fosforbrons voor sleepcontacten

Gestart door Michiel, 04 april 2012, 20:32:02 PM

Michiel

Hallo iedereen,

Sleepcontacten zijn duur in aanschaf, en toch hebben we ze regelmatig nodig. Denk maar aan het inbouwen van binnenverlichting in rijtuigen, verbeteren of vervangen van de stroomopname van locs, en noem maar op.

Na een vrij lange zoektocht van bestellen en proberen heb ik uiteindelijk het perfecte materiaal gevonden om deze sleepcontacten zelf te maken: fosforbronsfolie van 0.05mm dikte. Niet dikker (<0.1mm), en ook niet dunner (>0.025mm). Fosforbrons veert goed, en een vel van 0.05mm dik laat zich gemakkelijk knippen en snijden.

Ik heb net een stoomlok, waarvan de sleepcontacten onherstelbaar verwrongen en afgebroken waren, volledig  voorzien eigen sleepcontacten, en de lok rijdt weer als een zonnetje.

Een vel folie van 5cm x 30cm kost wel zo'n 28?, maar daar doe je dan de rest van je leven mee, en die kosten haal je er heel snel terug uit. (nee, ik heb geen aandelen in de metaalsector) ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Martin Welberg

#1
En waar dan ? [?]

Michiel

#2
Tja, eender welk metaalbedrijf dat fosforbronsfolie producteert. Ik heb het besteld bij Salomon's Metalen in Groningen, maar ik vermoed dat er nog wel bedrijven zijn die dit kunnen leveren. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

#3
Leuk adres. Die leveren dus ook aan particulieren?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

#4
Inderdaad, per mail geen probleem. Jammer dat ze geen overschotjes willen opsturen. Een paar keer geprobeerd, maar dan zijn ze plots oostindisch doof. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

#5
Hangt er van af wat de minimumhoeveelheid is. Maar toch, het is al veel dat ze aan particulieren willen leveren. De meeste van die bedrijven doen dat niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Martin Welberg

#6
Mooi, daar krijg ik vast wel een bonnetje met btw van [:D]

stefanic

#7
kennen jullie deze:

http://www.benl.ebay.be/itm/100-x-Universal-Stromabnehmer-Radkontakte-Massefeder-H0-HO-lamelle-de-contact-/320882047564?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item4ab60f7a4c

100 sleepcontacten voor (in mijn geval) 25EUR incl levering. Ik heb deze onlangs gekocht (maar nog niet gebruikt) voor de zelfbouw-tweetjes waarvoor de ondrdelen op de laatste MSM-expo in bulk verkocht werden.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

wisselstromer

#8
dat fosforbrons voor sleepcontacten kan je ook in buisjes verkrijgen hier bij een belgische winkelier  [;)]
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Frank_N

#9
Die site had ik ook al gevonden, Michiel. Maar ik ga toch eerst nog een poging wagen aan de messing aspotten (nou, potjes [;)])
De sleepcontacten (conrad, werkt goed, maaaarr...)die ik gemonteert heb blijken teveel wrijving te veroorzaken, bij de messing aspotten is dat verwaarloosbaar, mi.
Groet van Frank

Michiel

#10
Gevoelsmatig lijken mij die aspotjes ook een betere oplossing, maar ik heb er geen ervaring mee. Dus, Frank, laat je iets weten wanneer je resultaat hebt?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

#11
citaat:
Geplaatst door Michiel

Gevoelsmatig lijken mij die aspotjes ook een betere oplossing, maar ik heb er geen ervaring mee. Dus, Frank, laat je iets weten wanneer je resultaat hebt?



Zal ik zeker doen!
De gedachte achter stroom-contacten te maken via een puntlager is niet zo moeilijk. Je zal altijd meer wrijvingsweerstand ondervinden waneer je de slepers over een grotere (as-of wiel)diameter laat lopen.
Die wrijvingsweerstand nl. is in punt-lagertjes mi. te verwaarlozen.
Het experiment bestaat dus nog uit: Werkt het? Ik denk van wel [^]
Groet van Frank

ysbeer

#12
Zijn die aspotjes echt zo ideaal,ik geloof het niet.
De puntlagers zitten niet stram in de potjes maar kunnen op en neer dansen.
Contact is dan hier en dan daar.(bij slecht gelegde rails)
Sleepveren op de wielen ook niet 100% maar lang niet zo slecht als hier wordt gezegd.
En vergeet ook niet het contact rails /wiel daar helpt zo een potje ook niet.
wim

Frank_N

#13
Als (zeer dun verkrijgbaar) plaatmateriaal is er ook nog Latoenkoper: http://nl.wikipedia.org/wiki/Messing_(metaallegering)
Dit spul is zelfsmerend, slap (makkelijk te bewerken)
En nog Tombak, dat is stijver.
Volgens mij zit Latoenkoper en Tombak een beetje om en om vergeleken met de verkrijgbare fosfobrons materialen.
Groet van Frank

Frank_N

#14
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Zijn die aspotjes echt zo ideaal,ik geloof het niet.
De puntlagers zitten niet stram in de potjes maar kunnen op en neer dansen.
Contact is dan hier en dan daar.(bij slecht gelegde rails)
Sleepveren op de wielen ook niet 100% maar lang niet zo slecht als hier wordt gezegd.
En vergeet ook niet het contact rails /wiel daar helpt zo een potje ook niet.
wim



Dat zou ik (nog) niet weten, Wim. Wat ik wel weet is dat het voor N spoorders belangrijk is zo weinig mogelijk rolweerstand te hebben, met een zo zeker mogelijke stroom overbrenging.
Groet van Frank