Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Bistabiel relais

Gestart door Frank_N, 16 maart 2012, 19:35:11 PM

Geert

Er is redelijk wat nachtdenkwerk aan vooraf gegaan.

Nu een simpel tekeningske erbij zodat het voor iedereen duidelijk is [;)]

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Gerolf, je tekening is bijna goed.
In het relais teken je twee spoelen, maar het betreffende relais heeft daadwerkelijk maar ??n spoel.
Het anker van het relais is voorgemagnetiseerd met een permanent magneetje, en daardoor is de schakelrichting afhankelijk van de stroomrichting door de spoel.

Gerolf

Ah - OK [:I] Ik had eigenlijk geen idee hoe zo'n "stroomrichtinggevoelig" bistabiel relais werkt.
Ik dacht dat die twee spoelen elk een diode hadden. Weer wat bijgeleerd [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Google maar eens op polarized relay.
Er gaat een wereld voor je open.

Frank_N

Ik wist ook niet hoe zo'n relais werkt [:I] Interessant leesvoer, Klaas!
Gerolf: dank voor de afbeelding, en beiden voor je support!

Die spanningsval van 1,8 Volt geeft wel te denken..Terwijl het relais ook (ben er niet zeker van of dit betrouwbaar genoeg is) werkt met een enkele brugcel +/- doorverbonden. Spanningsval is dan 1,2 Volt. Dat is dichter bij de 1 Volt spanningsval over de triac in deze schakeling: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/19/modelbouw/treindetectie.html
Deze wil ik in het schaduwstation gebruiken in combinatie met een infra-rood lichtsluis. Daarom zou het handig zijn als de spanningsval over de verschillende detectie schakelingen ongeveer even groot zijn.

Maar goed, het ging om het experiment [:)] De oplossing is bruikbaar.
Groet van Frank

Gerolf

Ik dank dat het door jou genoemde schema voor wisselstroombanen bedoeld is. Stroomdetectie bij gelijkstroom is meestal eenvoudiger.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik dank dat het door jou genoemde schema voor wisselstroombanen bedoeld is. Stroomdetectie bij gelijkstroom is meestal eenvoudiger.



Ik vermoed dat dank=denk?

De schakeling met de triac werkt met alle voorkomende baanspanning, dat is juist het mooie! De triac zal iedere spanningsvorm doorlaten (dus ook digitale) zolang het in geleiding is. Als je de onderste componenten (T4,R4 en D2) weglaat werkt detectie in 1 richting, bij gelijkstroom. Als je een hulpspanning van 5 Volt op de gate aanbiedt (d's en t's blijft lastig he?), word het baanvak stroomloos met tegelijk toch detectie (dat is precies wat ik nodig had, met 2 x 2 sporen achter elkaar in het schaduwstation).

Bij analoge gelijkspannings-systemen en dan op enkelspoor loop je tegen het richtings probleem aan. Trein komt van links roept andere voorwaarden tav je besturing dan Trein komt van rechts (op hetzelfde spoor)

Ik ben het met je eens dat treindetectie analoog eenvoudiger is, maar dan bij eenrichtings verkeer.

Op 1 spoor in twee richtingen (wat bij mijn baantje in 3 secties verdeeld is) word het anders, volgens mij.

Edit: Of de triac je baanspanning kan "beschadigen" (digitaal?) weet ik even niet. Mogelijk iets met schakel of doorlaat snelheid?
Groet van Frank

Frank_N

Even een update, een mogelijke toepassing voorbeeld situatie:

Het voorgestelde relais heeft 2 x om contacten.  Het omschakelen gebeurd automaties door de rijrichting van de trein op een enkel spoor, in geval mijn baanplan is dat "paradespoor" verdeeld in drie secties. Om wissels of seinen te schakelen (met een cdu)  is een pulsje nodig van ong. 1 seconde.
Dat is te maken met een eenvoudige monoflop (NE555).

(AUB Even koekelen op: monoflop 555)

Er kunnen dus bv. twee monoflops op een schakelcontact van het relais aangesloten worden zodat er afhankelijk van de rijrichting een sein(en) of wissel(s) omgezet kan worden. 
Het overgebleven schakelcontact van het relais kan dan weer gebruikt worden bv. voor een afrem/optrek automaat.

Groet van Frank