Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

MSM 114

Gestart door doomslu, 23 april 2012, 21:57:21 PM

martintje

Peter, nogmaals, was geen kritiek op je kunsten, het was gewoon mooi geschilderd, met bruikbare tips, zonder meer, maar je moet wel een bos als achtergrond willen :)
Ik hoopte misschien wat teveel op tips over wegwerken van watertjes naar de achterkant, wegen  en dat soort dingen
ik weet ook wel dat je rivieren voor de achtergrond weg moet laten lopen achter bomen,dietechnieken ken ik wel.
Maar ik hoopte op nieuwe inzichten, juist omdat ik met de modulebaan die ik naar waar voorbeeld nabouw met wat problemen zit wat betreft het overlopen van het landschap naar de achtergrond
Mvg Marty

Cozzy

Interessante artikels en knap in beeld gebracht!
Jammer van de DT fouten in het voorwoord...[:I]
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

loebaske

De brievenbus stak vol met brol [}:)]
gelukkig zat er iets nuttigs bij [:)][:)] en dat was natuurlijk MSM, men dag (avond) kon niet meer stuk, een pluim voor de redactie, een mooi evenwichtig blad ....

doomslu

citaat:
Geplaatst door Cozzy

Interessante artikels en knap in beeld gebracht!
Jammer van de DT fouten in het voorwoord...[:I]

De correcte spelling is mijn verantwoordelijkheid als eindredacteur en ik moet jou met schaamrood [:I] op de wangen gelijk geven. Onvergeeflijk, ik moet een slecht moment gehad hebben [xx(], want ik ken de regels wel.
Volgende keer beter. [:(]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

argilla

citaat:
Geplaatst door Cozzy

Interessante artikels en knap in beeld gebracht!
Jammer van de DT fouten in het voorwoord...[:I]
mee doen aan het grootte dictee der Nederlandse taal Cozzy.[:)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

conducteur

We maken soms fvouten tegen de DT-regel omdat ze zo 'onnozel eenvoudig' is. Daarom ontstaat er twijfel of het nu met of zonder is.

Er zijn ergere dingen om je aan te ergeren. Voor mij is word=wordt, namelijk een vervoeging van worden. Uit de context zal je wel kunnen afleiden of het over hij of ik gaat. Het kan mij worst wezen of het nu met of zonder t is.

Terug naar MSM, een vraagje over de foto met de GCI rijtuigen in het artikel over achtergronden schilderen. (zeer interessant). Wat mij opgevallen is, is dat de middenas bij de 3 rijtuigen telkens naast het spoor staat. Is dat een technisch probleem aan de rijtuigen, of was dat om snel een foto te kunnen nemen? Ik zou mij graag zo'n setje aanschaffen, maar dan moeten ze wel deftig rijden...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

René

citaat:
Geplaatst door martintje

Galvaniseren, leuk om het blad mee te vullen, maar met een potje goudverf van 2 euro haal je volgens mij hetzelfde effect.



En toch wil ik nog een golden spike met ECHT goud er op. [8D] Gewoon voor het idee.
Heeft verder niets met dit nummer te maken.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

conducteur

Ik ben ook niet overtuigd van het resultaat galvaniseren. Dergelijke monumenten zijn al lang groen uitgeslaan door te oxideren.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

De bedoeling van het artikel was vooral om de techniek kenbaar te maken en niet al te complex uit te leggen.
Een metalen beeldje verkoperen gaat vrij snel, en diende als voorbeeld. Met koper- of oxidekleurige verf kan het natuurlijk ook.
De meest voor de hand liggende, maar wat complexere, toepassing lijkt me bovenleiding: stalen draden verkoperen geeft een combinatie van sterkte voor weinig dikte, en het is dan makkelijker om te solderen. "Na oktober" ga ik dat alvast proberen...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

citaat:
Geplaatst door Gerolf

De bedoeling van het artikel was vooral om de techniek kenbaar te maken en niet al te complex uit te leggen.
Een metalen beeldje verkoperen gaat vrij snel, en diende als voorbeeld. Met koper- of oxidekleurige verf kan het natuurlijk ook.
De meest voor de hand liggende, maar wat complexere, toepassing lijkt me bovenleiding: stalen draden verkoperen geeft een combinatie van sterkte voor weinig dikte, en het is dan makkelijker om te solderen. "Na oktober" ga ik dat alvast proberen...

