Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Belgische schaal-N modelbanen!?

Gestart door Michiel, 19 april 2012, 11:43:33 AM

Michiel

Belgische schaal-N modelbanen zijn dun gezaaid. Bij de grote merken (Fleischmann, Arnold, Minitrix, Faller,...) is Belgi? een blinde vlek op hun kaart, en vooral een verliespost. Er lijkt dus niet veel te bestaan. (Maar wie zoekt die vindt...;))

Onderstaand is een lijstje van Belgische modelbanen in schaal N. Deze zijn de enige die ik heb kunnen vinden. Maar waar zijn er nog Belgische schaal-N banen? Bij clubs? Partikulieren? Als je er eentje weet, post het dan hier! ;)

- url="http://fbn1920.be/links/17-belgisch-schaal-n/1-louise-marie-mscpacific"Louise-Marie (MSCPacific)/url
- url="http://fbn1920.be/links/17-belgisch-schaal-n/2-voneche-rmm"Von?che (RMM)/url
- url="http://fbn1920.be/links/17-belgisch-schaal-n/4-balegem-n160"Balegem (N160)/url
- url="http://fbn1920.be/links/17-belgisch-schaal-n/3-mini-ville"Mini-Ville/url
- ... WIE VULT AAN?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Roderik

#1
Ninove terminus [:)]

Ze zijn inderdaad zeer dun gezaaid, maar ik denk dat dat valt onder de noemer 'de slang die in haar eigen staart bijt'.
Er zijn niet veel banen, dus is het niet interessant voor fabrikanten waardoor er niet veel gerief te vinden is en dus starten minder mensen met een baan in N-schaal, dus ... en vul maar aan...

Persoonlijk ligt daar net de uitdaging tot zelfbouw. Mijn H0m-trambaan die momenteel in opbouw is, heeft me aangetoond dat het heeeeeel verleidelijk is om naar de winkel te stappen en te kopen wat nodig is, ook al kan ik het perfect zelf bouwen.
Always be modelling!

conducteur

#2
Kautenbach in N. Was te zien in Minitrainexpo. Geen Belgische baan, maar daar reden toch Belgische loc's op.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

#3
Roderik en Rian, bedankt voor jullie bijdrage. Hebben jullie toevallig een website-url waar ik naar kan verwijzen? Dan kan ik mijn lijstje Belgische banen aanvullen met deze 2 baantjes.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#4
Maar 5 Belgische schaal N baantjes in heel Belgi?? Zijn er bij Belgische modelspoorclubs misschien nog Belgische schaal N banen? Waar zijn ze?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Mattias

#5
Vergeet Ronse niet!

Weliswaar nog in opbouwfase, maar al goed op weg!

www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Michiel

#6
Ah! Prachtig project! Dus TOCH nog een Belgisch schaal N baantje, en wat voor eentje. Bedankt voor de link, Mattias.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

just4fun

#7
'k Zou ook niet te snel panikeren [;)].
Ik vermoed dat er weinig (Belgische) modelspoorders hier op het forum zitten, dat er dus nog wel meer kelder- en zolderrijders zijn die dit forum niet kennen. De H0-rijders zijn in de meerderheid, N-rijders zijn er dan sowiso minder en daar dan nog eens een (klein?) percentage van hier op het forum.
Misschien je oproep eens in 'ons' blad doen verschijnen: 'N-rijders te land, meld u!'?
Onlangs heb ik zelfs iemand ontmoet die nog nooit van een spoor-gerelateerd modelbouwtijdschrift had gehoord, laat staan Modelspoormagazine. Daar heb ik dan wel even verandering in gebracht [:D].
Paul

Michiel

#8
Ik denk ook dat er nog veel N-spoor enthousiastelingen zijn, die in min of meerdere mate Belgisch rijden.

Ik zoek vooral Belgische modelbanen waar ik naar kan refereren, en dat "men" per internet kan bekijken/bezoeken. Een lijst van adressen, van websites waar ge?nteresseerden naartoe kunnen surfen om te zien dat een schaal-N modelbaan ook Belgische kan zijn.

Ik doe dit om Belgische schaal-N te promoten (op mijn bescheiden manier), en proberen om deze kleine gemeenschap op z'n minst overeind te houden. Daarom heb ik ook die lijst met alle Belgische schaal-N modellen samengesteld. En (ook) daarom dat ik hier, met vallen en opstaan, mijn bouwverslagen plaats (maar ook voor mijn eigen plezier, hoor). Want ik weet dat een forum voor het overgrote deel stille meelezers heeft.

Maar, ik ben natuurlijk ook erg benieuwd om te weten waar er nog mensen bezig zijn met Belgisch N-spoor. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bjornbockstal

#9
citaat:
Geplaatst door Michiel

Ah! Prachtig project! Dus TOCH nog een Belgisch schaal N baantje, en wat voor eentje. Bedankt voor de link, Mattias.


Ronse zou ik niet echt een "baantje" noemen met zijn bijna 9m lengte [:)].
Het is eigenlijk de uitbreiding van Louise-Marie.

Bjorn

railrunner

#10
Michiel,

We zijn nog een tweede baantje van N160 vergeten, namelijk de oude N-baan van MOBOV: in flanders fields, een fictief belgisch baantje met trambocht.  Deze meer dan 20 jaar bestaande N-baan wordt binnenkort weer eens tentoongesteld, namelijk op 8 en 9 september op de International N gauge Show in Warwickshire, Engeland.


Michiel

#11
Hoi Jim,

ken je daar toevallig nog een website van, met een voorstelling van deze baan, een paar foto's, misschien was er ooit een presentatie in MSM ...?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

#12
Michiel,

Ik laat wel enkele foto's plaatsen op de website van N160.  Ik dacht dat er twee maal een artikel verschenen was in modelspoormagazine.  Nummer 2 en nog een nummer, moet eens kijken in een overzicht van modelspoormagazine.

Michiel

#13
Jim, het zou interessant zijn om een paar foto's en een korte beschrijving op jullie site te plaatsen van deze Belgische schaal-N baan. Dan zal ik ernaar verwijzen. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

#14
Ondertussen even opgezocht: het tweede Modelspoormagazine nummer waarin de fictieve belgische baan beschreven werd, is nummer 53, verschenen in november 2006.  Aan onze webmaster werd gevraagd om het nodige fotomateriaal en dergelijke te plaatsen op de website.  Wordt vervolgd...