Ombouw Kato De 4/4

Gestart door Redskin, 14 april 2012, 13:35:23 PM

Redskin

Om meteen het woord bij de daad te voegen (zie 'Nieuw forumlid'), hierbij mijn verslag van mijn laatste ombouwactie. Het is de ombouw/renovatie van een Zwitsers buurttreinstel, de De 4/4 I van Kato (14443), met de felle waarschuwingsstrepen. Deze loc kocht ik op de beurs voor enkele tientjes en was er beroerd aan toe: maar één buffer, een koppeling hing op half zeven, sneeuwschuiver zat los, de verlichting aan een kant werkte niet en een rauwe loop. Verder niks, geloof ik...  :-\ :D. Maar het kapje was nog puntgaaf en daarom weer een prima project. Met Kato loop je niet zo snel risico's, zeker niet voor dat geld.


Eerst maar eens helemaal uit elkaar slopen. Daarvoor had ik wel de hulp van een Zwitsers forum nodig: ik had geen beschrijving en geen idee hoe 'ie open moest. Een vriendelijk Zwitsers forumlid gaf me wat aanwijzingen en voilà, met wat moeite uiteindelijk open gekregen. Oef, da's wel even schrikken want er is erg weinig ruimte beschikbaar. 't Is al maar een klein locje en er zijn nauwelijks uitsparingen.



Onderkant van het printplaatje. Met wat passen en meten bepaald dat de decoder (Lenz Silver+) op de plek van de condensator moest komen



Alles eraf gesoldeerd ziet 't printje er zo uit. Die is trouwens wel erg dun. Goed opletten dus want een verkeerde beweging en 't is mis...



De beide helften van het chassis (bekende bouwwijze van Kato en Hobbytrain) zien er zo uit. Op de plek van de rode cirkels heb ik het chassis met tape geïsoleerd om beide motorcontacten potentiaalvrij te krijgen.



Aan de binnenkant van dit koperen motorcontactje heb ik de grijze decoderdraad vastgesoldeerd. Ik heb deze draad niet ingekort. Zo kan je gemakkelijk onderhoud plegen, zonder te moeten solderen. Deze kan nu vrij door het messing oogje (zie ook de foto's van het printje hierboven) glijden; dat is meteen het andere motorcontact.
De ruimte boven het wormwiel is de plek waar de decoder komt.



De gloeilampjes vervang ik bij een ombouw naar digitaal standaard voor leds, want onderhoudsvrij, goed licht en ikzelf vind 't mooi. In dit geval heb ik gekozen voor warmwitte exemplaren en heb deze met Micro Kristal Klear (wereldspul!) vastgelijmd. Op de foto moet 't drogen en is dus nog wit.



Hier het printplaatje (onderzijde) met de decoder. Na alles in elkaar geschroefd te hebben, bleef alleen het licht aan de voorzijde branden, onafhankelijk van de rijrichting en kon met de lichtknop op de centrale niet uitgezet worden. Grrrrmmmbblll grrrttvrrrrdegrrrrtvrrrr!!... mopperdemopper...! Heb ik weer: een kapotte decoder. Had gelukkig nog een Kühn N45 liggen, dus maar weer een uurtje solderen. Op deze afbeelding zie je de Lenz decoder nog zitten, vastgetapet vanwege het solderen (tape uiteraard verwijderd). De gekrulde grijze draad moet hier nog aan de motor vastgesoldeerd worden.
Ik heb compleet vergeten foto's de maken van het uiteindelijke resultaat met de Kühn decoder; ik wilde resultaat. Maar ik heb nog een De 4/4 I liggen (zonder de waarschuwingsstrepen) dus dan doe ik 't gewoon alsnog.



