Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

TREINONGEVALLEN (niet vervuilen a.u.b)

Gestart door ysbeer, 21 april 2012, 19:56:04 PM

ysbeer

Heden avond Amsterdam twee personentreinen frontaal.

http://nos.nl/artikel/364861-gewonden-bij-treinbotsing-adam.html

Wim

ysbeer

#1
Update

Meer dan 100 gewonden 15 stuks zeer ernstig.
Vreemd dat je geen dwars liggende wagens ziet,soms vallen daarbij weinig gewonden.
De dubbeldekkker is wel stevig in elkaar geschoven.
Hoe kan dit nu toch bij een super modern beveiliging (wat dat ook betekend)twee treinen frontaal.
wim

eric

#2
ATB werkt niet onder de 40km/u.
Kan ??n van de redenen zijn?
Heb dat in Roosendaal ook eens gezien toen een IRM frontaal op een losse loc 25.5 gebotst is die van Belgie kwam.
Toen was er een rood pitje genegeerd en een wissel die verkeerd stond.
Maar ja, dat zou een duizenste luk zijn moest dat daar ook gebeurd zijn.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/11966170/__Gewonden_door_treinbotsing_in_Amsterdam__.html

PietB

#3
Hoorde net een passagier van de Intercitty (IRM) op de lokale zender AT5 vertellen dat deze trein sinds Sloterdijk plm 2km eerder met horten en stoten reed.
Wat duidelijk te zien was op de beelden van AT5 was dat de bakken 3 en 4 van deze IRM in een overloop wissel stonden.
Als er nu een technisch mankement aan de IRM was dan is het niet ondenkbaar dat de IRM een stop tonend sein heeft gepasseerd.
Getuigen hebben verklaard dat er ??n trein een lange stoot op de hoorn heeft gemaakt.
Dat is een teken van gevaar, bij een mankement is de machinist natuurlijk ook maar een passagier.

Wie zal het zeggen.

PietB

#4
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Hoe kan dit nu toch bij een super modern beveiliging (wat dat ook betekend)twee treinen frontaal.
Wacht ff Wim, ATB is het oudste in Europa in gebruik zijnde spoorbeveiligings systeem.
Het is sinds het grote ongeluk bij Harmelen in 1962 ingevoerd.
En daarna nauwelijks veranderd, hier en daar wat updates meer niet.
Er wordt al jaren gesteggeld over het invoeren van ECTS/ERTMS maar dat vindt de politiek te duur.

ysbeer

#5
citaat:
Geplaatst door bossie

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Hoe kan dit nu toch bij een super modern beveiliging (wat dat ook betekend)twee treinen frontaal.
Wacht ff Wim, ATB is het oudste in Europa in gebruik zijnde spoorbeveiligings systeem.
Het is sinds het grote ongeluk bij Harmelen in 1962 ingevoerd.
En daarna nauwelijks veranderd, hier en daar wat updates meer niet.
Er wordt al jaren gesteggeld over het invoeren van ECTS/ERTMS maar dat vindt de politiek te duur.


In amsterdam wordt (volgend mij) het nieuwe verbeterde ATB systeem gebruikt dat ook reageert onder de 40 km.
Men (de gene die in of buiten stonden)beweren van alles.
De treinen reden achter elkaar (niet waar)
De sprinter remmende eerst maar trok weer op ?????
De snelheid van beide was 50 km?????????
enz.enz
Ik ben nieuwsgierig naar de oorzaak.
wim


Even over titel boven.
Ik bedoel met niet vervuilen hele discussie over de pet van de machinist of over ATB met grote of kleine letters schrijven.
Laten we als er onverhoopt ongelukken gebeuren ze hier zetten,dan zoek je je niet een ongeluk om later iets te vinden.
wim



PietB

#6
citaat:
Geplaatst door ysbeer

In amsterdam wordt (volgend mij) het nieuwe verbeterde ATB systeem gebruikt dat ook reageert onder de 40 km.
Ja dat is ??n van de updates, maar het blijft een verouderd systeem.
citaat:
Geplaatst door ysbeer


De treinen reden achter elkaar (niet waar)
De sprinter remmende eerst maar trok weer op ?????
De snelheid van beide was 50 km?????????
enz.enz

Dat eerste is zeker niet waar, de sprinter was vertrokken van Amsterdam CS richting Uitgeest en moest dus de onderdoorgang in om de lijn naar Zaandam te kunnen kruisen.
De IRM kwam uit den Helder met als bestemming Amsterdam CS, doorgaand naar ik dacht Arnhem.
Over het derde punt is zekerheid gegeven bij monde van de VVMC
http://www.rtvnh.nl/nieuws/78639/VVMC%3A+Treinen+reden+50+km%2Fh
Dus de 40km/h grens is niet aan de orde.
De zuinige bestuurders zullen nu verklaren dat het niet aan het ATB heeft gelegen en dat het ATB zeker niet vervangen hoeft te worden.

grt P.

mark7758

#7
Laten we even wachten op de rapport van de inspectie.
Daar in is alles terug te lezen wie of wat er fout is/ging.

