Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Uhlenbrock decoders (Grrrrr)

Gestart door n/a, 27 november 2005, 00:24:36 AM

tonycabus

#15
Ik las effe mee... Ik vernam dit ook van Pol, maar inderdaad het gaat niet om een zelfde type decoders. Ze zijn, geloof ik, ok flink wat duurder dan de "gewone" voor permanentmagneet-motoren, niet?
Zoiets zou niet mogen!

Is de rotor vervangen door een vijfpolig type, of is het de originele (stroomvreter) met drie polen?

Zijn de condensators verwijderd? De verlichting aangepast zoals het hoort?
Misschien overbodige vragen voor iemand met Wim's ervaring, maar een tip voor diegenen die rare problemen ondervinden... Zo heb ik het ook moeten leren (en nog!..)
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

#16
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Ik las effe mee... Ik vernam dit ook van Pol, maar inderdaad het gaat niet om een zelfde type decoders. Ze zijn, geloof ik, ok flink wat duurder dan de "gewone" voor permanentmagneet-motoren, niet?
Zoiets zou niet mogen!

Is de rotor vervangen door een vijfpolig type, of is het de originele (stroomvreter) met drie polen?

Zijn de condensators verwijderd? De verlichting aangepast zoals het hoort?
Misschien overbodige vragen voor iemand met Wim's ervaring, maar een tip voor diegenen die rare problemen ondervinden... Zo heb ik het ook moeten leren (en nog!..)



Tony, misschien verstandiger om eerst de inbouw instructies eens te lezen voor deze decoder, dan hoef je niet van deze overbodige vragen te stellen.

Wim.

tonycabus

#17
Wel, Wim,
Helaas stonden de dingen die ik aanhaalde niet in de instructies geleverd bij de Lenz Gold-dekoders! Ook een versie op het net repte daar met g??n woord over, vandaar, zie je!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

svvander

#18
@Wim; neem van mij aan, als Tony iets vraagt, dan mag je er zeker van zijn dat hij het zelf niet vond. Tony kennende zal 'm alles gedaan hebben om het wel te vinden! (In tegenstelling met mezelf, ik vraag het nog is liever op het forum! [:p][B)][:)]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

#19
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Wel, Wim,
Helaas stonden de dingen die ik aanhaalde niet in de instructies geleverd bij de Lenz Gold-dekoders! Ook een versie op het net repte daar met g??n woord over, vandaar, zie je!



Maar Tony, ik heb het niet over Lenz Decoders, dus snap ik deze reactie niet.

Wim.

tonycabus

#20
Ow zow....
Ik wou dit euvel even onder de aandacht brengen, Wim...
Ik wilde nl. een paar Trix-loks van dekoders voorzien en merkte om te beginnen dat, hoewel het om GELIJKSTROOM-loks gaat, hun aansluitdraden in de M?rklin-kleuren zijn...
Bovendien, niettegenstaande het dus gel.... hebben ze hun leds met ??n kant aan massa. En zitten er ook nog eens extra diodes in die ervoor zorgen dat alle leds "mooi" tegelijk branden.
En dat dus terwijl er een "genormde" 8-polige aansluitplug in zit.
Door de bovendien talrijk aanwezige ontstoorkondensatoren wil zo'n onding natuurlijk niet rijden zoals het hoort.
Ik wilde daarvoor dus even waarschuwen want normaal gesproken sluit je een dekoder aan met de plug ( maar er staat zelfs niet eens een merkteken in de lok waar pen1 moet komen! ) en rijden maar!
Forget it met Trix (Hamo) loks!
Toegegeven, die condensatortjes had ik er meteen uit moeten flikkeren...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

#21
Ik heb zonet een intellibox gekocht , maar heb een duitse handleiding.Weet iemand hoe ik aan een nederlandse geraak ? Is dit eventueel via het internet te krijgen ?
Gr Eddy

n/a

#22
Eddy,

Welkom bij de club, maar je aanschaf heeft eigenlijk niet zoveel te doen, met het onderwerp waar je deze vraag stelde. Het beste is om dan even een geheel nieuw onderwerp te beginnen, want anders is her niet meer terug te vinden als iemand anders ook op dit onderwerp zoekt.

