Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Spoorwegmuseum in schaarbeek in 2014?

Gestart door conducteur, 17 april 2012, 22:19:51 PM

conducteur

Hier geloof ik echt niet veel van, maar vraag het toch eens hier.

In de standaard staat een artikel over de strip over de atlantic type 12. Kort wordt vermeld dat de bewaarde loc een speciale plaats krijgt in het museum in schaarbeek in 2014?

Hebben we dan eindelijk een spoorwegmuseum? Dan zouden ze toch binnenkort moeten beginnen met bouwen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Decapod

#1
Dat zijn al plannen en geruchten die zo oud zijn als de straat. Hecht er dus maar niet teveel geloof aan.

Als ze eens zouden beginnen met wat ze hebben te onderhouden of rijvaardig te houden. De enige stoomloc die nog rijvaardig is, is de 29.013, de rest staat gewoon ergens te verkommeren en als er nu iets slecht is voor die machines, dan is het wel dat 'staan'. Wat er allemaal aan schort weet ik niet helemaal, maar de 1.002 zijn vuurkist is doorgeroest, bij de 10.012 zijn de vlampijpen in de prak en bij de 12.004 is er weet ik veel mis. Om nog maar te zwijgen van prachtige machines als het type 7, type 16, type 18 en type 53 die allemaal ergens staan 'weg te rotten'. Pijn aan de goesting, niet willen investeren in zaken die niet meteen hun nut bewijzen, totale onverschilligheid voor een verleden waar we trots op mogen zijn, ... allemaal heel Belgisch. Jammer, echt jammer.

E?n oplossing: schenk de machines aan TSP, dan zijn ze misschien niet meteen rijvaardig te houden, maar worden ze tenminste behoed voor een roemloze ondergang door verwaarlozing. Toch erg dat een land met een zo roemlijk spoorverleden als Belgi? zich er absoluut niet om bekommert (kijk eens over de landsgrenzen naar Duitsland of het Verenigd Koninkrijk ... daar is ook 'geen geld' en toch zijn het paradijzen voor spoorwegliefhebbers).

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Jurgen

#2
Als je ziet naar het Nederlands Spoorwegmuseum dan moet men toch beseffen dat er nog iets te doen is met ons patrimonium.
Regelmatig gaan daar verschillende evenementen door met een enorme toeloop. Het enige nadeel dat ze daar hebben is dat ze niet meer kunnen uitbreiden en ook al is het al groot, het is eigenlijk maar een klein museum.

Als dat in Nederland kan, waarom dan niet in Belgi
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

mark7758

#3
Simpel. Geld Geld Geld. En dan 2 talen. (Sorry 3).
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

dieselfreak

#4
De hoofdreden is volgens mij: totaal geen interesse in het spoorwegverleden, niet vanuit de NMBS en ook niet vanuit de politieke wereld. Men laat liever de boel verkommeren dan er ook maar ??n eurocent aan uit te geven. Typisch Belgisch zeker?
MC

Huugooke

#5
Bij de vernieuwing van het station van Oostende is ook een "museum" voorzien. Daar zijn plannen voor.
Inderdaad is het patrimoniumbeleid wel merkwaardig te noemen, in vergelijking met andere landen. Meestal is het door de drijvende kracht van ??n persoon, liefst met invloed, dat er dingen gebeuren. En die is er schijnbaar niet.
Tijd voor een petitie misschien?
Het schenken van het materiaal aan het TSP is geen slecht idee, maar dan moet die vereniging ook centjes krijgen, en dan zijn we terug bij het hoofdprobleem. (ik ben lid, en u?)
De doorsnee Belg is misschien wel fier over zijn patrimonium (als het eens van pas komt) maar heeft er geen eurocent voor over.
En wij, spoorwegliefhebbers op dit forum, zelfs als wij jaarlijks 10 euro "in een potteke" zouden storten, dan is dat nog maar een druppel op een hete plaat.

dieselfreak

#6
Geld is volgens mij niet de hoofdreden, er is gewoon geen goed beleid en dat komt omdat er niemand aan de kar trekt binnen de NMBS om het museummateriaal de plaats te geven die het verdient. Het beste voorbeeld is de archiefdienst: die mensen zitten al jaren diep weggestopt in de catacomben van het NMBS gebouw. Alsof men zich schaamt voor zijn eigen verleden. De voorbije jaren zijn er idd mooie plannen gemaakt, er zou een spoorwegmuseum komen in Schaarbeek en in Oostende en om onze Waalse vrienden tevreden te stellen zou er daar ook ??n komen (de plaats ben ik vergeten). Veel beloven en weinig geven, enz.
MC

Huugooke

#7
citaat:
Geplaatst door dieselfreak

er is gewoon geen goed beleid en dat komt omdat er niemand aan de kar trekt binnen de NMBS om het museummateriaal de plaats te geven die het verdient.


Zei ik ook hierboven.
en natuurlijk is er het Waals-Vlaams probleem. Moet dat museum dan op een "neutrale" plaats komen? Toch niet weer in Brussel?
Waarschijnlijk is men wel degelijk van plan om de koek te verdelen. En een plaats als Oostende is dan ook geen slechte keuze vanwege de aanloop.
Voor mij is het gelijk, als het maar bereikbaar is.

Decapod

#8
Er zijn wel degelijk een paar mensen binnen de NMBS die al jaren aan de kar trekken voor zo'n museum. Het eeuwige probleem blijkt altijd weer politieke bemoeienis en dat communautaire gezwets: als er sprake is van een nieuw initiatief, dan moeten dat er meteen maar drie worden, want anders is dit of dat gewest weer eens benadeeld. Net of Belgen daar van wakker liggen. Dat dat dan weer een hoop geld kost en onpraktisch is, dat willen we niet zien ... . Man, man, en dat voor zo'n klein landje.
Trouwens, laten we eerlijk zijn, als er een landsgedeelte is dat trots mag zijn op onze spoorweggeschiedenis is het eerder Walloni? dan Vlaanderen (goed, daar waren natuurlijk historische redenen voor).
Ik kan er met mijn hoofd gewoon niet bij. Neem nu zo'n vereniging als TSP/PFT, tweetalig, ??n visie, die bolt toch ook perfect?
Echt jammer dat structurele en politieke muggenzifterij altijd roet in het eten komt gooien bij zaken die het waard zijn voor ons nageslacht te bewaren.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

dieselfreak

#9
Ik heb ook de indruk dat het er sinds de opsplitsing van de NMBS in drie aparte entiteiten niet eenvoudiger op geworden is om een beslissing over wat dan ook af te dwingen. Ik heb verhalen gehoord over onderlinge tegenwerking die ik als buitenstaander niet kan bevestigen. Wat ik wel weet is dat politieke en communitaire kwesties hier in Belgi? altijd alles vertragen en verzieken. Dus bij de spoorwegen zal dat wel niet anders zijn. TSP heb ik altijd meer beschouwd als een Waalse dan een Vlaamse vereniging, hoewel dat de laatste jaren wel verbeterd is. Hoe dan ook, we mogen blij zijn dat er nog museumverenigingen zijn, anders bleef er van ons spoorwegpatrimonium niet veel meer over.
MC

Havoc

#10
Dat is binnenkort allemaal opgelost als die machines in het holst van de nacht verdwijnen naar het oosten. Met de huidige schrootprijzen... En de overschot kunnen ze dan ergens in de open lucht zetten in Schaarbeek en dan is het binnen enkele jaren ook opgelost. Zolang Belgi? bestaat zal er nooit een oplossing komen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dieselfreak

#11
citaat:
Geplaatst door Havoc

Dat is binnenkort allemaal opgelost als die machines in het holst van de nacht verdwijnen naar het oosten. Met de huidige schrootprijzen... En de overschot kunnen ze dan ergens in de open lucht zetten in Schaarbeek en dan is het binnen enkele jaren ook opgelost. Zolang Belgi? bestaat zal er nooit een oplossing komen.



Zonet hoopvolle berichten opgevangen in het journaal op ??n: binnen nu en 2 jaar zou er dan toch een spoorwegmuseum komen in Schaarbeek. En nog meer goed nieuws want a.s. zaterdag is er Opendeur in de museumbewaarplaats van Leuven n.a.v. de voorstelling van een stripverhaal over stoomloc type 12!
MC

the_gold

#12
Zolang ze maar in de media komen...Apentrots op hun enige rijvaardige loc. Zoals jullie wel weten zal al dat materieel nooit in het museum komen, aleen dingen zoals maquettes van locs. Af en toe zullen enkele locs van onder het stof gehaald worden om wissels uit te voeren met andere locs uit het museum...Triestig want we hebben een enorm mooi konvooi museumlocs, zowel in Leuven als HSP.

rgp

#13
Hallo,

Wat ik hier allemaal lees.  Ongelofelijk.  Kramen jullie overal zo'n onzin uit ?
Het museum komt in Schaarbeek.  Opening na het bouwverlof van 2014.
Er komen loks, rijtuigen en wagons in uit het historisch patrimonium.
Er komen "antennes" in Oostende en Treignes.

By the way: dit is niet van "horen zeggen" maar zijn feiten.  Het VOLLEDIGE dossier ligt op MIJN bureau.

Roland

dgrr57

#14
citaat:
Geplaatst door rgp

Hallo,

Wat ik hier allemaal lees.  Ongelofelijk.  Kramen jullie overal zo'n onzin uit ?
Het museum komt in Schaarbeek.  Opening na het bouwverlof van 2014.
Er komen loks, rijtuigen en wagons in uit het historisch patrimonium.
Er komen "antennes" in Oostende en Treignes.

By the way: dit is niet van "horen zeggen" maar zijn feiten.  Het VOLLEDIGE dossier ligt op MIJN bureau.

Roland

ik heb vandaag met de ontwerper van de toekomstige Museum gepraat. Het zal inderdaad 2014 worden (laat ons hopen dat er geen vertraging, maar het lijkt haalbaar). Er zullen inderdaad locs, rijtuigen en wagons komen. En nog twee andere informaties : een goede en een slechte. Eerst de slechte : alles zal niet in het museum komen [:(]. Het goede. Er zijn onderhandelingen om de 12.004 terug rijvaardig te maken [:p]. Maar dit zal misschien (lees waarschijnlijk) niet voor 2014 zijn [:)]