Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

analoge motor

Gestart door gjvdz, 08 april 2012, 10:39:51 AM

gjvdz

Hallo allemaal,
Ik heb een m* 3328 omgebouwd maar nu zou ik voor mijn eindwerk de analoge motor terug willen gebruiken.
Ik heb voor het demonteren van de motor enkele draadjes losgemaakt en weet niet meer welke waar moet aangesloten worden.8D Kan iemand me helpen met wat foto's of een schetsje?
Alvast bedankt!
Mvg Giel-Jan

PietB

Op de site www.modelbaan.ath.cx vind je bij Documenten een lijst waarin 641 explodedviews van M?rklin (wanneer houden we eens op met dat belachelijke M* te schrijven als we M?rklin bedoelen) loks en treinstellen.
Daar staat ook de 3328 bij, met een electrisch schema.

grt P.

gjvdz

Sorry, die M* had ik gewoon gekopieerd, werkt sneller.
Mvg Giel-Jan

PietB

citaat:
Geplaatst door gjvdz

Sorry, die M* had ik gewoon gekopieerd, werkt sneller.

Ja ik vind het copy gedrag van een misplaatst gebruik op een Nederlandse site.
Daar heeft men mij nog nooit weten te overtuigen van het nut.
Volgens ??n van de moderatoren is het om de admin te kunnen vrijwaren van juridische akties als er eens wat negatiefs geplaatst zou worden over dat merk.
Kompleet flauwe kul, want andere merken worden op dat forum wel  volledig genoemd.

Maar laten we weer on-topic gaan, had je wat aan de link?

gjvdz

Ja, het aansluitschema is een beetje onduidelijk doordat het een scan was. Ik ga morgen proberen de aansluitingen te maken en dan zullen we het weten.
Mvg Giel-Jan


gjvdz

Dit is die zonder het printje.
Mvg Giel-Jan

PietB

Inderdaad voor jouw lok heb je daar niets aan.

gjvdz

Ik heb het gesoldeerd volgens de schema's en foto's die ik gevonden heb en het omschakelrelais doet wat het moet doen. De motor zelf draait niet, wel wordt er een magnetisch veld ontwikkeld, hij wordt warm en maakt een zoemend geluid. Weet iemand wat ik verkeerd kan gedaan hebben want ik zie m'n fout niet.
Mvg Giel-Jan

PietB

citaat:
Geplaatst door gjvdz

Weet iemand wat ik verkeerd kan gedaan hebben want ik zie m'n fout niet.
Een flauwe vraag, maken de koolborstels contact?
Kun je met de hand het anker draaien, maw. loopt het soepel rond?
Het wil nog wel eens gebeuren dat het tegen de benen van de veldspoel loopt, of dat er "iets" tussen zit.

Huugooke

misschien een foto maken? Een beeld zegt meer dan enz..

gjvdz

Het probleem is opgelost, de rotor werd door de stator aangetrokken en door het hierdoor gevormde contact draaide hij niet. Nu is hij anders opgesteld en is er geen contact meer.
Mvg Giel-Jan