Bistabiel relais

Gestart door Frank_N, 16 maart 2012, 19:35:11 PM

Frank_N

Ik vond in de rommeldoos wat bistabiele relais: takamisawa RAL3W-K
Blauw doosje, 8 aansluitingen. Het is een "dubbel-om" Relais.
Er zijn echter slechts twee aansluitingen voor de spoel. Het relais werkt met 3 Volt (bij 1,5V doet-ie-het-ook), en dan per ompoling.

Link: http://www.datasheetdir.com/RAL3W-K+Solid-State-Relays

Ik weet dus ook niet of de voeding erop mag blijven na het schakelen.

Dus: wil je dit relais laten schakelen dient de voedingspuls (+/- / -/+)  omgekeerd te worden. Draadjes wisselen, maar dan electronies.

Ik vermoed dat het ding genoegen neemt met een schakelstroom die normaal door een led gaat.

Mijn vraag:

Weet iemand hoe dit relais aan te sturen met bv. een bezetmelder?
Dus: De trein komt van links, relais krijgt een puls. De trein komt van rechts de relais krijgt een omgekeerde puls. En vise versa.

Groet van Frank

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Ik weet dus ook niet of de voeding erop mag blijven na het schakelen.
Dat mag, als de spanning maar niet hoger is dan aangegeven.

citaat:
Ik vermoed dat het ding genoegen neemt met een schakelstroom die normaal door een led gaat.
De spoelweerstand is 120 ohm volgens de datasheet, dus reken maar uit.


citaat:
Weet iemand hoe dit relais aan te sturen met bv. een bezetmelder?
Dus: De trein komt van links, relais krijgt een puls. De trein komt van rechts de relais krijgt een omgekeerde puls. En vise versa.
Simpelste manier is een dubbele voeding maken. Dus van een trafo van 3V gebruik je een poot als common. Aan de andere poot hang je twee diodes, ??n "vooruit" en ??n "achteruit". Dan krijg je een plus en een min.
De plus laat je schakelen door de ene bezetmelder, de min door de andere.

Frank_N

Das heeel errug snel, Klaas!

Punt is om iets te willen fabrieken met 1 schakeling.
Dus 1 brugcel, of 4 dioden, of de oude Electuurschakeling met een triac. (die staat ergens op dit forum, geplaatst door loebaske geloof ik maar weet ff niet waar)
Ik denk (zou willen) dat het mogelijk is richtingdetectie maken op een of andere manier, waarna de kontacten van dit relais voor andere electronica gebruikt kunnen worden.
Groet van Frank

Geert

Enkele vraagjes,

mag er van die 2 wisselcontacten in de relais er ??n wisselcontact gebruikt worden voor een mogelijke oplossing?

wat bedoel je met bezetmelder? zijn dit gewoon 2 afzonderlijke contacten eentje van links en eentje van rechts?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Frank_N

"mag er van die 2 wisselcontacten in de relais er ??n wisselcontact gebruikt worden voor een mogelijke oplossing?"

Nee, beide relaiscontacten zijn nodig. Galvanies gescheiden optie tav. de rest van de electronica.

"wat bedoel je met bezetmelder? zijn dit gewoon 2 afzonderlijke contacten eentje van links en eentje van rechts?"

Er is (zijn) een bezetmelder(s) te fabrieken die richting detecteert. Dus: de schakeling geeft een richtingsafhankelijke informatie.

Wat ik graag zou willen is die informatie om te zetten naar dit bistabiel relais.

Op mijn enkelsporig baantje heb ik een spoor (welk in 2 richtingen gebruikt word) waarbij deze oplossing te gebruiken zou moeten zijn, in verband met  seinstanden. (optrekken / afremmen).

Hoop dat ik het zo goed uitleg[:I]



Groet van Frank

Gerolf

Het is de bedoeling dat je de rijrichting op een stuk spoor hiermee detecteert, en je rijdt analoog?
Dan lijkt het me niet zo lastig om te doen: zes diodes in drie paren antiparallel (of een bruggelijkrichter met nog een extra diode) om een spanningsval van iets meer dan 1.5 Volt  te cre?ren, en je relaisaansluitingen hierover parallel:
Bij een negatieve spanningsval schakelt je spoel in de ene richting, bij een positieve in de andere.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Je moet er maar opkomen......Maar: Hoe moet ik dan de bruggelijkrichter aansluiten, over de sporen? Ik bedoel als ik de wisselspanning aansluitingen over de beide sporen aansluit, heb je dus altijd een plus en min onafhankelijk van de rijrichting?
Of de brugcel in serie met de voedingspanning?

Groet van Frank

Klaas Zondervan

Gerolf bedoelt dat je de rijspanning op de rails gebruikt om het relais te schakelen. Alleen moet je die door diodes begrenzen omdat het relais maar 3V mag hebben.

Misschien zijn er nog simpeler manieren, maar dan zou je eerst gedetailleerder moeten uitleggen wat je al hebt en wat je precies wil bereiken.
B.v., hoe schakel je de rijrichting? Als dat met een handschakelaar gaat, dan heb je daar toch al de informatie over de rijrichting?

Gerolf

Ik bedoel: de brugcel tussen voedingsspanning en de aansluiting naar het stuk rail waar je wil detecteren. Eigenlijk maak je met dat bijzondere relais een richtingafhankelijke bezetmelder.
Je verliest 1.8 volt van je rijspanning voor je loc, maar dat zal wel geen probleem zijn, vermoed ik.

