Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Belgische schaal-N modelbanen!?

Gestart door Michiel, 19 april 2012, 11:43:33 AM

ATBtrein

Dag allemaal

Ik volg het N-debat een beetje van op afstand en hoop net als jullie dat de er wat Belgisch materiaal uitkomt. Ik heb momenteel een H0 baan in opbouw van het station van Poperinge als laadplaats voor de bietentrein en reizigers vanaf 1980. MAAR...

Toen ik in 2001 (her)begon met de hobby was H0 net zoals nu in een heel duidelijke hoofdrol. Eerst een paar losse baantjes maken zonder echt doel maar vanaf 2005 wou ik iets doen met Poperinge. Ik heb tevergeefs en met veel moeite een beetje informatie kunnen vinden over dit station vanaf 1980 tot 2000. Vanaf 2000 ben ik zelf verschillende keren foto's gaan nemen (en maar best ook) want heel de laadinstallatie is al verdwenen sinds 2009. De keuze voor H0 lag een beetje voor de hand wegens het toch wel serieuze aanbod sinds de jaren 2000.

Ik heb echter al direct vastgesteld dat het 'kleine' eindstation Poperinge ook al redelijk groot is in HO en dus weinig plaats laat voor landschap op mijn baan van bijna 7 m lang.
Dus heb ik ook alles omgezet in 1/160 om een verschil te kunnen zien. (de N baan is al klaar op papier maar moet dus nog gebouwd worden) Ik heb al redelijk wat rijtuigen en wagons voor spoor N maar er kan er natuurlijk heel wat bij. De lijn 69 Kortrijk-Poperinge is inderdaad maar een bijbaantje maar heeft toch altijd zijn verbinding met Brussel gekend (tot nu ..) Dus het materiaal dat je op lijn 69 in model zou kunnen laten rijden is schaars. (maar het betert).
Ik heb een reeks 51 gezien van MTE en was toch serieus onder de indruk (en heel wat beter dan de vroegere 62, maar misschien zal deze nu ook beter worden) Ook hierdoor lag mijn keuze voor H0 wat vaster, maar wat we nu krijgen van bvb hobbytrain met de reeks 18² is toch heel leuk en ook de I6 in new look van fleischmann is toch maar meegenomen. Misschien worden we nog allemaal bediend naar  onze wensen in welke schaal dan ook. Want nu Herpa ook de vrachtwagens en auto's uitbrengt op 1/160 zal het N spoor nog meer liefhebbers aantrekken.

Ik hoop toch dat met de vele bouwplannen die de fabrikanten nu al hebben in H0, dat diezelfde fabrikanten nadat ze een loc of wagon uitbrengen in H0, dat nu ook gemakkelijker gaan doen in spoor N (of zelfs al in TT, voor mij de mooiste schaal die er is)

Laten we maar duimen en als ze via een forum of dergelijke peilen naar interesse dat we dat ook dan ook moeten laten blijken (of juist niet..)

En als jullie nog info zouden hebben over L69, laat maar komen, alvast bedankt

En als jullie nog wat geduld hebben .. laat ik zeker nog iets zien van de opbouw van beide banen!

ATBtrein (een hobbyist sinds 2001)
 

railrunner


modelbaanHO

Ongelofelijk mooie en interessante site.
Niet alleen op vlak van prachtige modelbouw, maar ook een schat aan magniefieke foto's.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Steam.N

Inderdaad mooie site, waar ik eens rustig gaan doorwandelen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

renstimpie

De andere kant van deze baan is de grote staalfabriek..  heeft ooit eens in MSM gestaan..  Inderdaad knap om te zien!   



Steven 1/43 modelling

Hallo N-modelspoorvrienden,

Onze vereniging bestaat uit 50% N-spoor projecten.
De baan Louise-Marie is reeds gekend, het vervolg hiervan "Ronse" is reeds in verder gevorderd stadium.

Graag komen wij naar buiten met geregeld updates van onze vereniging op onze Facebook pagina
Daar kan je onder de rubriek foto's => albums selecteren en onze diverse projecten bekijken, geniet ervan!

https://www.facebook.com/groups/452461478122616/

Onze Facebookpagina delen stellen we op prijs !!  :)
Tot op MOBEXPO

Met vriendelijke groeten
Steven



railrunner

En nu dus ook een modelbaantje in schaal N van het goederenemplacement in Hemiksem, zie draadje

Modelspoor, algemeen en HO, grootbedrijf, mijn favoriete lijn; Lijn 52

Michael

Mooi draadje maar slechts een enkele link werkt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154