Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Luxemburg

Gestart door doomslu, 02 december 2005, 14:08:12 PM

doomslu

Staan jullie me toe dat ik op dit Belgisch forum even een zijsprongetje maak naar de Luxemburgs spoorwegen ? Ik ben er van overtuigd dat menig Belgisch en Nederlands modelspoorliefhebber ook interesse vertoont in dit buurlandje.

In de periode 2003-2005 huurde de CFL 6 electrische lokomotieven, type BR 185 van Bombardier. Deze loks hadden een schildering met zilver en blauw en werden zowel voor reizigers- als goederenverkeer gebruikt. Momenteel zijn deze machines nog sporadisch te zien op het Luxemburgse net, in dezelfde kleuren, maar zonder CFL-logo. Ze rijden namelijk tegenwoordig bij Duitse priv?-maatschappijen.

In diezelfde periode werd beslist om 20 loks van deze serie aan te kopen. Deze loks werden geleverd tussen september 2004 en maart 2005 en vormen de serie 4000. Ze kregen een lichtgrijze, met donkerrode schildering (zoals ook de nieuwe dubbeldekrijtuigen en dubbeldek-stellen).

Onze Luxemburgse modelspoorvrienden hebben geluk dat de CFL populaire (Duitse) lokomotieven aanschaft, want zowat elke modeltreinfabrikant heeft het model in z?n gamma.
Zo verscheen dit jaar een HO-versie van de grijs-blauwe huurlok in goedkope uitvoering bij zowel Piko als M?rklin. Roco had deze vorig jaar al uitgebracht in de professional reeks. En nu is er ook een reeks 4000 in grijs/rood kleedje van Piko.

Bij mijn Luxemburgse winkelier is de Piko-lok te koop voor 49,50 euro. Een koopje. Maar je moet wel met een aantal onvolmaaktheden kunnen leven. Zo is het model uitgerust met 2 panto?s terwijl het er 4 zouden moeten zijn. Knutselaars kunnen hieraan makkelijk een mouw passen. Ook branden de 3 koplampen aan beide zijden. Meer werk voor de knutselaar !
Verder ziet het model er wel goed uit, en ook de rijeigenschappen zijn behoorlijk. Met een gewicht van dik 500 gram gaan de wielen niet doorslippen als er een flinke sleep de helling moet worden opgetrokken. De lok maakt wel meer lawaai dan een Roco en rijdt iets minder soepel, maar als ik vergelijk met mijn Lima?s, is de keuze vlug gemaakt. Ten slotte mag je van een lok die minder kost dan sommige rijtuigen ook geen wonderen verwachten.

Tot slot nog een nieuwtje : diezelfde handelaar heeft de stock van Roco kunnen opkopen en kan aldus het prachtige Roco-model (in grijs/blauw) voor 89 euro aanbieden, dat is ongeveer de helft van de oorspronkelijke prijs !

Groeten uit Luxemburg !
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ysbeer

heel leuk voor jou[:)][:(!]

MAAR WIE IS DIE HANDELAAR ???

IK HEB WEL INTRESSE[:p][:p]

WIM

doomslu

Model Shop
88, rue de Bonnevoie
L-1260 Luxembourg

Telefoon : 00352 / 40 72 32
Fax : 00352 / 40 32 70

http://www.modelshop.lu

De winkel ligt in de nabijheid van het station; aan de achterzijde.
Misschien een uitstapje met de trein naar Luxemburg ?? [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

jean-luc

Hallo,

De dwarsliggers (http://www.dwarsliggers.be) hebben het station van Wiltz nauwgezet nagebouwd. Ondertussen zijn ze bezig aan iets anders ... maar daarna komt het station van Kautenbach zeker aan de beurt.

Op de volgende link zie je ze bezig op de laatste tentoonstelling te Walferdange (Na 7,24 minuten is het onze beurt; sorry voor mijn slechte frans) ...

http://www.rtl.lu/tele/videoarchiv/index.rtl?clip=/300K/98/2005/11/13/98_20051113_300K.wmv&startyear=2005&startmonth=11&startday=13&stopyear=2005&stopmonth=11&stopday=13&rubrique=0&go=yes&limitStart=0

Daarmee wil ik alleen maar zeggen dat er (gelukkig) ook belgische clubs oog hebben voor de Luxemburgse spoorwegen.

Groeten, Jean-Luc

doomslu

Jean-Luc,

ik heb jullie daar in Walferdange bezig gezien. Mooie baan !

Trouwens, wat is er mis met je frans ??
Groeten !
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

citaat:
Trouwens, wat is er mis met je frans ??
Dat dacht ik ook - ik denk dat er bij mij een stuk meer "haar" op zou staan ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Hallo,

Dank voor jullie reactie. Dat frans ... ja, als je jaren in het frans gewerkt hebt en je spreekt het al bijna acht jaar niet meer dan komt daar sleet op h?.

Op het podium stond een mooi model van het station van Echternach.
Verder heb ik daar jammer genoeg geen Luxemburgse banen gezien.
Wat Wiltz betreft ben ik nogal trots op het station en de loods. De loods werd wegens tijdsgebrek bij benadering juist gebouwd. Het station echter kan gerust naast het echte staan want alles is exact nagebouwd. Het schilderen gebeurde door een ander lid van De Dwarsliggers.
Maar in Walferdange waren wij niet de enigen met een mooie baan.
Ik word zowat verkikkerd op die locotractortjes in grotere schalen. Mijn vrouw houdt (nogal terecht) het been stijf, al denk ik er sterk aan om toch eens zo'n dingetje helemaal zelf te bouwen. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn en de kosten zullen heel wat lager liggen.

Groeten, Jean-Luc

doomslu

Ik heb de indruk dat het een nieuwe (?) trend is : kleine baantjes (eerder : diorama's) al dan niet in grotere schalen. Er stonden daar in Walferdange inderdaad enkele pareltjes.
Ik begrijp je verlangen, Jean-Luc, om het ook te proberen. Door de grotere schaal is een hogere graad van afwerking mogelijk. En, zoals je zegt, door de zelfbouw zal de kostprijs niet het grootste struikelblok zijn, denk ik.

Heb je toevallig geen foto's gemaakt, om ze hier aan de collega's te laten zien ?
Ik helaas niet [:(].
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *