daken (dakpannen) vervuilen

Gestart door conducteur, 21 maart 2012, 21:42:48 PM

conducteur

Hoe begin je daaraan? Heb de dakpannen al een nieuw kleurtje gegeven (roodbruin ipv blinkend rood), maar dat ziet er nog altijd nagelnieuw uit? Mijn minibaantje is al een hele leerschool geweest, en ben nu de huizen verder aan het afwerken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

WAJ Janse

#1
Rian,
ik denk dat het vervuilen van daken niet wezenlijk verschilt met dat van andere onderdelen op scenery e/o rollend materieel.
Misschien heb je wat aan dit draadje op een Ned. forum:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=12957.0

Succes!
 

loebaske

#2
Eens met de fiets rond rijden met fototoestel en je merkt wat er allemaal mogelijk is [:)]

conducteur

#3
Vanuit mijn huis kun je een 60-tal daken waarnemen. (gericht naarde vier windstreken) Inspiratie genoeg, ze zijn allemaal verschillend... Het probleem is: hoe vertaal je dat in model? Welke techniek heb je nodig?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

WAJ Janse

#4
Rian,
verf eens een aantal (individuele) dakpannen met net iets afwijkende kleuren. Je zult zien dat dat al een ander gezicht toont. Als je dan
ook nog wat nuanceringen aanbrengt op de randen (drybrush) wordt het
nog weer mooier aan te zien.
Kijk ook nog eens bij de volgende sites: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11004.0

en  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11942.0

Heb je misschien ook nog wat aan.
M vr gr,
Wim
 

Peter

#5
Ieder heeft wel zijn eigen methode om een dak te verweren/vervuilen.
Hang wat af van het voorbeeld en je eigen smaak.
Zelf heb ik het dak van mijn stationsgebouw van Gengenbach, met wat experimenteren vrij goed gelijkend met het grote voorbeeld gekregen.
Om te beginnen was het dak in witte kunststof (Goover-models)
Eerst een laag zeer donker matgrijs van Humbrol. Dan een washing met oranje (ja, ja) om de verewering aan te duiden. Darna een wash met veel verdund wit (Vallejo) en uiteindelijke nog een lichte wash met London grey van Vallejo
Vind zelf dat het goed gelijkend is nu.[:I]


Dit in tegenstelling voor het dak van mijn seinhuis Antwerpen-Schijnpoort, waar ik om versleten zink na te bootsen een geel/grijze onderlaag van Humbrol gebruikt heb, gevolgd door meerdere lichte washes met veel verdunde Tamiya matzwart.


Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

#6
Wash... Is de verf dan echt bijna water, of nog net niet?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

#7
Rian, mijn raad is dat je beter iets meer verdund dan echt nodig. Zelf even proberen op een stukje afval (met dezelfde onderlaag) laat je het resultaat zien.
Je kan beter twee of meer washes geven met verf die mischien iets te dun is, dan verf gebruiken die onvoldoende verdund is.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

#8
Een wash is heel erg verdund, te vergelijken met het water waar je verfborstels in gespoeld hebt.
Dat spoelwater is trouwens ook vaak bruikbaar: het bevat meestal een mix van kleuren die "toevallig" geschikt blijkt voor wat je wil.
Een wash geeft een effect alsof je h??l dun met een airbrush hebt geverfd, maar daarbovenop loopt er wat meer pigment in kiertjes, net zoals regenwater vuil meeneemt en opstapelt.
Probeer het maar eens op een afvalstukje. Beter 10 verschillende washes dan het in ??n keer goed proberen te krijgen.
Je ziet van thuis uit 60 verschillende daken - dus heb je door dat "het verweerde dak" niet bestaat. Maar je zal wel gemeenschappelijke eigenschappen zien: vuilophopingen, mos, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

#9
Ik gebruik voor alle verweringen steeds waterverf. Eerst een sterke wasch met een basiskleur (vb:zwart. Daarna wordt deze deels weggewassen, daarna worden de kleuraccenten aangebracht soms met een droog gewreven borstel soms met waterige waterverf. Daarna fixeren met matte vernis.
Waterverf geeft hetzelfde resultaat als pigmentpoeder (is in feite pigmentpoeder).

Erik.