Klaas heeft ook wel een punt: hoe komt je (omgepoolde) rijspanning naar je rail? Hoe schakel je de spanning om? Kan je met die schakelaar niets aanvangen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Ben juist even aan het experimenteren geweest [:)]

Brugcel in serie met het (1)spoor over de wisselspanning aansluitingen. + en - met elkaar doorverbonden (hoeft denk ik niet eens) Testtrafo Minitrix.
Over de wisselspanningaansluitingen van de brugcel het relais aangesloten. En voila, het werkt! Hoe hoger de stroom belasting belasting op het spoor, des te sneller reageerd het relais. Dus het maakt wel iets uit in welke spoorstaaf je het relais opneemt. Met bv ledverlichting zal de stroom door het relais per richting varieeren. Maar met een lok (Minitrix T3 in dit geval) maakt dat niks uit. Bij de kleinste rij-spanning (waarbij de lok nog stilstaat) gaat het relais al om. En daar waren we naar op zoek[^]

Misschien moeten we eens gaan zoeken naar een takamisawa RAL3W-K
exemplaar op bv. 2 Volt?

"B.v., hoe schakel je de rijrichting? Als dat met een handschakelaar gaat, dan heb je daar toch al de informatie over de rijrichting?"

Klopt, Klaas. Punt is hier dat dat enerzijds op de automaat gaat, anderzijds handmatig. Dus verschillende voedingen. Het omschakelen tussen automaat en handmatig gebeurd tijdens de rit. Gebeurd dit omschakelen niet (om welke reden dan ook) moet de trein afremmen en stoppen.

De rijrichting detectie zou ik daarom bij voorkeur automaties willen laten plaatsvinden los van de te gebruiken voeding.
In beide gevallen is het wenselijk dat de trein automaties kan afremmen en stoppen in BEIDE richtingen met een (1)optrek/afrem automaat welke afhankelijk van de rijrichting omgepoold dient te worden. Het betreffende spoor is daarom in 3 (in-rem/stop/optrek-uit vv.) secties gedeelt.

Maar eigenlijk ben ik daar nog niet helemaal uit.

Waarschijnlijk werkt de voorgestelde manier van Gerolf (zes dioden anti-parallel) nog beter met deze relais, maar dan krijg je dus ook een grotere spanningsval over je voedingslijn. Deze ga ik nog uitproberen.
Vandaar de idee om te gaan zoeken naar een bistabiel relais wat bij 2 Volt aanspreekt.

Heren medespoorders: Hartelijk dank voor uw meedenken!
Groet van Frank

Gerolf

In plaats van de plus en min van je brugcel door te verbinden: zet er eens een diode over (van plus naar min, h?) [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Gerolf

In plaats van de plus en min van je brugcel door te verbinden: zet er eens een diode over (van plus naar min, h?) [;)]



Wat gebeurd er dan, Gerolf? (ga ik uitproberen)

Anders: ik heb zitten googlelen (koekkelen[:o)]) op relais algemeen, met een werkspanning van 2 of 3 volt. Dat valt dus tegen.
Kon je er namelijk makkelijk aankomen, hadden we een redelijk goedkope bezetmelder welke makkelijk (KIS)te maken is, toch? Ik vermoed dat het met een monostabiel relais ook zou kunnen werken, mits de aanspreekspanning rond 2 a'3 Volt ligt. Met een klein condensatortje is het relais dan stabiel te bekrachtigen.
Groet van Frank

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN
Wat gebeurd er dan, Gerolf? (ga ik uitproberen)
Dan heb je hetzelfde als met die 6 diodes: 0.6 Volt spanningsval m??r, dus 1.8 in totaal, en normaalgesproken een betrouwbaar schakelen in beide richtingen, ongeacht je belasting.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN
Wat gebeurd er dan, Gerolf? (ga ik uitproberen)
Dan heb je hetzelfde als met die 6 diodes: 0.6 Volt spanningsval m??r, dus 1.8 in totaal, en normaalgesproken een betrouwbaar schakelen in beide richtingen, ongeacht je belasting.



Ik snap hem: Zojuist gedaan... Met succes! Bij de minste of geringste verdraaing (L/R) van de Minitrix trafo gaat het relais deftig om (met STILSTAANDE lok op de rails), aanmerkelijk sneller dan zonder de extra diode idee van u.
Met ledverlichting maakt het niet uit. Misschien valt hier vast te stellen dat: hoe hoger de belasting op de rails, hoe beter het werkt?

Wat nu speelt is dat de andere aansluitende niet gedetecteerde sporen ook voorzien moeten worden van een dergelijke spanningsval.
Dat zat al in de planning.

Edit: tekst gewijzigt.
Groet van Frank

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN
Wat nu speelt is dat de andere aansluitende niet gedetecteerde sporen ook voorzien moeten worden van een dergelijke spanningsval.
... of je detecteert daar ook iets - als je dat zou willen [;)]
Eenzelfde spanningsval over alle baandelen is inderdaad nuttig om geen snelheidsverschillen bij een blokovergang te krijgen.
Een klein nadeel is dat een stukje van het onderste regelgebied van je transfo wegvalt.
De "topsnelheid" is ook wat lager, maar dat is meestal geen nadeel [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw