iets nieuw ???

Gestart door argilla, 17 april 2012, 10:01:09 AM

argilla

Volgens een ( verspreid onder modelbouwers ) bericht  zou er nu een stukje elektronica bestaan , een boardje van ongeveer 1,5x1,5 cm, merk ?? dat je kan aansluiten op je decoder in de loc ( hoe ?? zegt men er niet bij nog vind ik enige geschrift hiervoor maar ja dat zegt niets over het produkt)dat en indien je over een bleutooht laptop of pc hebt , draadloos kunnen besturen van DCC modellen uitgerust dus met een decoder.Je hebt dus geen USB bus meer nodig geen draadverbinding tussen pc en baan. Enkel schijnt het de software , zeg maar programma. Bovendien zou het hier gaan over het nieuwste van het nieuwste op modelspoorgebied.

Heb er zo mijn twijfels over.Maar het kan. Ik ben zeer voorzichtig in het plaatsen van het bericht hier, maar toch benieuwd. Dus niet op de boodschapper schieten aub.
Doch weet iemand meer over dit gegeven en het product ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eve

Bluetooth DCC...
en googlen maar.

Erik



PietB

Is dit bericht 17 dagen geleden in de (model)wereld gekomen>

ysbeer

Nu dan het aller nieuwste.
Verwijder alle decoders uit u loks.
Koop preiser machinisten, voorzien van een speciale chip, en van nu af aan rijden u loks geheel bestuurt door deze preiser vinding.
Stoomloks kunnen van 1-4-2013 ook op kleine kolen lopen,de bijbehorend stoker is in ontwerp bij preiser.
wim

argilla

Dit komt van een collega modelspoorder die verleden zondagavond mij opbelde met het nieuws.
Hij had zaterdag in de loop van de dag via skype contact met VS collega's ( ginder doen mensen met 4 of 5 of meer in iemand zijn kelder een clubje , die zetten een baan op en houden dan rijavonden enz..) Deze toonden een mail aan mijn collega met het nieuws.Natuurlijk kon hij  deze mail niet tonen aan mij ( telefoon  ja).
Als 5 mensen dit beamen  kan het niet anders. Meer zelf deze collega's uit de USA wisten te vertellen dat dit product een Duitse vinding is ( waarschijnlijk een elektronica firma ???) uit de EU kwam of werd ontwikkeld. Maar namen of merken konden zij ook niet geven.Wel een bevestiging via een getoonde mail.
Hoe en waarom en wat  ??? meer kan ik niet meedelen ook mijn collega niet dan wat hij telefonisch aan mij vertelde.

Daarom ook de vraag hier naar jullie toe, logisch toch
Meer kan ik ook niet schrijven jongens.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Steam.N

Het is zeker een te verwachten ontwikkeling, en opent perspectieven.
Het kan wel een tijdje duren, voor we hier mee kunnen starten, want  kinderziektes kunnen we zeker verwachten: signaalontvangst binnen de loc, storingen, enz.

Hopelijk wordt het dan snel een heel stuk kleiner, anders vis ik met mijn N-schaal locjes alweer achter het net ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

De theorie kan ik bedenken:
Normaal stuur je via de sporen de signalen naar je decoder, "gemengd" met de rijspanning.
Je kan dus een ontvanger aan de aansluiting van de sporen van je decoder koppelen, die de signalen van een BT zender opvangt en dan terug "mengt".
De praktijk laat ik aan anderen over.






ysbeer

Maar vrienden,wat is het voordeel.
Draadloos besturen kan nu ook al,zonder nog meer in de lok te stoppen.
De voeding over de rails blijft nodig.
Nee als niemand mij de voordelen aangeeft,zie ik het niet zitten (of staan)
wim

Steam.N

Yep, Wim. Je zou wel eens gelijk kunnen hebben.

Loc heeft voeding nodig, dus signalen kunnen over de sporen.
Zelfs voor de andere verbruikers: wissels en andere: worden ook gevoed, dus signaal kan langs voedingskabels.

Het enige verschil is misschien dat de computer rechtstreeks kan communiceren met elke verbruiker, ipv over een centrale te lopen ...
Alleen, wie wil zijn baan zuiver via computer sturen?
Waarschijnlijk loop je met een multimouse of gelijkaardig ding rond je baan.  Dan heb je t?ch een centrale nodig.

Maar toch, het zou een leuke ontwikkeling zijn.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Persoonlijk snap ik het voordeel ook niet echt, maar ieder gaat nu eenmaal op zijn eigen manier om met modelspoor. Mogelijk dat voor sommigen het idee om rechtstreeks per snoerloze telefoon met je treintje kunnen rijden aantrekkelijk is? (met treintje onder de arm en telefoon in de zak naar expo's, rijdagen en clubavonden...)? Maar voor mij hoeft het niet meteen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Hier is vorig jaar al eens een draadje over geweest op dit Forum. Zo nieuw is dit ook niet. E?n van de voordelen is dat je terug eenvoudige voedingen krijgt, geen boosters meer.

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Geert

Hier is vorig jaar al eens een draadje over geweest op dit Forum. Zo nieuw is dit ook niet. E?n van de voordelen is dat je terug eenvoudige voedingen krijgt, geen boosters meer.
Geert


Inderdaad, geen centrales en boosters enz. Een eenvoudige (gelijk) spanning op de rails. Nu alle rijdende en schakelbare verbruikers een decoder + BT ontvanger/decoder geven. Alhoewel dat aanstuurding ook een centrale is.
Lijkt me een dure grap, en je hebt nog steeds een programmeer-toestel nodig. Maar wel iets voor "rondreizende" banen (minder technologie rondzeulen). En voor een club-baan.
En ik heb dat ergens gedemonstreerd gezien met een GSM, maar waar nu weer?

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke
En ik heb dat ergens gedemonstreerd gezien met een GSM, maar waar nu weer?



Lenz.
wim

Kris

Hallo,
1 of 2 jaar terug was er een demo op een stand in Dortmund
Kris

argilla

Wat je zou kunnen verwachten of doen in de toekomst is naar analogie van de mini drones , zoals nu reeds in produktie is, werken met micro-motoren. Dan kun je deze zoals in de werkelijkheid de motoren tussen de assen in de boogie , ook kan gaan doen met de micromotoren. Voordeel is dat je de kap "leeg" hebt en er bv een complete mini pc kan in steken, die signalen, overwegen, wissels enz.. herkent en de nodige aktie onderneemt.
Trouwens voor schaal "O" heb je al motoren die tussen de assen ophangen zijn. NWSL maakt deze als de "magic carpet "motor.( zie webstek NWSL)
Maar dan kan je de terechte vraag stellen wat hou je
dan nog over van het rijplezier en het zelf besturen
Maaar dat dit eraan komt geloof ik wel. Het is gewoon een kwestie van "wanneer" het zal komen en hoe het eruit zal zien.( onder welke vorm)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15