Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

QUIZZ: wat is dit tussen de rails?

Gestart door Michiel, 13 april 2012, 19:39:24 PM

railman56

#30


nog eentje om te raden (oplossing staat vermeld)[:D]. maar waarvoor dient dit (welk nut)?
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Klaas Zondervan

#31
Is bedoeld om de verspreidingsweerstand van de aardelektrode te kunnen meten.

PeterC

#32
citaat:
Geplaatst door rixke rail

citaat:
Geplaatst door Michiel

...Volgens wat ik ervan heb opgestoken is dit een "pettard", dat knalt als er een trein over rijdt...


... en dit is heden nog altijd zo...



Tijdens het BK veldrijden was ik toevallig (werkzaam) in Gits en de overweg werd manueel bediend.  Door het heel vriendelijk NMBS (of Intrabel - wie weet het nog??) personeel kreeg ik een persoonlijke rondleiding in het voorhistorisch bedieningskeetje van de overweg (werkt nog met kwikkontakten...).  In een schuif lag naast een handsignaal ook zo een reeks 'klappers'.  Mijn voorstel om er zo enkele op de sporen te leggen werd niet echt afgekeurd, maar de verantwoordelijkheid en de gevolgen dat er tot 's anderdaags geen treinen meer op dat spoor zouden rijden, waren dan wel voor mij...  ...Ik heb er geen gelegd...  ...er stond teveel volk op een trein te wachten [:)][:)][:)].
Groetjes, Peter


Michiel

#33
Over onderstaand "ding" is nog geen idee geformuleerd. Het staat nochtans ter hoogte van elk sein op lijn 124. Op lijn 26 heb ik het niet gezien. Draden zijn nog steeds aangesloten, maar ik weet natuurlijk niet of het nog actief is. Het kastje bevindt zich steeds midden tussen de twee spoorstaven, ingegraven met deksel net ter hoogte van de bielzen. De aanduiding "RX..." laat vermoeden dat het om een ontvangsttoestel gaat? Wie weet meer?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OMC

#34
Is foto 4 genomen tussen de stations Holleken en St.Genesus Rode toevallig? Want anders zou dit wel eens kunnen gaan over een toestel dat gelijkaardig werkt zoals een krokodil die verbonden is aan een sein. De benaming RX102 doet vermoeden dat het baken in het midden verbonden is aan tegenspoorsein RX102, al bestaat dat op L124 niet. Enkel BX102 is terug te vinden ter hoogte van kilometerpaal 10, vlak na verlaten van station Holleken.

Ter info: station Hasselt heeft ook nog seinen die met zulke ontvangers werken, vandaar het idee dat ik kreeg.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Michiel

#35
De foto is genomen in het station van Eigenbrakel. Maar over de hele lengte tussen Eigenbrakel en Linkebeek heb ik deze dingen midden tussen de rails gezien, telkens in de nabijheid van een sein. Verder op de lijn 124 zouden ze ook kunnen zijn, maar daar kom ik niet zo dikwijls.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#36
Ik heb een foto wat zitten uitvergroten en optrekken, en dan staat er volgens mij:

Jade 2
TUtx 19 25
2RD808398
ALSTOM


Heeft iemand een idee wat voor toestel dit is? Waarschijnlijk treindetectie of treinherkenning, maar dat is giswerk mij mijn kant.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)