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

PietB

#8
citaat:
Geplaatst door mark7758

Laten we even wachten op de rapport van de inspectie.
Daar in is alles terug te lezen wie of wat er fout is/ging.
Ik ben bang dat we dat niet hier te zien krijgen.
Dus zullen wij simpele zielen het met een stukje speculatie moeten doen.
Ik heb vandaag op AT5 ( de Amsterdamse lokale tvzender) gezien dat de IRM werd afgesleept.
Daarbij viel op dat de bakken omhoog waren gebogen op de plek waar de koppelingen zitten.
Dit zou er op kunnen duiden dat de IRM niet heeft geremd, dan krijg je een soort van 'kettingbotsing' van alle bakken.
Als er wel geremd zou zijn dan vertragen alle bakken met de zelfde hoeveelheid en lopen ze niet 'op' elkaar.
Ook waren de zijkanten, tussen de balkons en passagiersruimte  verfrommeld.
Er moeten zeer hoge krachten zijn vrijgekomen, getuige ook het grote aantal ernstig gewonde mensen.
Saillant detail is dat er terplaatse een gele driehoek met de punt naar beneden met een zwarte zes daar in.
Dat betekent dat vanaf dat punt de snelheid van 60km/h aangehouden dient te worden.
Dus 40 zonder ATB is hier niet aan de orde, ook heb ik vernomen van een bevriende machinist dat Amsterdam CS met ATB first generation is uitgerust.


mark7758

#9
Als Seinwezen deskundige kan ik je vertellen dat het rapport gewoon openbaar wordt.
Het komt gewoon. (Net zo als alle andere rapporten) op de site van Inspectie van Leefomgeving en Transport.
Voor de rest wacht ik het rapport af.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Bert Ossevoort

#10
Bossie ,
even twee dingen als je wat schrijft doe het dan zoals het werkelijk is ,het bord geel met de punt naar beneden met de 6 wil zeggen dat van daar de snelheid terug gebracht dient te worden tot het punt waar het witte vierkante bord met de 6 staat en daar moet je de snelheid bereikt hebben ,de dubbeldekker kwam van ass en de snelheid daar richting asd [plaatselijke snelheid] 80 km/u.
ten tweede asd kan wel atb 1e generatie hebben ,maar vele seinen zijn met atb vv uitgerust en dat is de laatste ontwikkeling dus verouder zou ik het niet noemen,te herkennen aan de [in het begin] gele plankjes naast de rechter spoorstaaf bij het sein[ongeveer 5 meter er voor]
tot slotte
http://content1d.omroep.nl/4a1bc7614c8b5dd65f15f9e6aea8cf4c/4f954a61/nos/docs/230412_onderzoek_spoor.pdf

een brief van de minister aan de kamer,
Bert.

PietB

#11
Toch wel schokkend hoor, dat de voorstanders van ATB gewoon durven te zeggen dat het niet verouderd is als inmiddels wel evident is dat er een stoptonend sein is gepasseerd!
En het is geen gerucht meer, maar de minister noemt het in haar brief.

tiep16

#12
citaat:
Geplaatst door bossie

(...)
Ik heb vandaag op AT5 ( de Amsterdamse lokale tvzender) gezien dat de IRM werd afgesleept.
Daarbij viel op dat de bakken omhoog waren gebogen op de plek waar de koppelingen zitten.
Dit zou er op kunnen duiden dat de IRM niet heeft geremd, dan krijg je een soort van 'kettingbotsing' van alle bakken.
Als er wel geremd zou zijn dan vertragen alle bakken met de zelfde hoeveelheid en lopen ze niet 'op' elkaar.
(...)



Nonsens.
Een rijtuig kan nooit even 'snel' vertragen m.b.v. zijn rem, als ten gevolge van een brute botsing. Dus zelfs als dat stel aan het noodremmen was, zullen bij een botsing aan 50km/h de kreukelzones aangesproken worden.

PietB

#13
citaat:
Geplaatst door tiep16
Nonsens.
Een rijtuig kan nooit even 'snel' vertragen m.b.v. zijn rem, als ten gevolge van een brute botsing. Dus zelfs als dat stel aan het noodremmen was, zullen bij een botsing aan 50km/h de kreukelzones aangesproken worden.

Over nonsens gesproken, als 6 gekoppelde bakken even hard remmen dan vertragen ze toch ook even snel.
Volgens jouw theorie zou dan bij iedere remming de bakken tegen elkaar oplopen.
Mijn theorie is dat de volgbakken gewoon tegen de abrubt gestopte kopbak zijn gedreund.
Waardoor de zaak als een harmonica in elkaar is geschoven.
Dat abrubt stoppen noemt men botsen.

Bert Ossevoort

#14
Bossie,
Wil toch nog een keer reageren op het feit det ik een "atb voorstander" ben,in jouw ogen, en dat ik niet wil toegeven dat het systeem niet goed is.
Ik wil met mijn standpunt aangeven dat er wel degelijk een betrouwbaar systeem is dat doorontwikkeld is en niet meer het systeem uit 1965 is .
Nu is alleen het feit nog een geld kwestie ,per sein 50.000 euro om er atb-vv werkend te krijgen ,dat heeft men er blijkbaar nog /niet voor over.
Een mooi digitaal europees systeem [dat nog niet eens is uitontwikkeld,tot een gangbaare eenheid tussen alle landen]is mooi maar vele male duurder en heeft zijn betrouwbaarheid nog niet bewezen.
Met dat laatste bedoel ik dat ik collega's heb gesporken die op de betuwe-route rijden dat ze soms gewoon verdwijnen van het beeld scherm bij de verkeers leiding,
Dan maar een oud atb systeem .....
Dat vind ik dan betrouwbaarder,boven staande is een persoonlijke visie dus doe daar geen verdere uitspraken over en wil daar ook verder niemand mee persoonlijk aanvallen oid.
Bert.