Na goed schoonmaken (kunstgras, dierenharen en aangekoekt vet...) en goed smeren en oliën heb ik de beide draaistellen en het chassis weer in elkaar gezet. Het kapje schoongemaakt, gaatjes geboord (1mm, met de hand, tussen wijsvinger en duim) en de buffers, koppelingen en de loszittende sneeuwschuiver (-KLIK!-) vastgezet. Ik heb gekozen voor metalen platte buffers. Het uiteindelijke resultaat: een fraai locje dat fantastisch loopt :D !
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Michiel

Erg handig uitgevoerd, want het digitaliseren avn dit model lijkt op het eerste zicht niet evident. Knap!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Mooie uitleg, met heel wat foto's voor de verduidelijking. Mooi !

Redskin

#3
Ha Marc en Michiel, dank jullie! Het is zeker geen gemakkelijke ombouw en vraagt als ingrediënten een portie inschatting, snuf handigheid, toefje lef en een scheut geluk. Maar dan krijg je uiteindelijk ook best wat lekkers :D.
Complimenten Michiel voor jouw projecten, zoals de testbaan-koffer en de total makeover van de Reeks59! Bewonderde ze ook op 't andere forum  ;).
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Redskin

#4
Dit is de tweede (en laatste...) De 4/4 die ik heb. In het eerste deel van het ombouwverslag, beloofde ik een verslag van deze tweede, met foto's. Ik heb wel enorm gesmokkeld :o , want ik heb via eBay een kant-en-klaar printje gekocht. Het is een origineel printje van Kato. Het komt wel voor dat winkeliers complete loc's uit elkaar slopen en de onderdelen los verkopen. Deze komt van een modernere versie van een Re 4/4 (inwendig volledig identiek aan de De 4/4). Ik dacht dus ook met het printje klaar te zijn. Maar dat was een misrekening! Het printje paste voor geen kant op het chassis. Dus grrrmmmblll de grrmmmbbll   >:( later ook maar weer het chassis nabesteld (dat was er gelukkig nog).
Goed, hier de beschrijving van een ombouw in een half uurtje...

Eerst de loc helemaal uit elkaar gehaald. Deze loc was -i.t.t. de De 4/4 van de eerste ombouw- helemaal nieuw nog. Let op het chassis, deze is van boven helemaal vlak en daar schroef je met vier schroefjes het printje op vast.


Dan het aangekochte chassis. Deze heeft een verdieping waar de eveneens aangekochte print ingelegd en vervolgens ingeklemd wordt. Kato/Hobbytrain maken gebruik van twee chassisdelen die elektrisch van elkaar gescheiden zijn. Ik persoonlijk vind dat een slimme en betrouwbare methode. De draaistellen passen gelukkig wel (fjew; anders had ik die óók nog moeten nabestellen) en die heb ik hier al overgezet. Op de print zijn de leds voor de verlichting al geïntegreerd. Appeltje-eitje :D.


Dan eerst een test met analoge baanspanning, meteen een 'half drupje' olie op de motorlagers en op alle tandwieltjes wat Roco-vet. Dat ging allemaal meteen goed, dus de dummy vervangen voor de NEM-651 decoder (Lenz Silver+). En na wat fröbel- en prutswerk alles weer in elkaar gezet. Hier een statieportret. Ben d'r weer happy mee.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Frank_N

Frank,

Knap stukje.........
Die frontverlichting ziet er werkelijk fabeltasties uit!!

Proficiat!
Groet van Frank

Redskin

#6
Bedankt Naamgenoot  :).
Eerlijk gezegd was ik er zelf nog niet uit: dit gele licht is wat flauwtjes, zeker in vergelijking met de eerste De 4/4 die ik ombouwde (veel feller en witter licht). Maar dit zwakkere geel heeft inderdaad ook z'n charme. Ik denk dat ik het nu lekker zo laat  ;D.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Michiel

Het is jammer dat de ombouw niet helemaal volgens plan is verlopen: decoder die niet past,dus ook een nieuw chassis moeten aanschaffen... De eerste ombouw was zeker inventiver, maar je laat hier toch mooi zien dat voor wie minder bedreven is in het ombouwwerk, dat er dikwijls ook "buy-and-plug" methodes zijn.

Maar hoe dan ook, je hebt het weer tot een goed eind gebracht, en je hebt er weer een digitaal inzetbaar modelletje bij. Mooi verslag.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)