Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

reeks 72 door C.Pollet

Gestart door argilla, 30 maart 2012, 11:11:11 AM

argilla

Integenstelling wat C?dric beweerd of laat uitschijnen is de bouw niet zo eenvoudig.Ik heb het hier over de drijfstangen, zelf na een exacte kwatering,heel het zaakje wringt t
.g.v. het ballastwiel ;  de motor wormwiel- overbrenging naar het tandwiel (gaatjes moeten iets uitgefreesd worden om de juiste afstelling te hebben t.o. het tandwiel. M.a.w. soms draait het wormwiel of te rondsel loos).
Dat is de redenen dat het project reeds 3 jaar ligt te wachten op afwerking . En ik mag echt wel zeggen na zoveel jaren modelbouw en diverse modellen te hebben gedaan , dat ik wel wat ervaring heb in deze materie.
Tenzij ik ( wet van Murphy)  een bouwdoos heb gekregen die niet helemaal correct is ( met mankementen nogal meegemaakt).

Maar alvorens verder tegaan laat ik eerst Cedric zijn bouwbeschrijving in volgende artikels afmaken.
Pas dan , en het is ook dan niet meer dan eerlijk t.o. C?dric kan er verder commentaar geleverd worden.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

"Maar alvorens verder tegaan laat ik eerst Cedric zijn bouwbeschrijving in volgende artikels afmaken."

Komt er dan nog een vervolg,denk je? Volgens mij niet.Ik heb deze bouwdoos niet maar heb wel al een paar soortgelijke kits gebouwd.De lok reeks 74 onder andere maar dat is ook al weer een tijd geleden.
Bij dit soort van kits moet je zien dat er geen overmatige wrijving is op de assen in hun lagers en op de tandwiel-overbrenging .Bij die 74 heb ik bv de aslagers wat uitgevijld (na het solderen ervan op het chassis) en wel tot de assen er vlotjes in ronddraaiden.
De aandrijving bij de 74 is met een schuin geplaatste motor die via een wormwiel ??n as aandrijfd. De andere assen worden dan via de koppelstang aangedreven. De positie (de hoek) waaronder die motor staat is h??l belangrijk om een goede werking te bekomen : niet t?veel aandrukken op het tandwiel en ook niet te weinig.
Dit is puur een zaak van "trial and error" of zoeken tot je de juiste hoek te pakken hebt.

Bij de koppelstangen is dit ook zo : ik zou het chassis eerst zonder motor samenstellen en zorgen dat alles soepel draait en pas dan de motor inbouwen.Je moet dan wel een paar keer de wielen verwijderen en het chassis uiteenhalen maar dat is dan maar zo.

phille

Ik ga het artikel met aandacht volgen, het model spreekt me bijzonder aan, ( in het algemeen al wat nmbs en geel/groen is :) .
Ik ben er nog nooit aan durven beginnen , misschien nu wel maar ik vind het model niet meer terug op de site van jocadis onder merk jocadis. Misschien ergens anders ?
[?]

Huugooke

citaat:

De aandrijving bij de 74 is met een schuin geplaatste motor die via een wormwiel ??n as aandrijft. De andere assen worden dan via de koppelstang aangedreven. De positie (de hoek) waaronder die motor staat is h??l belangrijk om een goede werking te bekomen : niet t? veel aandrukken op het tandwiel en ook niet te weinig


Ik heb ondervonden dat buiten het bovenstaande (wat volledig klopt) het ook belangrijk is dat de motor niet zijdelings kan uitwijken, en dat is bij deze montage nogal gemakkelijk. Dus de "kop" van de motor (de worm) goed zijdelings fixeren.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Huugooke

citaat:

De aandrijving bij de 74 is met een schuin geplaatste motor die via een wormwiel ??n as aandrijft. De andere assen worden dan via de koppelstang aangedreven. De positie (de hoek) waaronder die motor staat is h??l belangrijk om een goede werking te bekomen : niet t? veel aandrukken op het tandwiel en ook niet te weinig


Ik heb ondervonden dat buiten het bovenstaande (wat volledig klopt) het ook belangrijk is dat de motor niet zijdelings kan uitwijken, en dat is bij deze montage nogal gemakkelijk. Dus de "kop" van de motor (de worm) goed zijdelings fixeren.


?????
De motor moet -uiteraard- goed vast staan ?n in lijn staan met het tandwiel waar de worm op ingrijpt.
Ik vermoed ook dat deze lok problemen heeft in krappe boogstralen.Net zoals elke 4-assige lok met starre assen trouwens.

Cedric

@ argilla
Pas nu gezien dat er hier een draadje loopt over mijn artikel, nu kan ik het niet laten hier commentaar op te geven:

"Integenstelling wat C?dric beweerd of laat uitschijnen is de bouw niet zo eenvoudig.Ik heb het hier over de drijfstangen, zelf na een exacte kwatering,heel het zaakje wringt t
.g.v. het ballastwiel ; de motor wormwiel- overbrenging naar het tandwiel (gaatjes moeten iets uitgefreesd worden om de juiste afstelling te hebben t.o. het tandwiel. M.a.w. soms draait het wormwiel of te rondsel loos)...
"

Dit is de eerste keer dat ik een messing bouwkit in elkaar gestoken heb en ivm uitlijning vd wielen en motor heb ik absoluut g??n probleem gehad. Nadat ik met zorg het chassis gesoldeerd heb (ervoor zorgen dat alles perfect haaks staat) heb ik de wielen gemonteerd en dit liep zonder problemen. Met het monteren van de motor heb ik eigenlijk ook geen enkel probleem gehad. Mijn insziens is dergelijke kit ook niet de meest moeilijke zaak om in elkaar te steken, zeker niet ivm sommige kits van stoomloc's (toevalling heb ik een oude RailHobby tijdschrift hier liggen met een artikel van bouw en verbouw van een NS 3900 DJH kit en het drijfstangmechanisme van deze kit ziet er wel wat complexer uit dan het eenvoudige overbrengmechanisme van de 72)

Ik ben ook niet van plan om nog een vervolg te schrijven. Met het artikel heb ik gewoon willen aantonen dat messing modelbouw voor iedereen weggelegd is, je moet er gewoon durven aan beginnen...

phille

Doet me toch weer zin krijgen.
Ik vind wel niets terug op de site van jocadis, is deze set niet meer verkrijgbaar?
Kan deze in 3rail versie gebouwd worden?