Ge-scande dia's en foto's

Gestart door Peter, 03 april 2012, 11:35:16 AM

Peter

Mijn eerste dia's die ik heb ingescand. Perfekt zullen ze waarschijnlijk nog niet zijn, want ik moet natuurlijk ook leren met dat toestel om te gaan. De foto's van de AM-44 en 45 zijn vermoedelijk genomen begin de jaren 90. De eerste, de 45 werd genomen in Libramont, de twee volgende de 44 (met echtgenoote) in Bastogne.

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Scans/img015.jpg/IMG

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Scans/img016.jpg/IMG

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Scans/img017.jpg/IMG

De foto van de 141 van de DB werd genomen in de jaren 70 in Aachen Hbf

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Scans/img018.jpg/IMG

En omdat ik toch bezig was, maar ineens een van mijn oude foto's ingescand. Het toont een 051 (baureihe 50 met kabinentender) in het bahnbetriebswerk (depot) van Stollberg bij Aachen

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Scans/img001-2.jpg/IMG
Met vriendelijke groeten
Peter

ToThePoint

#1
Ziet er toch goed uit Peter.
Laat maar komen die gescande pictures.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ysbeer

#2
citaat:
Geplaatst door Peter







Ik zou toch een simpel foto bewerkings programma kopen.
In 20 sec maaak je de kleuren weer orgineel
wim

[/img]

[/img]


Ik zal je foto niet jatten peter,was alleen maar goed bedoeld als voorbeeldje en steun.
wim

Michiel

#3
Wim,

heb je manueel met de kleurcomponenten zitten spelen om dit resultaat te bekomen, of is dit een automatische correctie dat door het programma is gedaan? In elk geval zijn de kleuren weer super-fris!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

#4
Heb Photoshop als bewerkings programma, alleen....er echt goed mee werken (buiten verkleinen, vergroten en snijden) kan ik niet.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

#5
Heb je de optie "kleurherstel" in het scannerprogramma aangevinkt? Kan soms helpen!
Ook voor "professionele modus" kiezen.
En je selectie goed maken zodat er geen witte of zwarte randen mee gescand worden: dat be?nvloed de kleur en de dekking.
(Het is ook maar een dom machien!)
Scan je vanuit Photoshop of via het Scannerprogramma?

janjozef

#6
Het kan misschien beter, maar ze zeker reeds heel goed

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dieselfreak

#7
Zelf werk ik al een tijdje met Picasa, erg gebruiksvriendelijk en vaak met mooie resultaten. Mooie foto's Peter, graag meer van dat!
MC

Peter

#8
Hugo,

Ik scan vanuit het scanner programma
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

#9
Foto laden in shop
Dan 2 naar rechts  AFBEELDING
Aan klikken AANPASSINGEN
Aanklikken  AUTOMATISCH KLEUREN

Meestal is dat al voldoende

Zo niet dan niet AUTOMATISCH KLEUREN maar KLEURBALANS aantikken
Beetje schuiven met de kleuren tot mooi en dan OKE
WIM

Huugooke

#10
inderdaad, probeer het eens vanuit Photoshop

railman56

#11
het zijn toch zeer scherpe foto's. blijven proberen Peter, het lukt je wel met die kleuren. [;)]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Havoc

#12
Voor ingescande dia's is dat zeker niet slecht. Die van '90 zijn trouwens in volle zon genomen iets wat bij dia's nogal snel dit soort kleuren geeft. En die van '70 is ook normaal als ik dat vergelijk met mijn reisdia's. Je gaat daar weinig kunnen aan doen zonder dat het onnatuurlijk wordt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

#13
citaat:
Geplaatst door Havoc

Voor ingescande dia's is dat zeker niet slecht. Die van '90 zijn trouwens in volle zon genomen iets wat bij dia's nogal snel dit soort kleuren geeft. En die van '70 is ook normaal als ik dat vergelijk met mijn reisdia's. Je gaat daar weinig kunnen aan doen zonder dat het onnatuurlijk wordt.


Is de tweede 4510 (door mij gezet)niet netjes????????????
Je zal versteld staan wat er met wat moeite nog te repareren is.
Ook oude dia s helemaal blauw (geel is weg)worden nog redelijk tot zelfs goed.
Zal wel eens een voorbeeld plaatsen.
wim

jacques timmermans

#14
Peter en Wim,

Door het inscannen kun je inderdaad de kwaliteit van oude kleurendia?s en of afdrukken enorm verbeteren. Om de kleuren juist weer te geven moet je echter een grijspunt als referentiepunt kiezen en dit dan door de programmasoftware tot "fotografisch grijs" te laten kalibreren. Dit kun je eveneens met "witpunt" en "zwartpunt" om het wit en zwart in een afbeelding te corrigeren.
De originele foto van Peter vertoond een redelijke rose/rode kleutzweem, die door het herbewerken van Wim zo goed als volledig verdwenen is. Echter in de foto van Wim is nu weer een licht gele kleurzweem in het grijs (stoepstenen op het perron) zichtbaar, die je eenvoudig met een grijskalibratie kunt wegwerken.
Dergelijke mogelijkheden bieden alle goede fotografische nabewerkings programma?s en uiteraard ook Photoshop.

Jacques Timmermans