Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Lenz 130

Gestart door erik de noorman, 01 december 2005, 00:30:24 AM

erik de noorman


Ik heb een lenz LE 130 in roco serie 62 ingebouwd.
De loc werkt maar enkel op de fabriekinstellingen zo kan ik het oproepnr. van de decoder niet veranderen. De lichtomschakeling heeft gewerkt maar is ondertussen ook uitgevallen. Dit euvel kan ik zelf veroorzaakt hebben. Ik ben met de CV's aan  knoeien geweest bij het proberen uitlezen van de decoder. Nu wil ik de decoder terug resetten
op de fabriekinstellingen maar vind nergens terug hoe dit moet.
Ik programeer met een IB

Erik

n/a

Is het werkelijk een LE130, dan is het een vrij oude decoder.
Of is het een LE130XF decoder?

Wim.

erik de noorman

Het is en LE 130 heb ook nog een LE135 liggen om te installeren.


Erik

n/a

Speciale option 455 op waaarde 63 zitten ipv de default waarde 55
Speciale Option 904 op waarde 42.

Wim

n/a

Is de decoder wel uit te lezen? En zo ja wat is dan de waarde van CV7

Wim.

erik de noorman

als ik een CV invoer leest hij deze uit en geeft de waarde aan.

CV 7 staat op 51 kan enkel uitgelezen worden en niet herschreven staat in de duitse bijlage.

Erik

erik de noorman

SPecial options je bedoelt van de IB?

Erik

n/a

Ja Erik, de speciale opties van de IB, deze twee opties zijn speciaal voor het programmeren van Lenz decoders.

Wim.
citaat:
Dit euvel kan ik zelf veroorzaakt hebben. Ik ben met de CV's aan knoeien geweest bij het proberen uitlezen van de decoder. Nu wil ik de decoder terug resetten
op de fabriekinstellingen maar vind nergens terug hoe dit moet.



Door alleen de CV te lezen kun je niets verknoeien aan een decoder.
Dit type decoder heeft geen mogelijkheid tot een softwarematige reset via CV8.

Wim.


erik de noorman

Daar is dus nog kop of staart aan te krijgen.
Kan elke CV van de decoder uitlezen, nieuwe waarde instellen en programeren, enkel CV 1(het adres) kan ik wel uitlezen, herprogrameren
zonder foutmelding, maar hij reageert niet op het nieuwe adres.
Enkel als ik hem op de waarde van de fabriekinstelling (03) instel, reageert de lok.

Erik

n/a

Erik,

Het lijk er op dat je het nieuwe adres met de IB op het verkeerde format aanstuurd, dus m 10 ipv d 10.

Mvg
Wim.

erik de noorman

Wim,

Loc wordt op programeerrail gezet. Adres van de loc 03 (fabrieksinstelling) wordt opgeroepen. Dataformat wordt  ingesteldt op DCC 14 tot 27 rijstappen (oude decoder).  Adres wordt opgeroepen, uitgelezen.
Bevestiging ok. Adres wordt aangepast, bevestiging OK. Loc op rails
reageert niet op het nieuwe adres enkel op het adres van de fabrieksinstelling 03.( ik hoor de decoder uitlezen, meerdere tikken + bevestigen van het nieuwe adres, 1 tik)
Ik heb het  zelfs al geprobeerd door de zelftest uit te schakelen (CV 60.) .Zelfs de aansluitingen voor de lampjes heb ik al los gesoldeerd.

Een andere decoder LE 135 heb ik geen enkel probleem mee.

Erik.

P.S. ik heb ondertussen 2 nieuwe 76200 (uhl.) in marklin's ingebouwd geen enkel probleem tot nu toe.

Ondertussen mijn grijze massa laten werken. Wim je bedoelt dus:
Ik moet dus als de decoder een nieuw adres heeft gekregen dit ook opnieuw instellen op dataformat DCC voor ik het kan oproepen , want het is  een zuivere DCC decoder. Maar mijn IB leest toch beide?

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

. Maar mijn IB leest toch beide?

De IB leest niet, hij praat, en de decoder luistert. Als je de IB op het betreffende adres Motorola laat praten dan verstaat een DCC decoder dat niet. Je moet dus de IB vertellen dat hij DCC moet praten tegen de betreffende loc.

erik de noorman

OK. Maar mijn IB spreekt  zoals elke vlaming (op school wordt aangeleerd) meerdere talen. Dus ?

Erik

n/a

Tja Erik, Read The Fine Manual (RTFM), en daar lees je dat je Intellibox 3 talen spreekt. Motorola aangegeven met een m voor je loknummer, DCC, aangegeven met een d voor het loknummer en Selectrix aangegeven met een s voor het loknummer. Maar je moet je Intellibox wel vertellen dat hij tegen lok 10 motorola moet praten en tegen lok 30 DCCC moet praten en tegen lok 40 Selectrix moet praten. Want wat dat betreft lijkt het op een Belg. Ook voor de wisseladressen geldt dat hij daar twee talen spreekt en dat je per wisseladres kunt opgeven welk format de wisseldecoder is, Motorola of DCC.

Wim.