Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Central Station vs ECoS

Gestart door dgrr57, 03 december 2005, 00:20:42 AM


svvander

IB 2de generatie? Ammaai, het gaat snel! Ik bedoel maar, dit zal zeker ten goede zijn van de koper. Als al deze merken een nieuwere versie brengen, dan zullen ze "waarschijnlijk" ook met hun prijzen beginnen te concureren

Misschien eventjes offtopic;
bij de spelconsoles is het zelfde aan het gebeuren. Ik las dat Microsoft met zijn nieuwe XBOX 360, opzettelijk verlies maakt. Zodoende proberen ze een toestel uit te brengen, dat goedkoper is dan dat van de concurrentie. (Ze gaan ervan uit dat ze de winst kunnen ophalen met de verkoop van de games zelf).

Terug ontopic;
Misschien dathetzelfde ook gebeurd met IB? en co?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Klaas Zondervan

De X-box is een PC, en Microsoft verkoopt die idd onder de prijs. Het systeem van de Chinese olielampen.
Maar met digitale centrales gaat dat niet lukken, daar draaien nl. geen games op.[:D]

TrainTechnology

De ECoS ziet er een waardige opvolger uit voor de IntelliBox, inderdaad met een beetje meer technische snufjes dan een central station. Volgens ESU duidelijk het begin van een nieuw tijdperk in digitaal, en eigenlijk kan ik hen niet meteen ongelijk geven.

Een antwoord van Uhlenbrock zal wel volgen, maar het zal opnieuw met een innoverend concept moeten zijn. Afkijken en hergebruiken, dat kunnen de Chinezen goed, maar voor een Europeaan moet het altijd dat ietsje meer zijn. [;)]

Mijn idee is (absoluut niet ondersteund door enige "inside knowledge", ik gok er ook maar op los) dat ESU een akkoord heeft met M?rklin over de introductie van MFX in hun eigen systemen. Een typisch dergelijk "intellectual property" contract zou kunnen inhouden dat M?rklin bijvoorbeeld de eerste twee jaar het alleenrecht op MFX heeft. Daarna kan ESU het naar eigen goeddunken verder gebruiken en introduceren in hun eigen productie.

Zo heeft M?rklin het concurrentievoordeel, en als het nieuwe er een keer af is dan mogen de anderen ook nog een graantje meepikken, kwestie van compatibiliteit met andere fabrikanten na een bepaalde tijd ook mogelijk te maken. Zo ontstaat een industriestandaard, en trouwens zo is (ongeveer) DCC ook ontstaan.

Wat MFX betreft, gaat het gerucht dat hierop een tienjarig patent rust. Dat betekent eenvoudigweg dat "kraken" door een andere firma niet zal gebeuren, of ze mogen hun faillissement aanvragen bij ontvangst van de dagvaarding... Onder licentie werken zal uiteraard wel kunnen, maar hoe dat zal lopen is afwachten geblazen. Marketing en techniek staan soms dicht bij mekaar. [8D]

Je mag er trouwens redelijk gerust in zijn dat de ECoS voorbereid is voor MFX, voor het weinige dat ik van het protocol afweet scheelt de hardware nauwelijks van die voor DCC met BiDi, en commercieel zou het een domme zet zijn om de mogelijkheid in het apparaat niet open te laten. In het slechtste geval heb je een bijkomende module nodig voor het ECoSlot, waar er waarschijnlijk een mooie - ongedocumenteerde - systeeminterface klaarzit voor gelijk welk zot idee dat later in de hoofden van de heren in Ulm opborrelt.

Ik denk dat we niet moeten panikeren over het gebrek aan compatibiliteit van dit nieuwe systeem, dat kan een ander merk dan die uit G?ppingen zich niet veroorloven. Er zijn twee vormen van compatibiliteit: ofwel maakt ??n fabrikant ??n systeem (of laat het maken [:o)]) en je blijft bij die fabrikant, ofwel maken vele fabrikanten vele systemen die allemaal gebaseerd zijn op standaarden. Onnodig om nu op de voorgaande stelling namen te kleven, die kent iedereen.

Ik ben alvast sterk benieuwd naar de demo in N?rnberg !
(Hopelijk zonder al te veel crashes... [}:)])

Mattias

n/a

Ik denk meer aan een samenwerking tussen Esu en Marklin. Esu die de mfx decoders kan leveren aan Marklin dat legt ze echt geen windeieren. Zo'n markt willen ze ook niet kwijt raken.

De apparaten lijken trouwens veel te veel op elkaar en door samen op te trekken binnen zekere marges uiteraard. Kunnen ze een dominante positie in de digitale wereld gaan innemen.

het lijkt er echt op dat het CS van marklin de plug en play versie is/ wordt en die van esu de super CS.



Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

...Wat MFX betreft, gaat het gerucht dat hierop een tienjarig patent rust.

Dat is inderdaad een gerucht, maar het slaat nergens op. Er is geen patent op MFX. En wie denkt dat er wel een patent is, die daag ik uit om te vertellen waar ik de patentbeschrijving kan vinden.

