Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Nederlands - Belgisch grensstation.

Gestart door PietB, 12 april 2012, 21:22:01 PM

PietB

Ik ben van plan om op mijn nieuwe baan (Tijdperk III t/m IV) een grensstation te maken.
Mijn nederlandse materieel heb ik redelijk op orde.
2x1100, 2x1200, 1x1300, Plan X motorwagen, Plan X treinstel, 2xPlan V, 2xHondekop.
Maar op het gebied van Belgisch materieel zit ik met de volgende vragen:
Wat hoort bij dat tijdperk voor Belgisch materieel?
En wat voor passagiers en goederen wagons?

Opm. ik heb een 3 rail wisselstroombaan.
Graag zou ik van jullie wat meer info ontvangen.

grt P.


Gerolf

De groene tweetjes van Jocadis al zeker - maar of die nog nieuw te koop zijn?
Grensoverschrijdend zou ik ook aan TEE's denken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mark7758

Reeks 51/52/53/54/55/62 met een stammetje M2. En dan de loc omlopen als rangeer activiteit.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Binco

Een reeks 11 van LS Models KLIK
Een reeks 25.5 van M?rklin KLIK


[:)][;)]

Gerolf

Die 11 is volgens mij zeker tijdperk V (geen III en IV), en 25.5 lijkt me op het randje.
59, 22, 23, 25 dan weer wel, denk ik.
Nogal wat elektrisch materieel reed in Nederland (tussen Essen en Roosendaal bvb) dan maar wat trager (verschil tussen 3000 en 1500 Volt)

Nog iets om rekening mee te houden: de hernummering. TPIII met 6, TPIV met 4 cijfers ...
Ligt het station in Nederland of in Belgi?? Ik denk maar aan rangeerdiesels [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Binco

@ Gerolf

Tijdperk IV loopt tot 1990 en de reeks 11 is geleverd in 1986.
Het zou dus kunnen, maar ik begrijp je volledig hoor Gerolf.
Ik wil hier zeker niet gaan muggenziften, enkel toelichten waarom ik hem er had tussen staan [;)][;)]

@ Bossie

Een AM75 van Lima zou ook gaan want deze reden ook tot Roosendaal geloof ik. Aangezien je het in Wisselstroom doet zal er nog wel wat werk aan zijn om deze om te bouwen!

Een reeks 15 gaat ook denk ik, voor een internationale trein naar Brussel, Parijs ...

[:)][;)]

PietB

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Die 11 is volgens mij zeker tijdperk V (geen III en IV), en 25.5 lijkt me op het randje.
OK dan valt die af.
citaat:
Geplaatst door Gerolf
59, 22, 23, 25 dan weer wel, denk ik.
Nogal wat elektrisch materieel reed in Nederland (tussen Essen en Roosendaal bvb) dan maar wat trager (verschil tussen 3000 en 1500 Volt)
Nog iets om rekening mee te houden: de hernummering. TPIII met 6, TPIV met 4 cijfers ...
Ligt het station in Nederland of in Belgi?? Ik denk maar aan rangeerdiesels [;)]

Ik zou graag een station ? la Roosendaal maken, maar de ruimte ontbreekt me daar voor.
Dus het zal een fantasie Nederlands station worden, met veel omrij sporen enz.
Ja inderdaad, bij mijn weten is er weinig aan Nederlandse rangeerdiesels uit dat tijdperk te koop.
Eigenlijk allen de Sik

En de Hippel



Ik bezit een Benelux hondekop

Deze zou dan gewoon kunnen doorrijden(richting Brussel).

Dan heb ik nog een vraag, op sommige reeks55 loks staat er een stip voor het dienstnummer, zoals bij deze

En op andere weer niet, heeft dat een betekenis.

Binco

@ Bossie

De stip voor het nummer betekent dat de ketel voor de stoomverwarming er uit gehaald is.
Vroeger werden rijtuigen verwarmd met stoom, tegenwoordig is dat gewoon op elektriciteit.
Diegene zonder stip kunnen dat dus nog op stoom en kunnen dus bepaalde rijtuigen wel verwarmen.
De welke dat dat zijn zal iemand anders moeten aanvullen [:I]

[:)][;)]

vyncky

wat heeft er zoal rond gereden (op L12),gebaseerd op foto's.

Goederendienst:
-Diesel: reeks 51, 53 (sporadisch),55,59,62/63, NS 6400 "Vlaamse reuzen,
-Elektrisch: 21(*),22,23,25,25.5(*),26,27(*)

Reizigers Internationaal:
- Elektrisch: 15,22,23,25,25.5(vanaf '73),26,27(*), SNCF CC40421, (benelux Hondekop)
- Diesel: RAM TEE, 51,54 beide met TEE Inox PBA
-AM 75 (IC Roosendaal-oostende)

Rezigers lokaal:
- reeks 22
- Diverse motorstellen (Budd's; MS 62/63,....

Reeks 11 is vanaf '86.
(*) Begin de jaren '80

TP III/iV is een heel interessant tijdperk, naast de vernummering, is het ook de periode van de verschillende kleurstellingen van de locomotieven.

Een half jaartje geleden(november 2011) stond een tentoonstelling met het meeste materiaal dat op L12 gereden heeft.Dat had je een goed idee kunnen geven van de mogelijkheden. Zelf heb ik van het tentoongestelde  materieel helaas geen foto's... .

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

PietB

Een prachtige hoeveelheid informatie, dank daarvoor heren!

Ik ben zelf even met lijn12 de Wikipedia in gedoken en kwam deze info tegen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_12_Antwerpen_-_Lage_Zwaluwe
Veel verkeersinfo, ook handig.

grt P.

Gerolf

@Binco: Ik had TPIVb blijkbaar gemist - maar ik ben dan ook een TPIII-volger [:I]

De stip voor het nummer zou ik in je tijdperk niet doen. Het uitbouwen van stoomverwarming gebeurde volgens mij pas in TPV (misschien einde TPIV)

Vincky heeft een behoorlijk volledige lijst, hij is dan ook een kenner van Lijn 12. De tweetjes kwamen v??l voor (en soms nog, maar dan niet in het groen).
De "buds" af en toe, tot het midden van de jaren '90 zelfs nog de allereerste 0XX-groene tweetjes.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

citaat:
Geplaatst door Gerolf


De stip voor het nummer zou ik in je tijdperk niet doen. Het uitbouwen van stoomverwarming gebeurde volgens mij pas in TPV (misschien einde TPIV)

Neen nu ik dit weet doe ik dat zeker niet.
citaat:
Geplaatst door Gerolf


Vincky heeft een behoorlijk volledige lijst, hij is dan ook een kenner van Lijn 12. De tweetjes kwamen v??l voor (en soms nog, maar dan niet in het groen).
Ja die lijst is uitgebreid, ben ik zeer blij mee.

grt P.

rgp

Hallo,

Vyncky, je schrijft SNCF CC40421, wat is dat voor een trein ?
In de reeks CC40*** ken ik alleen de 40100 tot 40110 (de Franse zusjes van onze 18!) en die reden niet verder dan Brussel Zuid of Luik Guillemins)

Roland

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Binco

@ Bossie
Diegene zonder stip kunnen dat dus nog op stoom en kunnen dus bepaalde rijtuigen wel verwarmen.
De welke dat dat zijn zal iemand anders moeten aanvullen [:I]

[:)][;)]



L, K1, K2, K3, M1, M2, M3, R, I1, I2
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

vanmiegroet

Ik ben terug, maar ik meen het deze keer