Brug voor dubbelsporige spoorlijn

Gestart door modeltreinbart, 04 april 2012, 19:08:10 PM

modeltreinbart

Bij de bouw van een klein test diorama bij mij thuis kom ik voor een opstakel .
Dit opstakel is namelijk een spoorbrug voor een dubbelsporige spoorlijn.
Mijn probleem is de volgende :  De sporen staan haaks op de rijweg en de brug heeft een overspanning van 10,5 Ho meter en moet een onderdoorgang hebben van 5 Ho meter om eventueel ook electrische trams onderdoorgang te verlenen , deze informatie is belangrijk voor het probleem waar ik namelijk mee zit.
Welke brug contructie kan ik hier voor het best gebruiken ?
Dank bij voorbaat voor jullie informatie.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Gerolf

Nog ??n gegeven nodig: hoe hoog ligt het spoor boven je weg?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

5 H0 meter is 1/87 ongeveer 5,75 cm. Lijkt me voor zelfs vor N aan de krappe kant? Een bovenligger/ vakwerkbrug  is dan volgens mij aan te bevelen. Zoals de Dambrug van Gerolf. Tenzij ik de vraag niet goed interpreteer...

Zie: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=bovenligger+spoorbrug&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1280&bih=671&wrapid=tlif133356428675010&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=h5N8T6m2CMnZ8QO_vcGqDQ

Edit1: mijn tunnelportalen zin 54 mm boven kurkbedding. Een Fleischmann (tandrad) locje met de panto's op kan daar maar net onderdoor.
Groet van Frank

modeltreinbart

De hoogte van het spoor zal afhangen van welke brug ik kan plaatsen.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

renstimpie

citaat:
De hoogte van het spoor zal afhangen van welke brug ik kan plaatsen.


???????   bepaal je niet eerst de hoogte en dan de soort brug... ???????     [?]

modeltreinbart

Ik ben namelijk meer aan het twijfelen tussen een ijzeren brug of een stenen brug.
Bij een ijzeren brug weet ik niet of mijn overspanning niet te klein is .
En voor een stenenbrug zit ik met het hoogte probleem om dit over 2 rijstroken 5 HO meter onderdoorgang te halen.
Dit is namelijk de reden waarom ik mijn hoogte van het spoor nog niet bepaald is.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Gerolf

Met een stenen brug heb je altijd een boogconstructie, maar 10 meter kunnen die zeker overspannen. Die boog hoeft trouwens geen volledige halve cirkel te zijn.
Ik ben geen ingenieur, maar mij lijkt "in het midden 3 meter hoger dan aan de zijkanten" aanvaardbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

5m doorrijhoogte en 10m breed lijkt me niet voldoende om een boogconstructie in steen uit te voeren. Maar mij lijkt het wel mogelijk om een bakstenen brug te maken met een betonnen dragende structuur. Mij doet het eigenlijk denken aan de situatie in Linkebeek, voorheen wel een mooi bruggetje:



De betonnen "bak" bovenop werd tijdens de elektrificatieswerken uitgebroken en met een metertje verhoogd, niet de mooiste oplossing:



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vanmiegroet

Michiel,
komen die foto's niet van in Op de baan?
Maar het zijn fototjes waarbij je weg kan zakken.
Kan je ook niet op die ruimte een stalenconstuctie bouwen?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

modeltreinbart

Heeft er soms iemand voorbeelden waar de straat onder de sporen gaat?
De voorbeelden die Michiel gaf zijn wel mooi maar zoek het in omgekeerde volgorde.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

rixke rail

citaat:
Geplaatst door modeltreinbart

Heeft er soms iemand voorbeelden waar de straat onder de sporen gaat?



Wat foto's gevonden, maar of je er wat mee bent ?






Foto's uit diverse bronnen.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN