Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Bi

Gestart door conducteur, 10 april 2012, 00:07:15 AM

conducteur

Bi
Ik heb totaal geen idee waarom het dit gebouw uit eeklo als inspiratie moet dienen voor een zelfbouwpoging. Het gebouw heeft iets vind ik met die garagepoort. Het is absoluut mijn bedoeling niet om een exacte reproductie te maken. Het moet als voorbeeld dienen om eens te proberen.  
In het boek de route van het stoomcentrum Maldegem staat een foto waar het gebouw opstaat. Na wat zoeken deze foto gevonden op het net:
imghttp://lh3.ggpht.com/_WPkQwCgIiFU/SppNjbsTLdI/AAAAAAAARms/3u1mTuSAOKQ/0603-AigleBelgica,KAstrid_1.jpg/img

Op de foto in het boek staan twee mensen voor het gebouw. Aan de hand daarvan denk ik dat de gevel zo'n 7,5 m hoog moet zijn, van trottoir tot dakgoot.
Edit: Google streetview kan toch handig zijn. Rechttegenover het vernieuwde station staat tussen een rij vernieuwde huizen nog altijd dat gebouw. De benedenverdieping is wat aangepast:

imghttp://www.treinbaanrian.be/cafe.jpg/img
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

marc goovaerts

Bi
#1
Dat gebouw heeft inderdaad iets. Heel typisch en plaatsbaar in elk Vlaams dorp of kleine gemeente.
En na dik 80 jaar (zie de emailleborden) is het eigenlijk nog niet zo veel veranderd.

Voor zelfbouw van mooie gebouwen vind ik altijd wel een groot probleem: hoe ziet de achterzijde er verdorie uit ?
Het bouwvolume kan je nog wel via Google Earth h??l ruw schatten (want veel te klein).

Ik ben heel benieuwd naar je realisatie.

conducteur

Bi
#2
De achterzijde zal niet zichtbaar zijn dus geen probleem.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Bi
#3
Ik ben zeer nieuwsgierig, Rian.
Interessant project, dat ik van dichtbij ga volgen !
Succes.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Bi
#4
Het zal keuzes maken zijn Rian.
Bemerk dat de benedenverdieping veel veranderd is.
Bogen boven de poort en voordeur. Die voordeur is trouwens nu centraal daar ze origineel meer naar de rechterkant stond.
Op zich een haalbare kaart en als het nu toch niet 100% een reproductie moet zijn.
Maar de positie van de deur en al of niet een rechte balk boven poort en voordeur vind ik dat zoiets een gebouw maakt of kraakt.
Zal te zien zijn in welk tijdperk uw gebouw uiteindelijk terecht komt.
Modern dan kan die rechte balk, als het vroeger gesitueerd is zou ik toch oppassen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

conducteur

Bi
#5
Ik wil het bouwen met de raamindeling zoals op de zwart-wit foto.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Bi
#6
citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik wil het bouwen met de raamindeling zoals op de zwart-wit foto.

Groot gelijk, veel meer "authentiek". Op de recentere foto past het gelijkvloers niet bij de verdieping.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Martin Welberg

Bi
#7
Mooi project, zou zelf het pandje links op de z/w foto er gelijk bij meenemen..

ToThePoint

Bi
#8
citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik wil het bouwen met de raamindeling zoals op de zwart-wit foto.



Zou ik ook gedaan hebben. Dan kan je er alle kanten mee uit.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Dirky

Bi
#9
mooi gebouw...

Zelfs de oudste foto toont al een verbouwing. Origineel zullen de rechthoekige ramen beneden ook wel voorzien geweest zijn van een boog...
en dezelfde breedte als de bovenramen zou me dan ook logisch lijken.