Maar de NL-handleiding kun je downloaden vanaf de Uhlenbrock site.
http://www.uhlenbrock.de/3/4/0/2/0/ICD6ACEC-002.apd/Bes60506-03.pdf
of vanaf de Hobby-time site
http://www.hobbytime.nl/files/Bes60506-03.pdf

Wim.

TrainTechnology

#23
@Tony,

Hier wordt heel wat ombouwwerk uitgevoerd, en mijn ondervinding leert ??n ding: beschouw een Trix-loc maar als een M?rklin: alle elektronica eruit flikkeren en draadjes solderen zoals jij het wilt.

Trouwens, ben je er zeker van dat de LED's voor de sluitverlichting met hun massa samen liggen? Ik heb er al meer gezien met het omgekeerde, wat dus wel goed bruikbaar is. Er bestaat hier zowiezo wel een oplossing voor, maar ik moet het schemaatje eens opdiepen...

Mattias

n/a

#24
Vanavond een leuk lokje van Roco aangeschaft met daarbij een loss decoder van Uhlenbrock, de 76 420.
Even op internet de naam ingetoetst en de schrik sloeg me om het hart, het zou een slechtwerkende decoder zijn.
Natuurlijk zijn de voorgaande reacties wat gedateert maar even een reactie van mij erbij.
Na het inbouwen en het geven van een nieuw adres liep het lokje zonder problemen.
Het blijkt dus dat Uhlenbrock wel een aankoop is die je rustig kunt doen.
Natuurlijk zegt het niets over de verdere serie decoders maar mijn ervaring met dit stukje elektronica is positief.
Ik ben benieuwd wat de andere ervaringen nu zijn.


erik de noorman

#25
70 % van mijn lok's zijn uitgerust met uhlenbrock decoders zowel met de decoders 76200 als de 76400 (enkele met een extra soundmodule). Tot nu toe nog altijd zeer tevreden over deze decoders. Voor mij geen tams decoders en lokpilots  (fx) meer.


Erik.

Flip2

#26
Een opmerking ik dacht dat de hogervermelde Uhlenbrock decoders multiprotokol dekoders zijn.
Dit is naar mijn mening om moeilijkheden vragen.
Heb je een M?rklin baan neem MFX  of Motorola dekoders rij je gelijkstroom neem DCC dekoders. Hoe meer een ding aankan hoe meer kans op problemen.

Gr

Julien

erik de noorman

#27
Julien waarom ? Dat werkt perfekt. Het enige probleem dat ik tot nu toe ben tegengekomen is dat mfx decoders ( wanneer de lok rijdt) mijn seindecoders van brelec verstoren.

Erik

Peter

#28
Heb in verschillende loks Uhlenbrock multiprotokol decoders type 76320 en heb geen enkel probleem ondervonden na inbouw.
Het voordeel van dit type is dat ze beduidend kleiner zijn (en ook goedkoper) dan de lokpilot van Esu en de Silver decoder van Lenz.
Met vriendelijke groeten
Peter

René

#29
Toch vreemd allemaal. 80% van de ingebouwde decoders werkt niet goed. Dat is iets dat geen enkele fabrikant zich kan veroorloven. Het zou een slechte partij kunnen zijn maar niet meer dan dat.
Gezien de omschrijving zou ik toch niet zo snel de fout in de decoder zoeken. Het warm worden is veelal het gevolg van een te groot stroomverbruik. En in veel gevallen het gevolg van een zwaar lopende motor. De condensatoren kunnen hierbij ook voor een verhoogde stroomafname zorgen.
Als het al aan de decoder ligt lijkt het mij in het gedeelte te liggen waar gecontroleerd wordt wat de temperatuur is.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl