger de waarde des te eerder begint het remgeluid. Deze waarde staat standaard op 7.
Een andere mogelijkheid is het experimenteren met de remtijd. De remtijd is in te stellen via CV 4. Hier is de standaardwaarde 6, hoe hoger de waarde des te langer heeft de lok nodig om te stoppen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Succes.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ERVIN

Ik ben bezig met wat te experimenteren met het remgeluid van mijn 77/78ers,maar het blijft hetzelfde,ik moet nog steeds mijn TC-regelknop in ??n ruk naar o stand brengen,CV 64 staat nu op de hoogste waarde??

D_Loc

Ik heb zojuist even het geluid van de 77 gedownload bij ESU en in een (test)decoder gezet. Ik vind dat het remgeluid het toch vrijgoed doet. Als je heel rustig stopt geeft hij inderdaad geen geluid maar als je met een iets grotere stap gaat stoppen, ook bij een lage snelheid, geeft hij toch een remgeluid. Ik gebruik zelf een Locmaus2 , voor mij is het dus moeilijk in te schatten hoe groot de stappen zijn die ik maak. Wat me wel opvalt is dat de eind squeak niet horen is (ik bedoel het geluid van het definitieve stoppen) daarom ben ik zelf nog wat gaan experimenteren met de CV waarden.
Ik krijg zelf het beste resultaat met de volgende instellingen:
CV4 = 7 (=remtijd 6,083 sec.) of 8 (=remtijd 6,952 sec)
CV64 = 7
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Succes!
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk