Uhlenbrock decoders (Grrrrr)

Gestart door n/a, 27 november 2005, 00:24:36 AM

n/a

Hier toch even een negatief oordeel over de Uhlenbrock decoders 76200 en de 76420, zoals al eerder gemeld, hebben wij via onze modelspoor club een 10 tal 76200 ingebouwd in diverse M?rklin loks, en daar doen het er maar 2 van zonder problemen, de 8 andere hebben diverse problemen. Zelfs hebben wij er al een retour gekregen, die opgestuurd was voor garantie, maar deze bleek na montage maar 1 richting op te rijden. Dus komt het totaal op 9 slechte decoders.

Van de 76420 hadden wij er gelukkig maar 2, maar alle twee geven ze hetzelfde probleem, de een zat in een Piko (dispolok) en de andere in een Roco type NS1000.
Deze loks stoppen met rijden na 0ngeveer een minuut of 3 en staan dan vrolijk met hun lichten te knipperen, overbelasting dus. En dat als losse lok, hangen wij er een sleep van 4 D-rijtuigen achter, dan is de rijtijd nog korter.

Nu kunnen wij ons niet voorstellen dat wij de enige met deze problemen zijn, dus hierbij een oproep aan een ieder om zijn ervaringen met deze decoders hier eens te melden, zodat wij richting Uhlenbrock eens een verslagje hiervan kunnen doen.

Verder zou ik het advies willen geven aan een ieder die overweegd deze decoder types te willen aanschaffen, dit voorlopig niet te doen.

Wim.


erik de noorman

#1
Wim,

Ik heb alleen maar Uhl. 76200  (8 stuks) en 75200 (6 stuks)in mijn marklin's en gelijkstroomlo's (lima, roco, kmb)nog nooit problemen mee gehad.

Ik vermoed dat er ergens toch niet klopt met het inbouwen en het aansluiten van de decoders.

Erik

pahasoft

#2
Erik,

Ik twijfel toch echt niet aan de kundigheid van Wim inzake het inbouwen; dit zal goed zijn gebeurd.

Blijft wel vreemd dat 1 persoon er geen last mee heeft en een club wel. Het zijn bijna 2 uitersten [?]

erik de noorman

#3
Ik twijfel ook niet aan de kunde van Wim (ik lees ook rail hobby en rail magazine). Maar zoals ik al eerder zij ik heb met die decoders nog nooit problemen gehad. Op mijn baan trekt zo'n maklin doorlopend met een Uhl. 76200 gemakkelijk een sleep van 20 wgons (2 assers) en in mijn baan zijn klimspiralen verwerkt. Zelfs in rangeerstand op min. snelheid geen enkel probleem.
Ik denk niet dat ik alleen ben die geen enkel probleem heeft met die decoders. Ik heb er geen enkel voordeel aan om Uhl. decoders te promoten hoor.  Ik heb ook lokpilot's en dat is een ander paar mouwen.
Ik meen nog  eens hier op het forum  dezelfde klacht te hebben gelezen
en ik dacht met het aanpassen van de CV 61 (temp. beveiliging) dat het probleem was opgelost.

Mischien een slecht lot decoders zijn ze allemaal op hetzelfde ogenblik aangekocht?

Erik


n/a

#4
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Wim,

Ik heb alleen maar Uhl. 76200  (8 stuks) en 75200 (6 stuks)in mijn marklin's en gelijkstroomlo's (lima, roco, kmb)nog nooit problemen mee gehad.

Ik vermoed dat er ergens toch niet klopt met het inbouwen en het aansluiten van de decoders.

Erik



Erik, ik zal je even uit de droom helpen, deze inbouw doen wij samen in een team, niet alle zijn door mij ingebouwd. Om alles uit tesluiten hebben wij na de eerste teleurstellende resultaten besloten om de decoder alleen in te bouwen als de lok in nieuw staat is, dus volledig schoongemaakt anker doorgemeten, veldspoel doorgemeten, nieuwe koolborstels, nieuwe sleper.
De Piko Dispolok was een nieuwe zo uit de doos met een nemstekker. Dus daar is niet zoveel verkeerd aan aan te sluiten. Deze lok rijdt nu betrouwbaar zijn rondjes echter met een DCX51 van CT-Elektronik aan boord.
Dus het blijft ons verbazen dat er niet meer klachten zijn, of het is zo dat deze decoder weinig wordt toegepast, dat kan natuurlijk ook. Maar uit informatie van Hobby-Time zelf zijn er al een behoorlijk aantal decoder retour gezonden aan hun.

Wim.

erik de noorman

#5
Wim,

Nogmaals ik heb nog nooit problemen gehad met de Uhl 76200 en de 76400 sinds kort.
Zoals ik al eerder heb aangegeven in ander draadjes op dit forum ik hoef momenteel geen andere.
Ik krijg van de week twee nieuwe 76200 en 76400 toegezonden na inbouw laat ik weten hoe ze werken. Indien negatief zal je het zeker horen.

Het is best mogelijk dat er een slechte serie is afgeleverd, daarom ook mijn vraag zijn ze op hetzelfde ogenblijk en op dezelfde plaats aangekocht.

Ik geef allen maar mijn ervaring met deze decoders en voor zover ik weet van andere die deze decoder ook hebben ingebouwd zijn ze allen zeer positief.

Zoals mijn groentenventer zegt kom zien en overtuig u.
Erik

erik de noorman

#6
Wim,

En wat zijn de negatieve ervaringen met de 76200?

Erik

n/a

#7
Nee, ze zijn niet allemaal op dezelfde plaats gekocht en ook niet in dezelfde periode. Ik spreek overigens over een 76420 en niet over een 76400.
En wat betreft de ervaringen, dat is ook wat wij nu doorgeven, maar helaas zijn deze wat minder positief, dus kom langs en aanschouw met eigen ogen.

Wim.

n/a

#8
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Wim,

En wat zijn de negatieve ervaringen met de 76200?

Erik



1: Het niet reageren op zijn adres na een opstart van het digitale systeem, pas na het lichten van de wielen op een onderspanning staande baan, weet hij ineens dat het een digitale decoder is.

2: het spontaan defect raken van de veldspoelsturing. Na minder dan een uur in bedrijf  te zijn geweest.

3: De temperatuur welke veel te hoog oploopt, dus hier ook een overbelasting melding, dus de lok stopt met knipperende lichten zelfs als hij als losse lok rijdt.

Als deze decoder (76200) op een gelijkstroommotor wordt aangesloten, dus zonder gebruik te maken van de veldspoelsturing, zijn de problemen over en werkt hij naar behoren, maar daar was hij niet voor ontworpen, en ook niet voor aangeschaft.

Dus vinden wij dat dit zaken zijn, welke de betrouwbaarheid en de geloofwaardigheid van deze decoders zich in een kwaad daglicht laten plaatsen.
Het is niet zo dat ze deze decoders weggeven.
In onze ogen zeer ernstige klachten.

Wim.

erik de noorman

#9
Ik heb nog geen enkel probleem gehad met de probleemstellingen die jij aanhaald.

Mijn intellbox staat ingesteld op de fabrieksinstellingen.
Sommige decoders staan Dcc ingesteld (28 rsijstappen)en andere op het motorola format. Ik laat ook alle CV op de fabrieksinstellingen staan.
Enkel min en max. snelheid, optrek en afremtijd, en de gemiddelde rijsnelheid worden aangepast.

Bij het opstarten van de baan nemen ze automatisch hun oude rijopdrachten en ingestelde functie aan. Een rondje rijden is op mijn baan welgeteld 34 meter , doen ze rondje na rondje.
Zelfs kruipen met een hele sleep in de klimspiralen zonder probleem van warm worden en overbelasting.
Zoals beloofd laat ik mijn ervaring weten met de nieuwe nog te plaatsen decoders.

Erik

n/a

#10
Deze problemen doen zich voor op vershillende banen, dus bij de leden thuis als ook op de clubbaan.
De gebruikte digitale systemen:
Marklin Digital (6021)
Intellibox 3 verschillende.
Lenz Digital Plus Versie 3 en versie 2.3
MRdirect via een 6604 als booster
DDW via een LV101 als booster.

Dus de factor systeem en systeem instellingen kunnen we vergeten.
Als deze decoders zijn eerst getest met de default instellingen en gaven dan al gelijk de genoemde problemen, en instellen van andere waardes had geen effect zowel positief als negatief.

Wim.

erik de noorman

#11
Wim, ik geloof u hoor maar tot nu (gelukkig) ben ik daar van gespaard gebleven.

Erik

n/a

#12
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Wim, ik geloof u hoor maar tot nu (gelukkig) ben ik daar van gespaard gebleven.

Erik



Erik geloof mij maar, als ik iets openbaar maak, dan ben ik en in dit geval is het zijn wij, niet over een nacht ijs gegaan. En hebben we alle mogelijke factoren uitgesloten. Maar het moet eigenlijk gewoon zo zijn dat je een decoder in een lok prikt en dat hij doet wat hij moet doen, en dat je niet eerst van alles uit de kast moet halen om het eventueel te laten werken.
Zo zijn er helaas nog meer decoders die in deze categorie vallen, maar deze laten we nu even buiten beschouwing.

Wim.

Pol De Bard

#13
Ik had een dergelijke ervaring met een Viessmann-dekoder in een Mehano Blue Tiger...Vrolijk geknipper na enkele sekonden rijden!
Blijkt die dekoder een maximum-stroom van 1,1A aan te kunnen. Wat toch niet mis is (geen probleem in een Flm en een Roco-lok van zelfde klant!). Ik heb dan maar een Lenz Gold, goed voor 1,8A, eringestopt en zie daar, probleemloos!!

n/a

#14
Kiss,

Alleen het probleem is nu dat de 76200 voor de Marklin Universeel motor is bedoeld en dat hij bedoeld is voor de ombouw naar een cruise control zonder dat de veldspoel hoeft te worden vervangen, door een permanent magneet. Helaas dus.

Wim.