Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Bi

Gestart door conducteur, 10 april 2012, 00:07:15 AM

adrievans

Bi
#30
citaat:
Geplaatst door conducteur

De methode van Ton Trip om huizen te maken op basis van balsahout en gips, beschreven in de reportage in msm over zijn treinbaan Tripton On the hill, heb ik ook al aangedacht. Balsa met de nerf mee snijden is geen probleem. Dwars op de nerf





Wat dacht je van het aloude figuurzagen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

prulleman

Bi
#31
mijn voorkeur gaat naar gipsplaten pur sang. lees de artikels van Theo huybrechts(Budingen in miniatuur) maar eens na. Het uitleggen is moeilijker dan het zelf doen[;)]
en het basismateriaal kost praktisch niks, en als je een gipsplaat natmaakt kun je hem snijden als een ijstaart. Maar geen kracht zetten want dan krak... laagje per laagje het mes laten werken

Martin Welberg

Bi
#32
citaat:
Geplaatst door conducteur

Wat is de exacte benaming van het materiaal waar die heki platen uit vervaardigd zijn? (http://www.heki-kittler.de/heki_dur_modellbauplatten.php)



Styrodur, oftewel XPS schuim. Bij het werken in karton is een scherp mes een noodzaak. Werk zelf vrij veel met karton. Maar gebruik voor m'n wanden altijd foamboard, geloof dat jullie dat architectenkarton noemen. XPS schuim tussen twee lagen papier. Scherp mes ook een noodzaak. En probeer niet in een keer te snijden dat gaat niet..

Huugooke

Bi
#33
kijk eens bij het onderwerp "ooit  zal het klaar zijn" onder "dioramatje".
Als die rechte ramen kan maken kan jij dat ook![:D]

conducteur

Bi
#34
Ik wacht momenteel op een pakje van Dirk(y), als dat aangekomen is ondernemen we weer een poging.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

erik de noorman

Bi
#35
Rian,
Zoals eerder aangehaald steeds een scherp mes gebruiken.
Ik gebruik steeds karton of papier maar je moet er eerst schilderstape op kleven. Dit voorkomt het uitrafelen. Daarna kan je perfect rechte lijnen snijden zonder dat deze uitrafelen. Als je ramen en deuren uitgesneden zijn kleef je er terug een stukje schilderstape over. Daarna snij je overlangs een kruis in de tape (raamopening)en plooi je de tipjes naar binnen zoals Michael eerder heeft aangehaald.
Verdelingen in het raam maak je met gesneden stripjes schilderstape die je op de rugzijde kleeft. Daarop kleef ik dan op maat gesneden stripjes papier (ook  met schilderstape beplakt). Achteraf een nabehandeling met secondelijm en eventueel een verfbeurt. Daarna de gevel met steentjes motief op lijmen.

Erik.

Paulogic

Bi
#36
Rian toch.. je weet waar je moet zijn voor zo'n dingen...[;)]
mvg,
Paul(ogic)

conducteur

Bi
#37
Ik wil eerst een methode vinden om het zelf manueel te maken. Als dat niet lukt, kunnen we nog altijd laseren. Mogelijk heb ik binnen afzienbare tijd zelf een conventioneel freesmachientje en doen we het daarmee...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Bi
#38
Het materiaal van Dirk(y) is vandaag toegekomen met de post (bedankt Dirk!). Het ziet er een beetje uit als polystyreen, maar dan wat ruwer. Straks even testen hoe makkelijk je dat kunt snijden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Bi
#39
Het gaat schitterend om daarin te snijden. V??l zachter als PS, en geen probleem met pluizen, zoals bij de kartonnen poging.

Nu nog een goede methode vinden om een tekening mooi op het materiaal over te brengen. Ik ga de tekening maken met de computer en afprinten in spiegelbeeld, en aan de achterzijde plakken en uitsnijden.

Het uiteindelijke resultaat van deze middag is al beter dan de vorige pogingen in ps of verpakkingskarton. Ik denk voor ??n van de eerste pogingen dat het resultaat geslaagd is. Ik ga de snijranden van de ruiten wat camoufleren met een boordsteen uit blauwe steen mbv styreen profieltjes, en dit gebouw al afwerken en een plaatsje geven op mijn baantje.

Tussen de deuropening en de garagepoort heb ik ondertussen al een stukje weggesneden, blijkbaar was daar nog een stukje blijven staan. Dat ziet er al beter uit.

ter vergelijking het voorbeeld:

3888*2592px foto: http://www.treinbaanrian.be/IMG_0007.jpg(2,8Mb)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

Bi
#40
Rian we hebben het u gezegt dat dat materiaal heel goed te bewerken is.
Ik heb echter een bemerking als ik uw creatie zie.
Hoe u het doet weet ik niet, maar ik zie geen rechte snedes en zelfs is het materiaal gescheurt onderaan.
Oftewel ben je veel te snel in het bekomen van resultaat en laat je een scherp mes niet zijn werk doen. Of je gebruikt een mes waar u boterhammen mee smeert en waar je met uw blote k..t op kan gaan zitten.
Maar wat je laat zien is allesbehalve een bevredigend resultaat in de geextrudeerde PVC.

Even herhalen: Scherp mes. Een snede in verschillende malen aanbrengen.
In 1mm plaat minstens 2 a 3 keer met een mes door de snede. In 2mm is dat 4 a 5 keer. Langzaam Rian langzaam.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Bi
#41
citaat:
Geplaatst door conducteur
Nu nog een goede methode vinden om een tekening mooi op het materiaal over te brengen. Ik ga de tekening maken met de computer en afprinten in spiegelbeeld, en aan de achterzijde plakken en uitsnijden.
Ik gebruik daar zelfklevende etiketten voor (grote of kleine, samen op een A4)
Opkleven, door de lijnen snijden en terug wegnemen.
Lijmresten krijg je gemakkelijk weg met white spirit [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw