Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

kolenmijn naar Waals voorbeeld

Gestart door diesels, 01 december 2004, 08:37:06 AM

diesels

Goedendag forumgenoten,

Ik ben van plan een (deel van!!) een Waalse kolenmijn na te bouwen. Hoe precies weet ik nog niet omdat ik nog in de ontwerpfase van het baanplan zit, maar ik wil in elk geval de illusie wekken dat 'het' een mijn is, of dat nou met name de scenery of de achtergrond is. Probleem is dat ik niet echt veel goede voorbeelden heb kunnen vinden van hoe dergelijke steenkoolmijnen eruit zagen. Weet iemand ergens duidelijke foto's of plattegronden te vinden? Ik ben met name geinteresseerd in de bouwstijl, welke gebouwen er te vinden waren en de indeling van dergelijke terreinen - met name in combinatie met de spooraansluiting.

groeten Sicco

depovero

Dag Sicco,

Misschien kan je plannen inwinnen bij 'Le Site du Grand Hornu' dat een oude steenkoolmijn was. Is, me dunkt, nu een recreatieplek geworden. Wie weet, kunnen zij daar je een degelijke piste geven.
Andere mogelijkheid is eens te gaan zien in Beveren, ik ben daar zo'n 12 jaar geleden 'onder de grond' geweest, en dit was een beetje voor het definitief afsluiten van deze mijn.

Succes ermee,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

tonycabus

Beveren, Denis?
Bedoel je soms "BERINGEN", want in Beveren heb ik nooit zo'n diepe putten gezien, hoor.
Een bezoekje aan het Luikse bekken of de kant van de Borinage zal wel verhelderen. Er zijn nog vele sites bewaard omwille van de kultuur-historische waarde. (Trembleur, Colfontaine....)

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

diesels

Hoi,

Over die mijn Le Trimbleu, ik wilde daar inderdaad een keer heen, maar klopt het dat je daar alleen op afspraak binnen mag (ik meende zoiets op hun site begrepen te hebben).

Hornu, dat daar wat was - dat wist ik nog niet. Ik zal eens kijken of ik er wat over kan vinden

thanx
Sicco

tonycabus

Sicco,
Vroeger was "Li Trimbleu" (Waals voor "Le Train Bleu") ook een museumbaantje. Na wat gegoogel blijkt dat dit baantje helaas werd gesloten. In 1991 had het treintje een zware aanrijding waarbij 7 doden en 40 gewonden vielen. Triest einde van een mooi initiatief.
Het mijnmuseum bestaat echter nog.
Trembleur ligt even voorbij de Voerstreek en dus niet ver van Maastricht vandaan.
Voor de Borinage-streek is hier een link:
http://www.trabel.com/mons/mons-borinage.htm
Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

diesels

Bedankt voor alle info. Ik doelde ook op Blegny, niet op Li Trimbleu. Maarja, dan had ik maar duidelijker moeten zijn [:(!] [;)] Daar wil ik in elk geval nog eens heen. Hornu lijkt me ook leuk, maar ik zag al op de site dat dat geen representatieve mijn geweest is. Toch leuk om te zien [:D]

Ik kan er weer verder mee! [^]

tonycabus

Het dorp heet "Bl?gny-Trembleur", we zullen het dus wel over hetzelfde "gat" hebben h??
Maar in de streek van Bergen (Mons, dus, de "Borinage" krioelt het van plekken die als industrieel patrimonium bewaard zijn en ook bezocht kunnen worden.
Neem ook eens kontakt op met "Het Spoor" (zo maar uit het hoofd, hoor), daar zijn als ik het goed heb een paar kerels bezig met dingen rondom steenkolenmijnen, er stond ook wat over in MSM. Ik moet alleen ff uitzoeken in welk nummer...

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

diesels

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Het dorp heet "Bl?gny-Trembleur",


citaat:
Geplaatst door tonycabus

Vroeger was "Li Trimbleu" (Waals voor "Le Train Bleu")



Is dat dorp nu genoemd naar een Blauwe trein dan? [:D]
Zeggen h?, als dit offtopic wordt? [;)]

tonycabus

Nee, Sicco!
In het dialekt daar heet "Trembleur">>"Trimbleu". Klinkt dus als "Train Bleu", blauwe trein. Toen ze het museumbaantje in dienst gesteld hebben is er zelfs en liedje van gemaakt: "Allons roul? avou nosse ?v? train bleu". Maar lang heeft het niet geduurd; precies weet ik het niet meer maar ik dacht dat een defekt aan de remmen het blauwe treintje(op buurtspoorweglijn van 1000mm) in de prak heeft geholpen met de katastrofale gevolgen vandien...
Zo heb je meteen ook wat Waals geleerd[;)]

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

depovero

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Beveren, Denis?
Bedoel je soms "BERINGEN", want in Beveren heb ik nooit zo'n diepe putten gezien, hoor.
Een bezoekje aan het Luikse bekken of de kant van de Borinage zal wel verhelderen. Er zijn nog vele sites bewaard omwille van de kultuur-historische waarde. (Trembleur, Colfontaine....)

Tony
--------------------


Ja, Tony, ik bedoelde effektief Beringen, effe het noorden [?] kwijtgeraakt, zekers!

Dus, Sicco, richting Beringen rijden, en, succes.

Denis


Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

depovero

Dag Sicco en andere puffende modelbouwers,

Ik ben is op de site van Beringen gaan zien en heb een link naar de vlaamse Mijnmuseum gevonden. Deze luidt:
http://www.geocities.com/vlaamsmijnmuseum/
Ze laten daar de bezoekers een maquette bezoeken om te zien hoe moeilijk het daar werken is geweest.

Misschien kan je daar interressante info bemachtigen, Sicco.

Ik hoop het van harte,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

diesels

citaat:
Geplaatst door depovero

Dag Sicco en andere puffende modelbouwers,

Ik ben is op de site van Beringen gaan zien en heb een link naar de vlaamse Mijnmuseum gevonden. Deze luidt:
http://www.geocities.com/vlaamsmijnmuseum/
Ze laten daar de bezoekers een maquette bezoeken om te zien hoe moeilijk het daar werken is geweest.

Misschien kan je daar interressante info bemachtigen, Sicco.

Ik hoop het van harte,

Denis



Hartelijk dank, ik ga er eens kijken....

tonycabus

En ik heb een paar fotootjes geplaatst van Bl?gny-Trembleur in het (stoom)tramtijdperk...Alle beetjes helpen, h??

Tony
-----
Wordt gedigitaliseerd

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)