Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Bovenleiding plaatsen.

Gestart door ERVIN, 29 april 2012, 12:24:51 PM

ERVIN

Net een bezoekje gebracht aan mijn huis-leverancier en een mooi boek over de Sommerfeld bovenleiding eens rustig bekeken , maar ik zit op dit ogenblik een beetje vast.
Ik ben dus bezig met de perron-verlenging in mijn kopstation , de perrons die ik hiervoor ga gebruiken zijn de Faller ICE-perrons , maar als ik nu mijn perrons voorzie van deze overkapping dan heb ik niet direct een idee hoe en waar ik mijn bovenleidingspalen moet gaan zetten , ik speelde met het idee om gaten te maken in de overkapping waardoor dan de bovenleidingspalen doorheen kwamen , maar dat is quasi onmogelijk.

Op onderstaande foto zie je beter waar ik momenteel tegenaan loop.:I

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/Afbeelding103.jpg/IMG

De overkapping ligt nog gewoon los op de perron-palen ( die ook nog een kleurtje moeten krijgen).

Iemand mss een idee hoe ik dit kan oplossen??

conducteur

Daar zijn toch veel mogelijkheden voor?

1) Zet je palen tussen twee delen van de overkapping, maak een uitsparing zodat ze weer netjes tegen elkaar aanleunen.

2) Laat de preisertjes in de regen staan, en laat die overkappingen weg[}:)]
3...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

evan

Hoi Erwin,

Je kan vaste Portieken plaatsen die gemakkelijk 6 sporen kunnen overspannen.  Deze palen van de portieken kan je dan zoals Rian zegt aan de kop van je perronoverkappingen plaatsen ofwel een gat door je dak van de overkapping maken en de paal er in plaatsen.

Tip:
Je gaat geregeld die kant uit aan je spottersfotos te zien.  Maak ns wat fotos van de palen, portieken ea.  

In Brussel gebruiken ze soepele portieken die het ganse rooster overspannen.

Als er vragen zijn shoot!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

chef garde

Uw palen kunnen toch steunen op de "begane grond"???  In uw foto is dat dan tussen die twee 28's.

ysbeer

In een staitionskap zit de bovenleiding aan de kap.
Buiten de kap staan vaak portalen die meerdere sporen overspannen.

Goede raad (niet duur)
Stap in je auto,rijdt naar antwerpen en maak fotos van het orgineel
simpel namaken,klaar.

Masten in het station zo als langs de baan  komen nergens (??) voor
wim

evan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

In een staitionskap zit de bovenleiding aan de kap.
Buiten de kap staan vaak portalen die meerdere sporen overspannen.




In Antwerpen staan de palen onder de kap op het perron met consoles er aan en er zijn ook soepele portieken, maar die dienen nu nog maar enkel voor de verlichting.

De beste tip is idd. gaan kijken [;)]

Google plaatjes:
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Ga op Antwerpen Centraal ook eens buiten de grote kap kijken. Volgens mij staan de bovenleidingmasten daar dwars door de overkapping heen.
Ook op andere stations heb ik dat wel gezien, zowel in Belgi? als in Nederland.

dgrr57

Tweede deel van volgende PAGINA gaat u misschien idee?n geven [;)]

ERVIN

Bedankt voor de tips collega's , ik zal dus nog eens een ritje naar Antwerpen moeten maken h?.
@dgrr57 en Evan , bedankt voor de foto's.[;)]

Jurgen

Ik ben een keertje op mijn Harley Trapperson gesprongen en ben naar Aarschot Centraal gefietst, maar de perronoverkapping staat er gewoon tussen 2 bovenleidingsmasten.
Eigenlijk de moeite niet om er foto's van te nemen dus.
Wel heb ik gezien dat men meteen 4 sporen overspant met 1 portaal. Dat zijn dan sporen 3 tot 5 met een afstelspoor ernaast nog. Spoor 1 en 2 krijgen hun bovenleiding via een extra hanger aan de 4-sporige portaalmast.

Maar ik herinner me dat de bovenleidingspalen wel door de perronoverkapping gingen in Leuven voor de renovatie daar. Het valt natuurlijk te zien hoe jij het wil doen, de moderne manier of de ouderwetse manier.

In ieder geval, succes met de werken. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ToThePoint

in berchem waar ik onderandere onderzoek gedaan heb ivm seinbruggen heb ik gemerkt dat op gebied van bovenleiding alles mogenlijk is.
ook is daar overspanning van ten minste 6 sporen zoals DGRR (Patrick) & Evan,... aangeeft.
U kan het niet zo gek bedenken of het bestaat wel op dat gebied.
Ik vrees dat er wel zelfbouw bij komt kijken. U bespaart er wel een pak geld mee.
Ook de bovenleiding zelf maken is makkelijk. Althans voor mij, maar met wat oefening komt u er wel. Het gaat hoogstwaarschijnlijk wel moeten want het assortiment van Sommerfelt is beperkt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI