Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

treindetectie voor 8 euro

Gestart door Huugooke, 18 april 2012, 16:55:39 PM

Huugooke

#15
Dat kan je vermijden door de sluis schuin op de rijrichting te zetten.

Gerolf

#16
Als je de lichtsluis wat schuin plaatst kan het bij een stoomloc nog meevallen, maar bij locs in treinschakeling heb je wel een probleem.
De sluis moet nog wel je koppeling-gat kunnen "zien", en die is even groot tussen 2 locs als tussen loc en wagen.
Als je automatisch wil ontkoppelen tussen tractievoertuig(en) en sleep, gaat je schakeling moeten te weten komen dat er twee locs zijn.
Stroommeting aan beide zijden van de lichtsluis?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

#17
citaat:
Geplaatst door conducteur


Wat ik mij afvraag, als je met een stoomloc met getrokken tender over zo'n lichtsluis passeert, merkt hij dan het 'gat' tussen ketel en tender op? Of bij een dubbeltractie tussen beide locomotieven bv? Of zal ik een andere oplossing moeten bedenken.


Is dat "gat" tussen loc en tender dan zo groot? Meestal zijn die toch zodanig uitgevoerd dat de voetplaat in de tender schuift?
Met een treinschakeling zoals Gerolf zegt is er wel een probleem.
Hangt er weer vanaf hoe je dat signaal gaat verwerken: met een PC-sturing is veel mogelijk.

Gerolf

#18
Mij lijkt een minder gevoelige stroomdetectie - die wel een motor maar geen "weerstandwieltjes" herkent - een optie.
Twee korte stukjes met zo'n detectie aan weerszijden van de ontkoppelplaats, en je kan je systeempje laten weten dat er een dubbeltractie staat: detecteren beide een "grote" stroomafname, dan wordt er niet ontkoppeld.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw