Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

treindetectie voor 8 euro

Gestart door Huugooke, 18 april 2012, 16:55:39 PM

Huugooke


Paulogic

#1
Daar zeg je zoiets... wie probeert deze sensor om te toveren?
Ik heb hier ook zo'n zeepbotje staan en de gevoeligheid is niet te extreem.
De puls die de pomp in werking zet moet toch te gebruiken zijn. Misschien de sensor
onder en tussen de rails?
mvg,
Paul(ogic)

Huugooke

#2
net wat ik dacht! Ik heb er al ??n uit elkaar gehaald en die onderdelen zijn perfect te positioneren. Die pomp kan je voor een fonteintje gebruiken, of voor je aquarium, of het motortje alleen.
De schakeling geeft een impuls aan de motor die je dan door een relais kan vervangen.
Het is een IR-sluis. De zender zit in dat teutje bovenaan, de ontvanger in dat rode venstertje in het midden.
Oh ja, en die zeep kan je er zo ook uitknijpen!

ratje

#3
Ik zou hem zou houden als werkende carwash voor je baan [:D]
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

ToThePoint

#4
Ja wat moet ik hiervan nu maken ?
Over wat gaat het hier ?
Blijkbaar een ei van Columbus maar Columbus weet niet hoe hij datzelfde kan doen.

Wie, wat waar dus.
Over wat gaat het, wat kost er 8 euro en waar kan men die 8 euro uitgeven om ook een carwash te maken ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Paulogic

#5
[:D][:D][:D][:D]

Het gaat hem hier over het sensorsysteem in zo'n automatische zeepdispenser van
het merk tedol (effe veranderd). Die kosten niet zo veel en bevatten een ir lichtsluis
met electronica en alles erbij. De puls die het genereert zet een motortje in gang dat
een klein beetje zeep pompt naar het tuitje. Dus hand eronder en zeep komt eraan.
Het idee van Huugooke is of  deze misschien te gebruiken is als treindetectie middel.
Moet kunnen denk ik maar dan zal het oog onder de sporen moeten en de zender
in een gebouwtje of een ander "camouflage' voorwerp. De puls zal wel te converteren
zijn naar een signaal goed voor een detectie via een bezetmelder?

Ik heb er al wat zitten over nadenken en 'wagonskes' tellen lijkt mij mogelijk maar een
continue bezetmelding weet ik nog zo niet. Er is een 'open' ruimte tussen wagons en
dit zou met dit misschien een probleem kunnen zijn. Ik weet dat er hier al idee?n
rond ir-sluisjes behandelt zijn maar vind ze niet dadelijk terug.

Voor activatie van een 'beweging' op de baan lijken ze me handiger.
Onlangs op een beurs nog zo'n ideetje gezien. Als de trein voorbijkomt, draaide een
preiserjongetje zich even om, om naar de trein te kijken.[^]

mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

#6
In MSM71 werd ooit zoiets beschreven [;)]
Een samenvatting vind je hier: http://meb.gerolf.be/sturing/control/nsluis.htm
Toegegeven: voor iets meer dan 8 Euro, denk ik, maar wel ontstoord, en met "digitale" uitgang [:)]
Een lichtsluis is voor een bezetmelding minder geschikt, voor een exacte plaatsbepaling wel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

#7
...en vergeet niet dat je voor de prijs er een "pompke" bijkrijgt![:D]

De elektronica die in die pomp zit is niet van de poes. Moet ook want wie wil zijn gootsteen/lavabo bedolven onder zeep-emissies terugvinden!
Foto van "ingewanden" volgt!

ToThePoint

#8
citaat:
Geplaatst door Huugooke

...en vergeet niet dat je voor de prijs er een "pompke" bijkrijgt![:D]

De elektronica die in die pomp zit is niet van de poes. Moet ook want wie wil zijn gootsteen/lavabo bedolven onder zeep-emissies terugvinden!
Foto van "ingewanden" volgt!




Ja kwil die poes haar darmen wel eens zien.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Huugooke

#9
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Huugooke

...en vergeet niet dat je voor de prijs er een "pompke" bijkrijgt![:D]

De elektronica die in die pomp zit is niet van de poes.



Ja ik wil die poes haar darmen wel eens zien.


Ah, als je zeer nieuwsgierig bent dan moet je eens zo'n pompje gaan halen en dat "disecteren" met uw kruisschroevendraaier, want ondanks herhaaldelijk aansporen op een betere handhygi?ne geraakt die zeep maar niet op (wel al eens geloerd vanbinnen, soort kijkoperatie) .

Voor de ge?nteresseerden: als de pomp zelf, ??n draaibeweging heeft gemaakt dan schakelt ze een micro-switch die het systeem "reset". Daaruit kunnen we besluiten dat mits wat gepruts er wel degelijk een snelle of trage teller van te maken is, of iets dat...
Het is geenszins mijn bedoeling om een "rush" op die zeepdispenser te veroorzaken, en er zijn heel wat alternatieven, maar als je nu zoiets hebt, en de zeep is op...[;)]


Geert

#10
citaat:
Geplaatst door Huugooke

Ah, als je zeer nieuwsgierig bent dan moet je eens zo'n pompje gaan halen en dat "disecteren" met uw kruisschroevendraaier, want ondanks herhaaldelijk aansporen op een betere handhygi?ne geraakt die zeep maar niet op (wel al eens geloerd vanbinnen, soort kijkoperatie) .




en dan deze 'om zeep helpen' zeker...[:o)]

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Huugooke

#11
citaat:
Geplaatst door Geert

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Ah, als je zeer nieuwsgierig bent dan moet je eens zo'n pompje gaan halen en dat "disecteren" met uw kruisschroevendraaier, want ondanks herhaaldelijk aansporen op een betere handhygi?ne geraakt die zeep maar niet op (wel al eens geloerd vanbinnen, soort kijkoperatie) .




en dan deze 'om zeep helpen' zeker...[:o)]

Geert


Je doet ermee wat je wil: ik was mijn handen in onschuld![:o)]

argilla

#12
zijn dit dezelfde soort detector die ze ook gebruiken voor de WC ontgeurders. Je weet wel na.....psssssssssssssss en een dennengeurtje of wilde oceaan geurtjes. Tis maar wel geurtje je wil.
Hoofdzaak de detector.
Voor in huis heb je dat ook elke keer als je daar voorbij loopt maar het merk ben ik vergeten (verkopen ze zulke dingen niet bij den Blokker ?).
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Huugooke

#13
die heb ik al uitgetest[:D] en die zijn ofwel te gevoelig of niet gevoelig genoeg, of beperkt door een timer zodat ze niet elke keer spuiten als de kat passeert.

conducteur

#14
Ik zou volgend jaar iets doen met een lichtsluis, om de loc automatisch te ontkoppelen.
Wat ik mij afvraag, als je met een stoomloc met getrokken tender over zo'n lichtsluis passeert, merkt hij dan het 'gat' tussen ketel en tender op? Of bij een dubbeltractie tussen beide locomotieven bv? Of zal ik een andere oplossing moeten bedenken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum