MSM 113

Gestart door doomslu, 25 maart 2012, 22:37:01 PM

marc goovaerts

Kan je die foto eens scannen en plaatsen ?

Een verplicht onderbord ben ik in de wetgeving nog niet tegengekomen, tenzijeen bord 'Attention - Let op' in het KB van 26 maart 1936.
Maar mijn studie van de verkeerstekens is nog maar uitgetekend van 1885 tot 1958...

Ik herinner me uit mijn kindertijd (zo lang geleden dus) wel een bord met 'Motor afzetten aub'bij sommige grotere overwegen(?).
Het was dan ook de tijd dat 'milieubewustzijn' in de mode kwam.

dieselfreak

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Kan je die foto eens scannen en plaatsen ?

Een verplicht onderbord ben ik in de wetgeving nog niet tegengekomen, tenzijeen bord 'Attention - Let op' in het KB van 26 maart 1936.
Maar mijn studie van de verkeerstekens is nog maar uitgetekend van 1885 tot 1958...

Ik herinner me uit mijn kindertijd (zo lang geleden dus) wel een bord met 'Motor afzetten aub'bij sommige grotere overwegen(?).
Het was dan ook de tijd dat 'milieubewustzijn' in de mode kwam.




Dat scannen zal iets voor morgen worden, voor de rest van de dag heb ik andere, niet spoorse verplichtingen.
MC

dgrr57



Het bord (Franstalig gedeelte)

Feu rouge : STOP
Feu blanc : passage autoris?
Feu ?teint : Attention Signal d?rang?

(Nederlandstalig gedeelte)

Rood licht : STOP
Wit licht : licht : doorgang vrij
Geen licht : let op Sein gestoord

Dit is wat IK denk te lezen. Andere meningen zijn welkom [:)]

Gerolf

Dat zou best wel eens juist kunnen zijn, Patrick [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Het zou in ieder geval plausibel zijn. Die letterlijke teksten staan ook in het KB van 16 oktober 1957 (wanneer voor het eerst seinen met drie lampen verschijnen, naast varianten met twee rode lichten of ??n enkel).

De foto dateert, gezien de achterplaat van de lichten, waarschijnlijk van na het KB van 31 decemer 1966. Daarvoor waren het drie cirkels in driehoeksplaatsing.

dieselfreak

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Het zou in ieder geval plausibel zijn. Die letterlijke teksten staan ook in het KB van 16 oktober 1957 (wanneer voor het eerst seinen met drie lampen verschijnen, naast varianten met twee rode lichten of ??n enkel).

De foto dateert, gezien de achterplaat van de lichten, waarschijnlijk van na het KB van 31 decemer 1966. Daarvoor waren het drie cirkels in driehoeksplaatsing.



Aha, de foto is intussen reeds ingescand heb ik gezien. De uitleg van de tekst op het waarschuwingsbord lijkt mij aannemelijk.Als bijkomende info kan ik nog meegeven dat de foto genomen is in mei 1962,deze overwegsignalisatie stamt dus duidelijk voor 1966.
MC

marc goovaerts

citaat:

Als bijkomende info kan ik nog meegeven dat de foto genomen is in mei 1962,deze overwegsignalisatie stamt dus duidelijk voor 1966.



Vreemd, want dit type achterplaat verschijnt pas in het Staatsblad bij het genoemde KB van 1966 (oude science fiction ? [:D])

dieselfreak

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

citaat:

Als bijkomende info kan ik nog meegeven dat de foto genomen is in mei 1962,deze overwegsignalisatie stamt dus duidelijk voor 1966.



Vreemd, want dit type achterplaat verschijnt pas in het Staatsblad bij het genoemde KB van 1966 (oude science fiction ? [:D])




Het Staatsblad had misschien 4 jaar vertraging? Het moet niet steeds de NMBS zijn die last heeft van deze kwaal.
MC

marc goovaerts

Dat is inderdaad niet zo vreemd.
De eerste (6) internationale verkeerstekens werden ook op een conferentie in Parijs afgesproken in 1919, om pas in 1924 in het Staatsblad te verschijnen.

Alleen, normaal zijn verkeerstekens pas geldig wanneer ze 'conform vorm en plaatsing' zijn met wat in het Staatsblad verschijnt. Ook overwegen vallen hieronder.

Maar wet en realiteit in Belgi? ?[xx(]

Ook nu nog staan er verkeerstekens die eigenlijk de vorm van de jaren 50 hebben, en die ondertussen vervangen zouden moeten zijn. Eigenlijk mag je er dus officieel je voeten aanvegen, wegens 'niet conform meer'. [;)]

dieselfreak

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Dat is inderdaad niet zo vreemd.
De eerste (6) internationale verkeerstekens werden ook op een conferentie in Parijs afgesproken in 1919, om pas in 1924 in het Staatsblad te verschijnen.

Alleen, normaal zijn verkeerstekens pas geldig wanneer ze 'conform vorm en plaatsing' zijn met wat in het Staatsblad verschijnt. Ook overwegen vallen hieronder.

Maar wet en realiteit in Belgi? ?[xx(]

Ook nu nog staan er verkeerstekens die eigenlijk de vorm van de jaren 50 hebben, en die ondertussen vervangen zouden moeten zijn. Eigenlijk mag je er dus officieel je voeten aanvegen, wegens 'niet conform meer'. [;)]




Een goed voorbeeld hiervan is het verkeersbord dat onbewaakte overwegen aanduidt (met de afbeelding van een stoomtrein). En zo zijn er nog wel enkele te bedenken. Misschien veiligheidshalve toch best rekening mee houden wanneer je zo'n bord tegenkomt, ook al rijden er bijna geen stoomtreinen meer, behalve op museumlijnen.
MC

marc goovaerts

En net dat bord is ??n van de langst overlevenden (behorende tot de eerste 6). Naar het schijnt zal het in het volgende verkeersreglement nog steeds een stoomloc blijven ! Niet omat je ze nog overal tegenkomt, maar omdat het de meest herkenbare afbeelding van een trein schijnt te zijn.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
...schijnt zal het in het volgende verkeersreglement nog steeds een stoomloc blijven ! Niet omat je ze nog overal tegenkomt, maar omdat het de meest herkenbare afbeelding van een trein schijnt te zijn.
Het zijn gewoon de mooiste, meest inspirerende, ... soort locs. Of niet soms ? [8D] [:p] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

groot gelijk Gerolf, de enige en echte loc,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Binco

Vandaag* al eens doorbladerd!
Ik ben steeds blij dat er een stukje 'treinsamenstelling' in staat.
Ook het artikel van Peter VG vind ik knap, kan ik wel wat idee?n uit halen en uiteraard is al de rest ook tip top in orde[;)]

* Niet dat ik hem nu pas gekregen heb maar ik zat in Itali? op het moment dat hij in de bus viel. (op mijne verjaardag [:D][:D])
Bedankt heren van de redactie [;)]
Je mag hem volgend jaar terug op de 30ste plannen,
dat is altijd een leuk verjaardagscadeau [:D]

[:)][;)]

PeterVG

Bedankt Stephen

Het is leuk als een artikel van je hand gepubliceerd werd maar nog fijner als het waardering kan vinden.
In het volgende nummer zal het artikel over achtergrondschilderen een plaatsje vinden.