Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Phil Dambly

Gestart door Peter, 28 november 2005, 18:09:59 PM

Peter

Reeds jaren heb ik die prachtige boeken van Phil Dambly, beginnend met "Onze onvergetelijke stomers" en zijn franstalige tegenhanger "Nos inoubliables de vapeur" en dus ook de twee lijvige volumes van "Vapeur en Belgique"
Wat ik echter betreur is dat deze laatste NOOIT zijn uitgegeven in het nederlands. De uitleg die ik toendertijd kreeg van de verkoper was dat er geen markt voor was is Vlaanderen. Is er ondertussen wel een markt en bestaat de kans dat die nog uitgegeven worden in het nederlands? Want ofschoon ik zeer goed Frans spreek moet ik eerlijk bekennen dat ik dikwijls moeite heb met de vele technische termen.
Volgens mij moet er ondertussen, dank zij MSM, toch een markt voor zijn nietwaar?
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

Peter,ik heb ook de Franstalige versie en ik heb, toen deze werken uitkwamen ,van de verkoper vernomen dat Phil Damply een "pietje precies "is die niemand anders dan zichzelf vertrouwd om zijn levenswerk in het nederlands te vertalen.Ik kocht mijn boeken bij de BVS shop en de man die toen de shop deed (J.Serckx)kent P.Damply persoonlijk.
Ik betwijfel dan ook of dit standaardwerk ooit in het nederlands gaat verschijnen.

Gerrit

Peter

Hallo Gerrit,

Ik heb die twee laatste boeken bij Verschoten nog gekocht, toen Frans van Vischel daar nog werkte (pfff, lange geleden) Ook Herman zaliger, liep toen nog regelmatig door de winkel.
Heb zelf Phil Dambly is ontmoet en hij zei me toen dat de uitgever er geen brood in zag, en dat er toch al veel franstalige in Vlaanderen verkocht waren.
Mischien was het een leugentje om bestwil, maar ik vermoed dat de waarheid wel ergens in het midden zal liggen.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

guy holbrecht

De uitgever, Editions Blanchaert, heeft mij enkele jaren geleden telefonisch bevestigd dat er een intentie was om beide werken in het Nederlands uit te geven. Volgens eigen zeggen was de vertaling reeds klaar, doch kon ??n en ander niet gepubliceerd worden wegens gebrek aan de nodige financi?le middelen om dergelijk uitvoerig naslagwerk voor een betrekkelijk kleine markt als de Vlaamse, te realiseren( alsof de franstalige markt voor Belgisch stoommateriaal zoveel groter is). Ik heb dus jaaaaaren gewacht, tot Blanchaert onlangs failliet is gegeaan ( en ondertussen was Phil Dambly ook overleden). Daarmee is dan ook de hoop op een uitgave zo goed als vervlogen. Noodgedwongen heb ik dan nog de twee franstalige exemplaren kunnen bemachtigen in het spoorwegmuseum te Brussel Noord. Daar hadden ze gelukkig nog enkele exemplaren. En wellicht zijn er nog enkele te verkrijgen.
De vraag is natuurlijk waar, na het faillissement, de noodzakelijke documentatie, met wellicht ook de nederlandstalige versie in voorbereiding, terecht is gekomen.
Groeten,
Guy

janjozef

het museum in brussel noord is voor de rest van dit jaar gesloten aangezien ze met werken bezig zijn

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

Ik heb mijn exemplaren eind vorig jaar gewoon bij De Standaard besteld.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Ik heb enkele weken geleden van iemand een dertigtal nummers van 'Le Rail' gekregen, het franstalige personeelsblad van de NMBS. Daarin stonden ook artikels van Phil Dambly, over diverse locs (meestal buitenlandse).
Sommige nummers waren erg oud (1957 het oudst). Er stonden ook nog artikels in over - toen gloednieuwe - seininrichtingen, over 'nieuwe' locs, ... erg interessant om in te bladeren [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

riksketrein

"Het Spoor/Le Rail" was vroeger veel interessanter. Als zoon en kleinzoon van spoorwegmannen heb ik er veel van kunnen verzamelen. Zodanig dat ik een mini-archief heb kunnen samenstellen.
Tegenwoordig is het veel minder interessant, slechts af en toe spoorwegrelatieve artikels.

janjozef

Vapeur en Belgique is ooit in afleveringen in dat personeelsblad verschenen nog voor de uitgaven van het boek erwas. Deze artikels zijn evenwel niet zo volledig als het boek

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Een goede week geleden stonden er twee van die boeken in de etalage van de boekenwinkel op de hoek van de Sint Jacobsvest in Antwerpen.
Prijs: resp. 60 en 70 euro (niet bepaald goedkoop nietwaar)
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Deel 1 van Phil Dambly's Vapeur en Belgique wordt op het ogenblik aangeboden...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Saraan

Deel 1 van Phil Dambly's Vapeur en Belgique wordt op het ogenblik aangeboden...

Nie serieus, h? ... ik heb daar een bod op gedaan ,en nu zien zoveel mensen dit boek ... [:(!]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Sorry Gerolf, het spijt me werkelijk.[B)] Maar, laat ik ze dan in 't vervolg stilletjes voorbijgaan? Misschien enkel aankondigen als er nog niemand op geboden heeft? Of misschien hier, onder de forumleden afspreken: niemand bieden, de volgende is voor...

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske

Saraan, als je nog van die boeken heb ben ikke ook wel kandidaat.
eric

Michiel

Eric, ik meldde louter wat ik tegenkwam voor de geïnteresseerden, maar ik verkoop ze niet. Ze zijn niet eens van mij! Maar als ik nog wat zie, laat ik het wel weten... zolang ik niet iemand de loef afsteek natuurlijk. [:I]

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)