Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Haarscherpe verfranden

Gestart door jacques timmermans, 26 april 2012, 09:48:22 AM

jacques timmermans

Hoe vaak heeft men zich al niet ge?rgerd, wanneer, na een succesvolle verfbeurt met een airbrush, bij het verwijderen van de afplaktape plotseling onscherpe randen en of vlakken met  afgebladerde verf tevoorschijn komen. Deze zijn meestal het gevolg van slecht aangeduwde tape of een te sterke hechting van de lijmlaag van de afplaktape. Zelf moet ik ook erkennen, dat ik tot op heden ook nog niet de ideale afplaktape gevonden heb.

Omdat ik van een spoor nul vleugelsignaal de rood-witte seinplaat, welke naderhand aan de voorkant tegen de mast gemonteerd wordt, moest verven, kwam ik op het idee, om de al wit geverfde vlakken met zgn. "memobriefjes" af te plakken. Ik moet toegeven dat het resultaat verbluffend was: geen afgebladerde verf en strakke randen na het verwijderen van de memobriefjes. Ik moet er hier nog op wijzen, dat enkel de strookjes waarop de lijmlaag is aangebracht voor het afplakken gebruikt kunnen worden!

Gebruikt men bij deze werkwijze twee verschillende verfsoorten, bijvoorbeeld kunstharslak of een celluloselak en een verf op alcohol basis geverfd dan is het mogelijk om lichte verfnevels van de alcohollak met behulp van wat ethanol of isopropoanol te verwijderen omdat deze oplossers de kunstharslak niet aantasten.


Jacques Timmermans


IMGhttp://i510.photobucket.com/albums/s343/1955jacq/DSC_0003-6.jpg/IMG

Peter

#1
Jacques,

3M (mijn oude werkgever) is de uitvinder van Post-it briefjes.
Dezelfde Post-it bestaat ook in de vorm van tape, en wel onder de naam Scotch Magic II tape. Dezelfde lijmsoort wordt ook nog voor andere toepassingen gebruikt (bv. medische) maar dat zou ons hier te ver voeren, en meer op reklame gaan lijken.
Met vriendelijke groeten
Peter

argilla

#2
inderdaad Peter, ik gebruik die tape ook tot grootte tevredenheid. Geen uitlopende randen.
Maar het idee van Jacques, kan der inkomen dat hiermee hetzelfde resultaat kan bekomen.Alleen voor lange lijnen zal het gebruik niet gemakkelijk zijn ik bedoel niet vloeiend een rechte lijn. Maar korte lijntjes ja waarom niet !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

jacques timmermans

#3
Peter, bedankt voor de tip. Is deze door jouw aangehaalde tape overal vlot verkrijgbaar? Ik heb tevens een foto van de seinplaat geplaatst; dit was ik deze morgen vergeten!

Jacques Timmermans

bellejt

#4
laat ik daar nou net masking tape voor gebruiken.

Peter

#5
Is overal vlot verkrijgbaar. De "gewone" Magic tape zit in een groen doosje of een rolhouder met groene achtergrond. Bij de Post-it is dit blauw.
Nog ter info: Post-?t bestaat ook als lijmstift, maar is helaas niet overal verkrijgbaar, maar wel in goede papierwinkels (hier bv AVA) enz.

Masking tape (van 3M uiteraard) is goed maar door zijn dikte heb je gemakkelijker dikkere randen doordat de verf zich daar ophoopt.

PS: Post-it bestaat ook in vellen van ong. A4 formaat (in de USA althans) Hier in Belgie zou ik het niet weten. Indien nodig stuur een mailtje naar de Customer service (afdeling Adhesives) van 3M in Machelen.
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

#6
Ideetje: Die A4-vellen in combinatie met een snijplotter zouden misschien mooie afplaksets kunnen leveren ?

Kris

#7
Hallo, bestaan veel speciale afplaktapes soms erg smalle stroken voor fijne lijntjes (0.79mm) merken zoals the edge tape , tamiya, ... verkrijgbaar bij leveranciers van airbrush benodigdheden , Bijkomend voordeel is dat er met veel van deze tapes men bogen kan vormen zonder rimpels .Er bestaan ook grote vellen met alle soorten hechtkracht met een snijplotter of met sleepmes in cnc freesmachine goed te snijden en met transfertape over te brengen
Kris

erwin9

#8
Jacques,
De bewuste, en beste, gele tape van 3M is vlot verkrijgbaar in de betere verfhandel. (Geen brico of gamma-rommel) bv bij Colora winkels, of anders eens binnenstappen bij de vakhandel verfleverancier. De tap is niet goedkoop maar supergoed! Wer zelf al jaaaaren met deze tape, je kan hem makkelijk weken en maanden op een ondergrond laten kleven, nadien weghale zonder problemen !
Veel sukses.
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas