Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Achtergrond

Gestart door Peter, 21 maart 2012, 20:03:06 PM

Peter

Heb vandaag mijn achtergronden van Faller aangekregen.
Mijn keuze is gevallen op de achtergrond Schwarzwald-Baar, nadit ik vernomen had dat er ook eenverlengstuk voor bestond
Faller ref: 180511 en 180514.

Wat is de beste manier om zo'n achtergrond op MDF-plaat te kleven, of zou ik beter ander materiaal (hardboard, multiples enz.) gebruiken?
Met vriendelijke groeten
Peter

just4fun

citaat:
Geplaatst door Peter

Heb vandaag mijn achtergronden van Faller aangekregen.
Mijn keuze is gevallen op de achtergrond Schwarzwald-Baar, nadit ik vernomen had dat er ook eenverlengstuk voor bestond
Faller ref: 180511 en 180514.

Wat is de beste manier om zo'n achtergrond op MDF-plaat te kleven, of zou ik beter ander materiaal (hardboard, multiples enz.) gebruiken?


Ik denk dat ik dat zou proberen met lijm uit een spuitbus (van goede kwaliteit, maar sorry, geen ervaring, dus kan ik geen tip geven). Of misschien kan je eens langs een behangpapier-winkel gaan en uitleggen wat je wil kleven.
En hoe dik plan je uw MDF-plaat? Ik zou ze niet te dik nemen. Dit om het 'ophangen' niet te zwaar om werken te maken.
Paul

ysbeer

Peter
De plank eerst goed drogen echt uitdrogen door hem warm op te slaan
Niet te dunne plank nemen
8mm mdf is prima
De achter grond voor het lijmen in een vochtige omgeving leggen.
Bij regenachtig weer buiten,of in de badkamer waar je flink gaat staan stomen.
Achter zijde met lijm (spuitlijm voor behang)of zelf gemaakt
Nat maar niet te nat er op plakken.
Goed vlakstrijken en laten drogen .
Het papier krimpt (water verlies) en de plank neemt wel water maar niet teveel
Resultaat het papier zit prachtig vlak en blijft dat ook
wim


Frank_N

Ooit heb ik eens een fotocollage gemaakt van een stuk of wat foto's van de Forth-rail bridge. Dus de brug in stukjes gefotografeerd. Het beste resultaat was de plaat aan beide zijden te belijmen. Deze plaat was mdf (weet zo ff niet hoe dik) maar iets van 10-12 mm, over een lengte van pakweg 1,5 meter. Het is nog altijd recht!

Edit) Ik gebruikte daarvoor verdunde houtlijm.
Groet van Frank