Wissels

Het apparaat van M?rklin heeft een toekomst, en een verleden ..............

helaas wat stof om over na te denken,

Groet, Walter
 

svvander

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

De X-box is een PC, en Microsoft verkoopt die idd onder de prijs. Het systeem van de Chinese olielampen.
Maar met digitale centrales gaat dat niet lukken, daar draaien nl. geen games op.[:D]



Uiteraard, een pc en een digitale centrale zijn niet hetzelfde... maar het ging hem mij over het feit dat zulke concurrentie (zoals Microsoft, Sony en Nintendo nu voeren), soms, heel soms, ten goede kan komen van de consument, in de vorm van betere producten, aan scherpere prijzen.
Maar nu zijn we helemaal off topic.

Ik hoop echt dat met de komst van deze nieuwe centrale, een nieuwe generatie van centrales ontstaat en dat de andere dit voorbeeld volgen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Brunel

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

...Wat MFX betreft, gaat het gerucht dat hierop een tienjarig patent rust.

Dat is inderdaad een gerucht, maar het slaat nergens op. Er is geen patent op MFX. En wie denkt dat er wel een patent is, die daag ik uit om te vertellen waar ik de patentbeschrijving kan vinden.




Valt computercode niet gewoon onder het auteursrecht?

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Brunel

Valt computercode niet gewoon onder het auteursrecht?


Computerprogramma's vallen onder het auteursrecht, maar daar gaat het volgens mij niet om.
Het gaat om de code die tussen de centrale en de decoder worden uitgewisseld.De code van de centrale is in het geval van mfx opgebouwd volgens het bi-phase mark systeem. Dat is een gangbare code die ook op netwerken wordt gebruikt. Niks nieuws dus, en door iedereen te gebruiken. Het enige bijzondere is de betekenis die in M?rklin Systems aan elk bit is gegeven. Dat valt volgens mij niet onder auteursrecht. Het gaat nl. niet om een programma, maar om een manier van dataoverdracht binnen een besturingssysteem. Als M?rklin/ESU dat hadden willen beschermen hadden ze er patent op moeten vragen, en dat hebben ze niet gedaan.

De code van de decoder terug naar de centrale is RDS. En dat is een systeem dat inmiddels ook publiek eigendom is.
Dus volgens mij is er niks in de weg om het spulletje na te maken.

LokSound

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door dikken

..... viel mij op dat, ondanks dat ESU MFX decoders produceert, de Ecos dit niet ondersteunt, of heb ik iets over het hoofd gezien?


Volgens de beschrijving op de ESU site zit er idd geen MFX in, maar wat mis je daar aan? De enige echte verdienste van MFX is dat je geen adressen hoeft te programmeren, dat doet de centrale voor je (bij (M?rklin systems). Maar ik zie daar niet echt het voordeel van.
En als ik me niet erg vergis reageren MFX decoders ook op het Motorola protocol.





U heeft gelijk... Maar straks komt de MFX er mogelijks WEL bij (als M?rklin de rechten vrijgeeft...)

En ja, MFX-decoders reageren op Motorola protocol.

Wens je de zaak in het oog te houden... surf naar www;loksound.be. Over enige dagen staat alle info daar in 't Nederlands.

Groeten,

Patrick

LokSound

Ik voelde het reeds; en las het ook in 1 bericht: de prijs van die ECoS? ? ?

Sorry, nog even geduld (of om het zoals Sinterklaas te zeggen:) van 4 december .... nog 58 nachten slapen. Vanaf 2 februari 2006, mag je mij of je dealer opbellen!


Groeten,

Patrick
ESU Benelux + Frankrijk.
//www.loksound.be
//www.modeltrainservice.com

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door LokSound

... Maar straks komt de MFX er mogelijks WEL bij (als M?rklin de rechten vrijgeeft...)

Welke rechten?

LokSound

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door LokSound

... Maar straks komt de MFX er mogelijks WEL bij (als M?rklin de rechten vrijgeeft...)

Welke rechten?




KLaas,

M?rklin Systems en MFX decoders is een uitvinding en ontwikkeling van .... ESU!
ESU heeft dit systeem verkocht voor X jaren aan M?rklin.
Al wie zoiets maakt, neemt een patent op die zaken... kwestie van bescherming. Zolang dit geldig is kan en mag je dit niet namaken of overnemen. Deze rechten beschermen je.
Stel dat M?rklin  10 jaar rechten heeft op dat patent... dan zal eenieder er 10 jaar moeten op wachten om o.a. het mfx in zijn ECoS te hebben.

Ik informeer wel even bij ESU voor hoelang dit is... als insider [:)] heb ik natuurlijk de info uit eerste hand...[:I]

Patrick
ESU-Belgium  ofte Train Service Danckaert.
//www.loksound.be

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door LokSound

..Al wie zoiets maakt, neemt een patent op die zaken... kwestie van bescherming. Zolang dit geldig is kan en mag je dit niet namaken of overnemen. Deze rechten beschermen je.

Okee, je bent de zoveelste die beweert dat ESU en/of M?rklin een patent hebben. Dus ik leg bij jou ook de uitdaging neer: waar kan ik dat patent vinden?
Ik heb deze vraag al meerdere malen op diverse forums gesteld, en niemand kan daar uitsluitsel over geven. Dus mijn conclusie: er is geen patent.