fosforbrons voor sleepcontacten

Gestart door Michiel, 04 april 2012, 20:32:02 PM

Frank_N

#30
Zoals beloofd,Vervolg verslag aspotten/slepers:

De Minitrix 13500 (goederentrein begeleidingswagen) 2 asser voorzien van aspotten en een gloeilampje van 24 Volt[:)]
Al eerder had ik de plastic wieltjes vervangen door die van FLM.
Inmiddels 7 draadjes gebroken tijdens het terugzetten van de wagon kap [}:)] Het beste lijkt voorlopig te zijn de aspotten "los" in de opgeboorde lagertjes te drukken, zonder te fixeren met secondenlijm.
Het blijft behoorlijk goed zitten.
Het zou me niet verbazen als de draadjes beter heel blijven als ze niet gesoldeert worden aan de aspotten, maar erachter gedrukt worden met HEEL weinig secondenlijm. Daar wringt een beetje de draadbreuk-schoen.
Men moet dan zeer snel en nauwkeurig die dingen op de plaats drukken, anders misslukt de "operatie".

Het werkt! Knippert natuurlijk ook, maar probeer maar eens een ledje met bijbehorende electronica erin te proppen!

Leuke is dat je aan de buitenkant (dus ook de onderzijde) vrijwel niet kan zien dat dit wagentje achter afvoorzien is van verlichting en de stroomafname!

Een antwoord op de hamvraag, Loopt het nu soepeler in vergelijking met fosforbrons sleepcontacten [?]:
Het wagentje loopt toch iets zwaarder dan met de plastic wieltjes.
Wel gelijkmatiger. De wieltjes kun je niet echt "rond-gooien".

Maar een eerder wagentje (manschappen verblijf Minitrix 3051) uitgerust met de Conrad over-de-as slepers loopt toch wat soepeler.
De laatse is wel iets groter en zwaarder (meer metaal onder de kap).

Wat het knipperen van (dezelfde) gloeilampjes betreft, maakt het niet uit. Maakt nie uit, gaslantaarns knipperden destijds toch ook [;)][?]
Al heb ik nog geen duurproef gedaan.
Belangrijk is ervoor te zorgen dat de wieltjes en je rails goed schoon zijn.
Voorlopig denk ik dat de contact-eigenschappen van beide methoden: Aspotten / sleepcontacten niet veel verschil maken.

Wat rolweerstand betreft denk ik het nog beter zou zijn de assen bij gebruik van de aspotten wat meer ruimte te geven [^]

Edit:
Zojuist een vergelijk gedaan(rijspanning 9 Volt= Minitrix trafo) : FLM 6082 met zelfingebouwde verlichting van FLM. (piept bij rijden, maar goed constant behoorlijk fel licht, slepers over de wielflensen) De Minitrix manschappen wagen (zelfbouw verlichting, 24V telefoonlampje, Conrad slepers over de wielassen) goed verlicht, knippert soms. De minitrix 13500 met aspotten, 24 Volt lampje, zelfde resultaat. Een (1) rijtuig Rivarossi CIWL (zelfbouw verlichting met ledstrips + condensatortje, Conrad slepers op 4 assen) Licht tov de andere iets te fel (hoewel gele leds)

Edit2)
Mening van mijn vrouw (ze weet wel wat van licht en fotografie): De CIWL verlichting is goed verdeeld over de raampjes en is prachtig, maar net iets te fel, ten opzichte van de andere wagentjes.
De andere wagentjes zie je iets te veel van de positie van het lampje als "puntbron" De kleurtemperatuur van het licht is met de gloeilampjes net wat beter.
Groet van Frank

Frank_N

#31
Even een update.

Vandaag de Roco 02370A Voorzien van verlichting. Een 4 assige gereedschappen wagen, met 4 gezwarte wielstellen. (tegenwoordig gemaakt door FLM, als ik wel ben)
Vanwege erg korte assen is hier de asbussen-truuk niet te gebruiken.
Kortere assen zijn er volgens mij niet. Voldoende ruimte om de draaistellen uit te boren ook niet. De wieltjes zitten daarbij  al bijna tegen de draaistellen......
Dus de Conrad slepers maar weer eronder gefabriekt, met messing boutjes door de draaistellen gevoerd naar soldeerlippen.

Na wat tests bleek dat gele (2mm difuus) leds niet het goede resultaat gaven, in dit wagentje.

Ik heb er een smd brugcel plus condensator (220Uf, Ja  das aan de krappe kant, maar werkt precies genoeg)) ingebouwd en 2 paralel gesoldeerde telefoonlampjes van 24 Volt erachter. Dit gaf redelijk het gewenste effect, in combinatie met de ingebouwde lichtgeleider!
Groet van Frank