Havoc

Bi
#10
Knap project. Het idee om het gebouw ernaast gelijk mee te nemen lijkt me eveneens een goed idee.

citaat:
Zelfs de oudste foto toont al een verbouwing. Origineel zullen de rechthoekige ramen beneden ook wel voorzien geweest zijn van een boog...
en dezelfde breedte als de bovenramen zou me dan ook logisch lijken.


Ik weet het nog zo niet. Het gebouw ernaast is van dezelfde periode (bouwer?) als ik zo naar de omlijsting van de ramen kijk. Maar de ramen boven de poort links zijn anders verdeeld. De ramen beneden zijn ook iets anders en die links lijken me origineler. Dat de ramen onder en boven niet gelijk zijn komt vaak voor: de indeling van de kamers was ook anders: beneden 1 vertrek de lengte van de gevel, boven meer dwars op de gevel.

citaat:
En na dik 80 jaar (zie de emailleborden) is het eigenlijk nog niet zo veel veranderd.


Niet overdrijven h?! Ik heb hier emaileborden hangen die zo oud zijn als ik en ik ben nog geen 80... Hier wat info over die brouwerij: http://www.thamerken.be/brouwerijgeschiedenis/AIGLE.htm
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Kautenbach

Bi
#11
erg fraai project/thema, vooral idd die zwartwit foto.

Ik vindt de indeling ook erg boeiend, ritme en regelmaat kom je niet tegen, 3 verschillende raampartijen op de beganegrond, 1e verdieping ook geen gelijke raam afstanden ect, juist dat maakt vindt ik vooral die zwart wit indeling tof.

ben benieuwd naar het resultaat, een kroeg of bierhandel nabouwen[:p][:p][:p] smaakt altijd[:D]

Dirky

Bi
#12
Ik heb bij het begin van het project "Nederbrakel anno 1920" een vrij zware studie gedaan rond gevels e.d. Feitelijk overdreven [:(]

Het eerste wat me opviel was de afwezigheid van de bogen beneden. Geen enkele architect zou een herenhuis tekenen met boven fraai sierwerk en beneden hoekige ramen. Hoekige ramen waren rond 1900, en vooral v??r 1900, schaars.

Het tweede was de stijl van de ramen. Helemaal niet Anno 1900 maar later. Opzoekwerk in mijn bier-encyclopedie toont aan dat Bieren Aigle-Belgica het resultaat van een fusie is, opgericht in 1928. Dus de foto dateert van na 1928... De eerste oorlog is al voorbij en stations waren geliefd doelwit van obussen.

En ik moet gelijk halen [:)][;)][}:)]
Dus moet ik in Delcampe op zoek...



PS Koningin Astridlaan noemde vroeger Statieplaats....

conducteur

Bi
#13
Ik ben blijkbaar niet handig genoeg om dit gebouw klein te krijgen in PS. Na drie pogingen heb ik het opgegeven. Het lukt maar niet om de ruiten recht te snijden. Ik ben 'zot' van (cnc)-freesmachines. Ooit zal die hier wel komen, maar nu niet, gezien het prijskaartje... Dan doen we maar voort met het handwerk. Op zoek naar een makkelijker te versnijden materiaal terecht gekomen bij de karton afkomstig van verpakkingen. Het gaat al beter, de ruiten zijn recht, maar het geeft nog altijd een slordige indruk.  

De methode van Ton Trip om huizen te maken op basis van balsahout en gips, beschreven in de reportage in msm over zijn treinbaan Tripton On the hill, heb ik ook al aangedacht. Balsa met de nerf mee snijden is geen probleem. Dwars op de nerf [B)]

Iemand idee?n voor alternatieve materialen?
Ik ga morgen eens naar Perquy Plastics, misschien hebben die een alternatief voor ps.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Bi
#14
Prachtig materiaal Dirky. Net de 2 huizen waar het hier over gaat. Het lijkt erop alsof de deur wel dezelfde gebleven is maar enkel de vensters aangepast zijn. Een kroeg is inderdaad sympatieker dan een gewoon huis.
Met vakantie voor onbepaalde duur.