Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM 114 - Galvaniseren

Gestart door argilla, 27 april 2012, 20:39:03 PM

ERVIN

Ik ben heel benieuwd naar je eerste proefstukje argilla.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door argilla

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

citaat:
Geplaatst door argilla

Gerolf,

heb het gevonden in zeer geconcentreerde vorm ( zeer donker blauw van kleur hoor). 10ml op 500liter water of te 1 flesje is goe voor 15.000 liter. Prijs ? 10 euro. Volgens info apotheker. Onnozel met  het gewoon eens te vragen bij onze apotheker. Jawel zei hij in geconcentreerde vorm. Het geluk ligt soms om de hoek te loeren niet ?
Is dit een goede aankoop ?
Wel zoals jij aangeeft "verzuren" dat wel.





Wat heeft de apotheker om den hoek dan te koop ?





  Watte ?



Tja laat het maar. Toch mercikes dat ge WATTE schrijft. Verder staat in dit draadje alles dooreen is is er van geen hout pijlen te maken.
Op een simpele vraag wat u bij de apotheker vond komt er "watte".
Soit veel plezier met uw fleske waar ge 15000l water mee kan behandelen en dat 10 euro koste.
Hoe was het nu ook al weer? Domme vragen bestaan niet ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Galvaniseren is bedoeld om "echt" metaal aan te brengen, en zo van de voordelen van dat metaal gebruik te kunnen maken (harder, te solderen, te polijsten, ...)
Op niet-geleidende materialen wordt het populair gebruikt om bvb "de eerste babyschoentjes" te verkoperen.
Volgens mijn opzoekwerk maak je dan een grondlaag met metaalverf (Hamerite?) om voor geleiding te zorgen, en daarna kan het schoentje (of wat dan ook) in bad. Dat zou voor een preiserke ook moeten lukken. Wie probeert? [;)]



Misschien een idee om er stroomgeleidende draaistellen (of wisselpuntstukken) van te maken [:I]?
(Zie aub. draadjes over messing aspotten, in verband met sleepcontactproblemen, bv.) Tis maar een gedachte......
Of deze methode meer bedoeld als "finishing touch" [?]
Groet van Frank

Gerolf

Misschien wel, Frank. Alles draait dan om de stevigheid/slijtvastheid.
Ik weet niet zeker of je het metaal voldoende vast aan je grondlaag krijgt. Te proberen, zou ik denken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

citaat:
Geplaatst door argilla

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

citaat:
Geplaatst door argilla

Gerolf,

heb het gevonden in zeer geconcentreerde vorm ( zeer donker blauw van kleur hoor). 10ml op 500liter water of te 1 flesje is goe voor 15.000 liter. Prijs ? 10 euro. Volgens info apotheker. Onnozel met  het gewoon eens te vragen bij onze apotheker. Jawel zei hij in geconcentreerde vorm. Het geluk ligt soms om de hoek te loeren niet ?
Is dit een goede aankoop ?
Wel zoals jij aangeeft "verzuren" dat wel.





Wat heeft de apotheker om den hoek dan te koop ?





  Watte ?



Tja laat het maar. Toch mercikes dat ge WATTE schrijft. Verder staat in dit draadje alles dooreen is is er van geen hout pijlen te maken.
Op een simpele vraag wat u bij de apotheker vond komt er "watte".
Soit veel plezier met uw fleske waar ge 15000l water mee kan behandelen en dat 10 euro koste.
Hoe was het nu ook al weer? Domme vragen bestaan niet ?





Sorry hoor ToThePoint, maar als je alle draadjes hebt of had gelezen hier wist je of weet je dat het gaat over etsvloeistof.
Verder geen rancunes tegenover U [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

Argilla,

kan je dan naar de apotheker stappen, en vragen naar "etsvloeistof"? [:I] Ik kan Jean-Paul wel volgen met zijn opmerking. Er zijn hier zoveel schemische- en merknamen voorbijgekomen, dat ik ook niet zou weten waar ik naar zou moeten vragen bij de apotheker. Een tipje van de sluier misschien??? [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Geen probleem. De laatste tip ivm met de verschillende middeltjes die gemeld werden was graphit 33 of zoiets. Ik vermoede dat dat niet bij de apotheker te vinden was/is.

Wat ik uit het hoofd vermoed te weten is dat hier o.a. etsmiddel de revue is gepasseerd. Ook is hier geleidende verf, natriumdinges en de andere chemische tegenhanger hier gepasseerd. Ook zilver en goud zouten allee ja soit een hele bende en wederom verschillende tips en idee?n.
Zeer interessant allemaal en zeker als u natriumpersulfaat bij de apotheker vind aan dat bedrag. Ik betaal daar meer voor denk ik.
Bij mijn weten zijn er 3 middeltjes die courant gebruikt worden om te etsen. Ijzer...... , natriumpersulfaat en ........ .

De hamvraag: Gaat het om natriumpersulfaat ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Voor galvaniseren gebruik ik uitgewerkt etsmiddel, natriumpersulfaat dat is "veranderd" in kopersulfaat.
Dat laatste was vroeger bij de drogist (en blijkbaar nu nog bij de apotheek) erg goedkoop verkrijgbaar. Voor mij is het dus een afvalverwerking, maar je kan kopersulfaat ook gewoon kopen.
De donkerblauwe kleur klopt voor een geconcentreerde oplossing, normaalgesproken bestaat het ook in poedervorm.

Off-Topic: de andere twee courant gebruikte etsmiddelen zijn ijzerchloride (maakt vieze vlekken),
en een knap agressief mengsel van zoutzuur en geconcentreerd zuurstofwater (en dat laatste is moeilijk verkrijgbaar)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw