Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

QUIZZ: wat is dit tussen de rails?

Gestart door Michiel, 13 april 2012, 19:39:24 PM

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

#1
Foto 2 is een elektrische scheiding voor de spoorstroomloop.
Naast het spoor de railtrafo's die de tractiestroom moeten doorlaten.
E.e.a. op typisch nette Belgische manier gemonteerd.[:D]
Rechts zie je nog net het staartje van de krokodil.

Foto 3 is een assenteller.

Van de overige foto's weet ik niks.

rixke rail

#2
Foto 1 zijn etcs-bakens.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Klaas Zondervan

#3
Moeten daar geen kabels aan zitten?

Huugooke

#4
die zijn onder de tafel doorgevoerd[:o)]

Rikkie

#5
foto 5 is een Tiefenbach-assenteller.

Klaas Zondervan

#6
Inderdaad, hier zie je er een die nog schoon is.

Michiel

#7
Dat schiet inderdaad al aardig op! [^]

Even recapituleren:
1 - etcs-bakens Prima maar wat is dat, waar dient het voor en hoe werkt het!
2 - elektrische scheiding voor de spoorstroomloop. Lijkt me correct, maar iemand een idee hoe het werkt?
3 - een assenteller, zou inderdaad kunnen, maar op welk priciepe werkt het, iemand?
4 -? RX(102) lijkt te duiden op "receive" (in tegenstelling tot transmit TX) wat is dit?
5 - een Tiefenbach-assenteller, werkt dit systeem magnetisch?

Als we niet verder komen, verhoog ik de inzet! (er was er nog geen, dus...) [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

#8
5: Snel vertaald uit het duits via de link van Klaas: "railschakelaars zijn indictieve sensoren die de metaalmassa van de flens van het wiel detecteren en daardoor een electrische impuls genereren. Volgend de toepassing zijn er twee types: de enkelvoudige die gebruiktworden voor voertuigherkenning en de dubbelwerkende die gebruikt worden voor richtingsherkenning, astelling en snelheidsmeting"

Dus, die werken inderdaad magnetisch. Mijn duits is ver van perfect, dus betere/correctere vertalingen zijn welkom.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rixke rail

#9
citaat:
Geplaatst door Michiel

Dat schiet inderdaad al aardig op! [^]

Even recapituleren:
1 - etcs-bakens Prima maar wat is dat, waar dient het voor en hoe werkt het!



Stuur mij even een p.m., Michiel en dan krijg je wat terug ! [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Klaas Zondervan

#10
citaat:
Geplaatst door Michiel

2 - elektrische scheiding voor de spoorstroomloop. Lijkt me correct, maar iemand een idee hoe het werkt?
Het spoor is in secties geisoleerd. Aan het ene einde wordt er een spanning tussen de spoorstaven gezet die aan het andere einde een relais opbrengt. Zodra er een voertuig in de sectie verschijnt sluiten de assen het spoor kort waardoor het relais afvalt.
De spoortransfo's dienen  twee doelen: de relaisspanning op de baan brengen en de tractieretourstroom ongehinderd laten oversteken naar de volgende sectie.
Als iemand het naadje van de kous wil weten wil ik er wel een schemaatje van tekenen.

citaat:
5 - een Tiefenbach-assenteller, werkt dit systeem magnetisch?
Het werkt als een metaaldetector. In de doos zit een oscillator. De spoel daarvan straalt een wisselend magneetveld uit, en als er een stuk metaal in het bereik van dat magneetveld komt wordt de oscillator verstemd.
Het stuk metaal is in dit geval de flens van het passerende wiel, die komt het dichtst bij de spoel.

Huugooke

#11
En dat hebben ze allemaal uit de modelspoorwereld geleerd!

Klaas Zondervan

#12
Oja? Vertel me dan eens waar deze systemen in de modelspoorwereld precies zo worden toegepast.

Huugooke

#13
Zoek op "treindetectie" door het forum. Inductie, magnetische velden...
Eindeloze discussies over het beste systeem, storingen en noem maar op.
OK, de schaal is wat grootser maar het principe is er.
Nu is er enkel nog de vraag wat was er eerst, natuurlijk.
Was er al zo'n systeem in zwang in de vijftiger jaren?

Klaas Zondervan

#14
Gezocht en niet gevonden.
Dus als je denkt dat het wel bestaat, dan graag een directe link in plaats van een zoekopdracht.
Bij mijn weten wordt er in de modelspoorwereld nergens een detectiesysteem toegepast dat is gebaseerd op inductie. Nog niet tenminste, want ik ben op het moment bezig zo'n systeem te ontwikkelen.