volledig eens met voorgaande spreker. De techniek van het galvaniseren is zeer oud. Natuurlijk wel kan je voor ?2 euro het effect verkrijgen. Maar galvaniseren heeft net dat tikkeltje meer. En niet alleen in de modelbouw kan deze techniek nuttig zijn. Net daarom is het een zeer goed artikel. Je verhoogd je materialen en technische kennis en de toepasbaarheid. Ook dat is een aspect van de modelbouw.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Steam.N

Het artikel over galvaniseren vond ik net ??n van de betere artikels van dit nummer.
Akkoord, het voorbeeld had je met andere middelen even goed kunnen bewerken, maar het ging over de techniek zelf.
Nog geen idee of ik dit ga gebruiken, maar als het nodig is, weet ik ten minste hoe ik moet starten.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

argilla

citaat:
Geplaatst door argilla
citaat:
Geplaatst door conducteur
Ik ben ook niet overtuigd van het resultaat galvaniseren. Dergelijke monumenten zijn al lang groen uitgeslaan door te oxideren.
deze uitslag kan je dan weer imiteren door ferro groene verf of door wat wij keramisten gebruiken chroomgroen een oxide zoals bv zwart ijzer oxide , geel ijzer oxide enz... verkrijgbaar bij elke winkel met kleibenodigdheden ( bv van leemputten in Lier). Met een zakje van 250 gr kan je al de Antwerpse daken groen maken. [;)]
Ik ga nog een voorbeeld geven ( in het kort). Misschien hoort (met T)dit draadje hier niet, de admins doen maar wat ze willen met dit.

Zwart ijzer oxide. Wel neem gewoon een oude batterij ( in het goe Vlaams een pil)en het zwart is mangaan .Een spotgoedkoop ijzeroxide. Glasplaatje, lijnolie en siccatief( droogsel verkrijgbaar bij bv Lucas) een paletmes. Mangaan slijpen dwz het mangaan brengen naar microns afmetingen en de olie dient om deeltjes  zwevend te maken in de olie= slijpen.Wrijven en na een uurtje  siccatief bijdoen ( een paar druppels) en je hebt de perfecte zwarte verf om roetaanslag bij stomers te imiteren.Natuurlijk uit een potje kan ook. Maar....hetzelf doen geeft meer voldoening toch ?
Daarom is het belangrijk dat je zoals Gerolf aanhaalt ( met T-ee als hij tegenwoordig is) materialen kennis opdoet.[:p]
Voorbeelden te over voor onze hobby


argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Cozzy

citaat:
Geplaatst door doomslu
De correcte spelling is mijn verantwoordelijkheid als eindredacteur en ik moet jou met schaamrood [:I] op de wangen gelijk geven. Onvergeeflijk, ik moet een slecht moment gehad hebben [xx(], want ik ken de regels wel.
Volgende keer beter. [:(]



Hoi Luc,
don?t take it personal [;)] Zondig er zelf soms ook nog tegen...[:I]
Heb er niet zo?n problemen mee dat mensen dt-fouten maken, vind het echter in magazines, kranten, advertenties enz... storend.
@ Conducteur: Ik vergelijk het met koken : als je een recept volgt en het steekt niet zo nauw is het resultaat best OK ; als je het helemaal volgt is het zoveel lekkerder, uiteindelijk allemaal kwestie van smaak en 'goesting' [:)]
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

doomslu

citaat:
Geplaatst door Cozzy

...
Heb er niet zo?n problemen mee dat mensen dt-fouten maken, vind het echter in magazines, kranten, advertenties enz... storend.
...

Ik ook hoor [;)], vandaar ... [:I].
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

Ah wel Luc,
Je maakd er gewoon modern Nederlandz van.[^][^]
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.