Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Finescale @ msc-hetspoor..

Gestart door renstimpie, 30 april 2012, 08:23:36 AM

Klaas Zondervan

Citaat van: philippe_007 op 12 augustus 2018, 19:12:00 PM
Pertinax (printplaat) dat bestaat uit plastic + koper laag en daarop de sporen solderen, weinig kans dat dit los komt, dan zoude componenten op printplaten ook loskomen na enkele jaren...
Die vergelijking gaat niet op. Elektronische componenten zijn vrij klein en de pootjes zijn vaak ook enigszins buigzaam.
Maar een spoorstaaf van bijna een meter kan bij een temperatuurverschil van 20 graden een halve mm korter of langer worden. Als die spoorstaaf over de hele lengte is vastgesoldeerd dan ontstaan er grote spanningen waardoor de solderingen los kunnen schieten.  Ik heb dat meegemaakt en zorg sindsdien altijd dat de spoorstaaf vrij kan bewegen in de lengterichting. Het zou mee kunnen vallen als de ondergrond enigszins elastisch is zodat de dwarsliggers mee kunnen schuiven.

Bij de overgang van modules soldeer ik ook vaak de spoorstaven op printplaat dwarsliggers. Maar ik zorg er dan wel voor dat er ergens halverwege de module ruimte is voor de bewegingen ten gevolge van temperatuurverschillen.

philippe_007

#31
spoorstaven van 96cm zetten bij een tempverschil (zullen we even extreem doen) van 5° naar 35° (dus 30° tussen koudste en warmste)

delta L = & . L0 . delta T°
   & = uitzettingscoëfficiënt = voor nikkel 13 . 10-6 of 0.000013 m/° er zit ook wat zilver in, maar ik vermoed dat dit niet zoveel zal zijn dat het de uitzetting zo gaat beïnvloeden)
   L0 = startlengte = 0.96m
   delta T° = temperatuur schommeling = in ons geval 30°

uitzetting = 0.000013 x 0.96 x 30 = 0.000374m of 0.374mm

dit komt op een uitzetting van 0.37mm per spoorstaaf, kleef de pertinax bielzen met latexlijm op de ondergrond dat bij de meesten een isolerende laag is zoals kurk en zowel de lijm als de kurk voorzien genoeg plaats om te uitzetting op te vangen.


Klaas Zondervan

Ik kwam op 0,5 mm omdat ik uitging van nieuwzilver, dat heeft een iets grotere uitzettingscoëfficiënt.
Maar een elastische ondergrond zal zeker helpen om dit verschil op te vangen. Bij de situatie waar ik problemen ondervond waren de dwarsliggers direct op multiplex gelijmd.

philippe_007

id, nieuwzilver (legering koper, nikkel en zilver) is de uitzetting 0.000016 wat voor een spoorstaaf 0.46mm geeft.
Maar zoals je zegt, rechtstreeks op hout bevestigen is een probleem daar dit niet of praktisch niet uitzet, dan id deze halve mm wel een probleem..

Klaas Zondervan

Dus nog een reden om een dempende ondergrond te gebruiken.

renstimpie

En zoals op de foto's te zien... is er altijd een kurklaagje gebruikt. :)

Tim

philippe_007

Citaat van: Klaas Zondervan op 12 augustus 2018, 20:50:48 PM
Dus nog een reden om een dempende ondergrond te gebruiken.

inderdaad en de methode is dus zeker en vast bruikbaar voor banen :-)

SuSke

Citaat van: philippe_007 op 12 augustus 2018, 20:49:18 PM
id, nieuwzilver (legering koper, nikkel en zilver) is de uitzetting 0.000016 wat voor een spoorstaaf 0.46mm geeft.
Maar zoals je zegt, rechtstreeks op hout bevestigen is een probleem daar dit niet of praktisch niet uitzet, dan id deze halve mm wel een probleem..

En in werkelijkheid is het nog een klein beetje minder want ook je ondergrond zet uit en krimpt bij temperatuurswisselingen.
Het enige bijkomende ding voor hout is de variatie in vochtigheidsgraad van de lucht die het hout doet zwellen en krimpen, maar bij multiplex is dat ook weer te verwaarlozen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

philippe_007

en wat hebben we geleerd vandaag?

1 - een onderlaag gebruiken om krimp/uitzetting op te vangen
2 - ...

Klaas Zondervan

2- het blijkt allemaal erg mee te vallen. :D

Als je in aanmerking neemt dat het hout ook uitzet (ongeveer de helft van wat metaal doet) is de totale lengteverandering op een meter slechts 0,2 mm. Dan blijf ik zitten met de vraag waarom het bij mij zo misging. Ik kan het niet meer controleren want het is al lang geleden. Sindsdien houd ik altijd rekening met de thermische uitzetting.

philippe_007

wat mij vooral verwonderd is dat niet de bielzen van het hout los kwamen, maar het spoor van de pertinax, je zou toch verwachten dat een soldeer bevestiging veel steviger is dan geplakt hout en plastic

Klaas Zondervan

Ik besef nu dat ik het verkeerd heb opgeschreven. Het is niet de soldering die het begeeft, maar de verlijming van het koper op het pertinax. Die verbinding is de zwakste schakel in het geheel

renstimpie


renstimpie


renstimpie

Untitled by Tim Somers, on Flickr

De seinen worden ook geplaatst.